Jump to content

Krockskador


jonas2307

Recommended Posts

Har en funderinga angående våra bilar:

När man har lagt xxxx antal timmar på att bygga den, vad händer om och när man krockar med den?

Alltså, vad säger försäkringsbolaget, det känns ju kanske inte som om man direkt kan lämna bilen till en märkesverkstad och få den fixad.

Kan tänka mig att själva konstruktionen med fackverksram och nitade/limmade plåtar måste vara krånglig att rikta.

Hur får man bort en aluminiumplåt som är både nitad och limmad?

Eller slänger man bort det trasiga helt och bygger nytt, och får man i så fall betalt utifrån någon värderding som gjorts innan?

Hur har ni gjort som har färdiga bilar?

-- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vilken försäkring du har,

Detta ämne har varit uppe tidigare och bäst är att kolla med sitt bolag vad som gäller.

För min del har jag ett specifik värde på en totalskada och vid mindre skada ersättning av material / likvärdiga delar och ja du lämnar den till en verkstad eller gör jobbet själv mot ersättning. Kruxet är att beräkna tidsåtgången före man påbörjar jobbet och om försäkringsbolaget väljer att skrota bilen då kostnaden överstiger reparation blir det till att bygga nytt.

Bilen är försäkrad via Trygg hansa

Link to comment
Share on other sites

Kruxet är att beräkna tidsåtgången före man påbörjar jobbet och om försäkringsbolaget väljer att skrota bilen då kostnaden överstiger reparation blir det till att bygga nytt.

Vill bara påpeka att bara för att försäkringsbolaget inte tycker det är lönt att laga en bil så måste det inte innebära att den skrotas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...