Jump to content

Annat material i baken?


Alverby

Recommended Posts

Alla rören som är bakom "rygg stödet" i en super 7 behöver dom vara i samma dimension som dom andra i ramen ??? Utgångspunkten är bil med stel bakaxel.

Funderar på om det går att använda klenare dimmesioner för vad jag förstått så är det bara till stor del man "hänger" aluminium plåtarna på dom.

Hur kan man i så fall göra med dom bakre fästena till en störtbåge ???

:icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Alla rören som är bakom "rygg stödet" i en super 7 behöver dom vara i samma dimension som dom andra i ramen ??? Utgångspunkten är bil med stel bakaxel. 

Funderar på om det går att använda klenare dimmesioner för vad jag förstått så är det bara till stor del man "hänger" aluminium plåtarna på dom.

Hur kan man i så fall göra med dom bakre fästena till en störtbåge ???

:icon_blink:

Du har rätt i att de fungerar som fästen för "bakplåten" men:

# De kan ju även få fungera som ett krockskydd bakifrån

# Skall du ha tanken monterad bakom bakaxel är det också en fördel (om du inte vill sätta den bakom ryggen över bakaxeln) med tanke på säkerheten.

# En 3:e fördel med normaltjocklek är som du säger en möjlighet att hitta fäspunkter för bågen.

Link to comment
Share on other sites

Även om man använder standard dimension på bakänden så flexar den rätt mycket när man bankar på aluminiumplåten, man skulle haft en stötta på mitten av den övre bågen fram till tvärbalken bakom stolarna..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har jag funderat lite :huh: . Hadde inte tängt så mycket på krock säkerheten när jag skrev inlägget. Men det har jag gjort nu. Så om jag skall bygga en super 7 så skall jag förstärka ytterligare där bak.

Bla så skall ett nytt rör förbindas horisontellt med det över röret i ramen och fortsätta ut till bakdelen. Bak skall det bli ett rör mellan dom nya rören som sticker ut. Så att det blir tre horisontella rör i baken.

Sedan skall det monteras strävor från mitten av det gamla nedre och nya röret bak. som skall ansluta till ytterkantena på ryggstödet

Skall försöka att få till en ritning på det jag tängt.

Jag brukar använda mina hobby bilar rätt mycket och bygger jag en super 7 så blir det nog ingrt undantag. Kanske jag låter bli att köra till jobbet när det är kallt och rägnigt :hypocrite:

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

Ska inte de befintliga rören bak ta upp kraften innan den når ryggen. Sätter du rör direkt från de bakre rören till ryggstödet går ju kraften rakt in i ryggen vid en smäll!!

Har jag fel eller???????? :blink: :blink: :blink: :blink:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Ska inte de befintliga rören bak ta upp kraften innan den når ryggen. Sätter du rör direkt från de bakre rören till ryggstödet går ju kraften rakt in i ryggen vid en smäll!!

Har jag fel eller???????? :blink:  :blink:  :blink:  :blink:

Conco

Du har inte helt fel conco..

Det man bör göra är att försöka fördela ut kraften till fixa punkter... man kan dra ett rör från de vertikala strävorna in till stötdämpartornen.

Link to comment
Share on other sites

Räng räds jag inte men kylan :( .

Inte så roligt att behöva sitta i bastun när man kommit till jobbet och ta en duch när man kommer hem, eller få en redig förkylning. Men åka super 7 på snä måste vara underbart :twisted: .

Litet förtydligande angående "mina" extra rör i baken. Om du ser det undre röret så kommer det att gå två strävor framåt så att det bildas ett K, där framkanten av K´åt ansluter till yttersidorna på "ryggstödet". Samma sak med det övre.

I dag blev jag glad :D Läste att man kan få besiktigat ett eget byggt Locost chassi så att man kan köra i det Svenska Locost mästerskapet. Bara att den första SFRO besiktiningen är klar så finns det möjlighet. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Vissa byggsatser saknar rören bakom ryggstödsrören förutom de som behövs till hjulupphänget. Har sett nån som bygger med MC motor som har så, minns inte vem.

Har ej moterat buren på denna bilden, men så här ser en westfield-ram ut som är gjord för delad bakaxel.

post-4-1103317096.jpg

Link to comment
Share on other sites

Räng räds jag inte men kylan  :( .

Inte så roligt att behöva sitta i bastun när man kommit till jobbet och ta en duch när man kommer hem, eller få en redig förkylning.

DET FINNS INGET DÅLIGT VÄDER BARA DÅLIGA KLÄDER ... :icon_angry:

från en hårding som fortfarande kör hoj (Kawa 500 KLE) :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Och jag kan ju tillägga att hård lamelldiff i kombination med lätt bil inte är idealt för sidostabilitet på snö.  :whistling:  :twisted:

men det lär säkert varit skitskoj ?? :D :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Du har tur som slipper salt däruppe !!!!

Härlig bild !!!!!!!!!!!!! :thumbup:  :thumbup:

Jag skulle vara glad om vi verkligen slapp saltet här, men vägverket har ju ansvar även för *vägrenen* och de behöver ju tydligen salttillskott. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...