Micael Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 (edited) Jag funderar på att flytta ett ramrör på mitt chassie. Det är det röret som sitter på höger sida nere i motorrummet. Alltså den som sitter närmast motorn. Jag har pga den flyttat motorn 1,5 cm åt vänster för att inte startmotorn skall ta i röret. Nu visar det sig att det inte funkar så bra pga att korset på kardanen kommer att ta i kardantunneln på vänster sida. En variant är att sätta motorn snett men det är inget vidare för kardanen då den skall sitta parallellt med bakaxeln. Den andra varianten är att flytta röret nere i motorrummet så att jag kan sätta motorn i centrum. Jag vill inte flytta framdelen av röret då det sitter in under fästen för hjulupphängningarna etc. Hur är det bäst att göra i hållfastighets synpunkt? Jag har skissat ner lite förslag på hur man kan göra. Edited December 7, 2004 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Hej!Jag tycker att du skall vinkla röret utan att kapa det.Det lilla du flyttar det spelar ingen roll.Om du däremot vill öka vridstyvheten så skall du sätta plåt vinklar i innerhörnena.Då har du ett mycket styvare chassie. mvh Pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Hvis du ser i boken så er det der spesifisert at festepunktet i torpedoveggen for dette røret, kan tilpasses motorvalget. Behold det fremre feste punktet og juster det bakerste, men ikke kapp røret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted December 7, 2004 Author Share Posted December 7, 2004 (edited) Tackar för svaren Problemet är att röret* sitter redan på plats och jag är inte så sugen på att flytta hela röret. Om jag ska flytta hela röret måste jag ta bort undrebärarms fästet för att sedan sätta tillbaka det på det nya röret. Det är ju ganska trångt där framme så jag misstänker att jag inte får fästet utan att ha sönder det. Haär finns en Bild *Röret heter G2 i boken Edited December 7, 2004 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Hmm... det verkar riktigt trångt vid startmotorn. :( Beroende på hur högt startmotorn sitter kanske du kan göra såhär (se bifogad bild). Jag är själv väldigt skeptisk till att ansluta ett rör mitt på ett annat rör så jag har gjort som på bilden på motsvarande rör på min ram och röret som vinklas in mot motorn ansluter direkt mot röret som sedan bildar kardantunneln. Hoppas du fattar! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted December 7, 2004 Share Posted December 7, 2004 Jeg hadde samme problemet på min da jeg skiftet til en nyere R1 modell. Jeg skar platen løs fra røret og kappet røret fra torpedoveggen. Spente så røret over mot siden ved hjelp av en jekkestropp og sveiset det hele sammen. Røret har nå en svak bue og gir plass til motoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Hej Egentligen tycker jag inte att något av förslagen i första inlägget är speciellt bra. Fribergs lösning är bäst enligt min bedömning. Några timmars extra jobb i det här skedet kan det kanske vara värt för att ha "peace of mind"? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted December 8, 2004 Author Share Posted December 8, 2004 Jo det börjar luta åt att jag får sätta dit ett nytt rör som sitter längre ut alt flytta hela röret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.