jonas2307 Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Har en funderinga angående våra bilar: När man har lagt xxxx antal timmar på att bygga den, vad händer om och när man krockar med den? Alltså, vad säger försäkringsbolaget, det känns ju kanske inte som om man direkt kan lämna bilen till en märkesverkstad och få den fixad. Kan tänka mig att själva konstruktionen med fackverksram och nitade/limmade plåtar måste vara krånglig att rikta. Hur får man bort en aluminiumplåt som är både nitad och limmad? Eller slänger man bort det trasiga helt och bygger nytt, och får man i så fall betalt utifrån någon värderding som gjorts innan? Hur har ni gjort som har färdiga bilar? -- Jonas Quote
Daffe Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Det beror på vilken försäkring du har, Detta ämne har varit uppe tidigare och bäst är att kolla med sitt bolag vad som gäller. För min del har jag ett specifik värde på en totalskada och vid mindre skada ersättning av material / likvärdiga delar och ja du lämnar den till en verkstad eller gör jobbet själv mot ersättning. Kruxet är att beräkna tidsåtgången före man påbörjar jobbet och om försäkringsbolaget väljer att skrota bilen då kostnaden överstiger reparation blir det till att bygga nytt. Bilen är försäkrad via Trygg hansa Quote
Marcus a Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Vad kostar det att ha bilen försäkrad där/ år? Quote
gka Posted December 9, 2004 Posted December 9, 2004 Kruxet är att beräkna tidsåtgången före man påbörjar jobbet och om försäkringsbolaget väljer att skrota bilen då kostnaden överstiger reparation blir det till att bygga nytt. Vill bara påpeka att bara för att försäkringsbolaget inte tycker det är lönt att laga en bil så måste det inte innebära att den skrotas. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.