Jump to content

Uppkörningen


Henrik Nilsson

Recommended Posts

jahapp, idag hade man uppkörning, gick bättre än väntat kanske, men nådde inte riktigt ända fram... mållinjen.. "för defensiv körning på huvudled" :( faktist inte skrattretande, jag har aldrig i mitt liv kört så mesigt brukar alltid köra för fort annars.. Allt annat var prickfritt, kanon motorik sa kontrollanten. Men verkligen det var verkligen en "haha" upplevelse att kugga på motsatt körstil som jag brukar ha... :wohow:

Nästa gång blir det nog Farsta, där har jag ju trots allt kört förrut och det är inte så många luriga huvudleder som i Norrtälje :)

Nä nu har man fått skriva av sig lite... nu ska man kanske ta och sitta och putsa noskonen lite och ta det lugnt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

fan, beklagar.. körde du upp som privatist ?? då brukar dom vara mycket hårdare.. ( eller så had han/hon redan släppt igenom sin "kvot" för dagen...)

beklagar vilket som.. :(

Link to comment
Share on other sites

fan, beklagar..  körde du upp som privatist ??  då brukar dom vara mycket hårdare..  ( eller så had han/hon redan släppt igenom sin "kvot" för dagen...)

beklagar vilket som..  :(

Jepp, privatist. Men jag har egentligen tagit lektioner, men det finns inte registrerat någonstans i VV's databasregister, bokade allt privat: teorin, halkbana och uppkörning.

Men egentligen tar jag det inte så hårt (förutom att man riskerar 5 års prövotid, men jag ska inte åka fast ;) ), jag har ju trots allt bara övningskört sedan början av oktober och tagit några körlektioner, så man har inte kört så mycket egentligen. Lite kul tanke att man börjar bygga bilen först, sedan börjar man köra :prop:

Edit: Fick nyss svar från Väg Verket, prövotiden kommer stå oförändrad nästa år, puuuh, "bara" två år :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Edit: Fick nyss svar från Väg Verket, prövotiden kommer stå oförändrad nästa år, puuuh, "bara" två år  :thumbup:

Det där tycker jag att jag har hört sen jag började övningsköra -98 och det har säkert ryktats om det tidigare med av nån anledning..?

Link to comment
Share on other sites

När jag körde up för 12 år sen så hade jag "turen" att få köra samtidigt som en äldre dam i 75års åldern. Och om hon har fått körkort då blir det farligt på vägarna... hon hade tagit mellan 30 och 40 lektioner och kört upp 4 gånger. I HBG har man 1 timme för två och normalt får man 30 minuter var men hon fick inte ens köra i 15 minuter och unde den tiden lyckades hon nästan köra över en fotgängare på övergångsställe, köra mot rött ljus, och körde in 10 meter på en enkelriktad gata åt fel håll.. Det är min närmsta nära döden upplevelse.

S

Link to comment
Share on other sites

Synd....

Men du är inte ensam om att bli kuggad av samma orsak !

Jag ficksamma problem.... Trotts att jag redan kört mc och Epa i flera år.

När jag 2:a gången skulle köra upp så skrattade uppkörningsmannen

åt min tidigare kuggning och bad att jag skulle stanna på en

parkeringsficka lite längre fram.

Sedan sa han:

Ser du 90 skylten där framme och pekade en bit fram på vägen.

Visst sa jag.....

Då skall vi se om du kan hålla 90 när du passerar den sa han...?

Jag pressade den trötta 340 Volvon och kom upp i 90 när passerade skylten :D

Då sa han: Jaha då var det klart... kör tillbaka så får du kortet :wohow:

Det kan och så nämnas att jag fick 2 olika uppkörningsmän och att den första kallades

för "Bosse Turbo" och kuggada alla som körde lite försiktigt....

Detta är väl ingen tröst i allt elände ..... men lycka till nästa gång :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

När jag körde up för 12 år sen så hade jag "turen" att få köra samtidigt som en äldre dam i 75års åldern. Och om hon har fått körkort då blir det farligt på vägarna...

När jag skulle köra upp så träffade jag en ganska nervös ung dam som skulle göra sin andra uppkörning. Det första försöket hade gått bra i cirka tio sekunder. Hon hade startat och kört iväg utan problem, men sedan när hon skulle växla till tvåan så drog hon åt handbromsen i stället.

Det måste ha varit en av världens kortaste uppkörningar ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...