Alverby Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Alla rören som är bakom "rygg stödet" i en super 7 behöver dom vara i samma dimension som dom andra i ramen ??? Utgångspunkten är bil med stel bakaxel. Funderar på om det går att använda klenare dimmesioner för vad jag förstått så är det bara till stor del man "hänger" aluminium plåtarna på dom. Hur kan man i så fall göra med dom bakre fästena till en störtbåge ??? :icon_blink: Quote
Tommy Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Alla rören som är bakom "rygg stödet" i en super 7 behöver dom vara i samma dimension som dom andra i ramen ??? Utgångspunkten är bil med stel bakaxel. Funderar på om det går att använda klenare dimmesioner för vad jag förstått så är det bara till stor del man "hänger" aluminium plåtarna på dom. Hur kan man i så fall göra med dom bakre fästena till en störtbåge ??? :icon_blink: Du har rätt i att de fungerar som fästen för "bakplåten" men: # De kan ju även få fungera som ett krockskydd bakifrån # Skall du ha tanken monterad bakom bakaxel är det också en fördel (om du inte vill sätta den bakom ryggen över bakaxeln) med tanke på säkerheten. # En 3:e fördel med normaltjocklek är som du säger en möjlighet att hitta fäspunkter för bågen. Quote
svante Posted November 30, 2004 Posted November 30, 2004 Även om man använder standard dimension på bakänden så flexar den rätt mycket när man bankar på aluminiumplåten, man skulle haft en stötta på mitten av den övre bågen fram till tvärbalken bakom stolarna.. Quote
Alverby Posted December 15, 2004 Author Posted December 15, 2004 (edited) Nu har jag funderat lite :huh: . Hadde inte tängt så mycket på krock säkerheten när jag skrev inlägget. Men det har jag gjort nu. Så om jag skall bygga en super 7 så skall jag förstärka ytterligare där bak. Bla så skall ett nytt rör förbindas horisontellt med det över röret i ramen och fortsätta ut till bakdelen. Bak skall det bli ett rör mellan dom nya rören som sticker ut. Så att det blir tre horisontella rör i baken. Sedan skall det monteras strävor från mitten av det gamla nedre och nya röret bak. som skall ansluta till ytterkantena på ryggstödet Skall försöka att få till en ritning på det jag tängt. Jag brukar använda mina hobby bilar rätt mycket och bygger jag en super 7 så blir det nog ingrt undantag. Kanske jag låter bli att köra till jobbet när det är kallt och rägnigt :hypocrite: Edited December 15, 2004 by Alverby Quote
Olla Posted December 15, 2004 Posted December 15, 2004 Kanske jag låter bli att köra till jobbet när det är kallt och rägnigt :hypocrite: NÄÄÄ varför det du torkar säkert efter en stund.... :whistling: Quote
svante Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 Det är ju mest plast och plåt på bilen och det tåler ju vatten.... :thumbup: Quote
conco Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 Ska inte de befintliga rören bak ta upp kraften innan den når ryggen. Sätter du rör direkt från de bakre rören till ryggstödet går ju kraften rakt in i ryggen vid en smäll!! Har jag fel eller???????? :blink: :blink: :blink: :blink: Conco Quote
svante Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 Ska inte de befintliga rören bak ta upp kraften innan den når ryggen. Sätter du rör direkt från de bakre rören till ryggstödet går ju kraften rakt in i ryggen vid en smäll!!Har jag fel eller???????? :blink: :blink: :blink: :blink: Conco Du har inte helt fel conco.. Det man bör göra är att försöka fördela ut kraften till fixa punkter... man kan dra ett rör från de vertikala strävorna in till stötdämpartornen. Quote
DIRAVI Posted December 17, 2004 Posted December 17, 2004 Vissa byggsatser saknar rören bakom ryggstödsrören förutom de som behövs till hjulupphänget. Har sett nån som bygger med MC motor som har så, minns inte vem. Quote
Alverby Posted December 17, 2004 Author Posted December 17, 2004 Räng räds jag inte men kylan :( . Inte så roligt att behöva sitta i bastun när man kommit till jobbet och ta en duch när man kommer hem, eller få en redig förkylning. Men åka super 7 på snä måste vara underbart :twisted: . Litet förtydligande angående "mina" extra rör i baken. Om du ser det undre röret så kommer det att gå två strävor framåt så att det bildas ett K, där framkanten av K´åt ansluter till yttersidorna på "ryggstödet". Samma sak med det övre. I dag blev jag glad :D Läste att man kan få besiktigat ett eget byggt Locost chassi så att man kan köra i det Svenska Locost mästerskapet. Bara att den första SFRO besiktiningen är klar så finns det möjlighet. :prop: Quote
Megablade Posted December 17, 2004 Posted December 17, 2004 Vissa byggsatser saknar rören bakom ryggstödsrören förutom de som behövs till hjulupphänget. Har sett nån som bygger med MC motor som har så, minns inte vem. Har ej moterat buren på denna bilden, men så här ser en westfield-ram ut som är gjord för delad bakaxel. Quote
Olla Posted December 17, 2004 Posted December 17, 2004 Räng räds jag inte men kylan :( . Inte så roligt att behöva sitta i bastun när man kommit till jobbet och ta en duch när man kommer hem, eller få en redig förkylning. DET FINNS INGET DÅLIGT VÄDER BARA DÅLIGA KLÄDER ... :icon_angry: från en hårding som fortfarande kör hoj (Kawa 500 KLE) :thumbup: Quote
DIRAVI Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 Kan man köra snöskoter i minus 20 så kan det ju inte vara nån match med seven i minus 20, kan ju kanske skaffa värmepaket :-) Quote
Jussi Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 nästa vinter kanske man skulle prova åka lite is med nabb, det kan nog bli kul med en så lätt bil med mycket kraft :wub: Quote
DIRAVI Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 (edited) Att tänka på kan vara att isebn brukar bli väldigt ojämn vid lite körning, så passa tråget ;) Edited January 26, 2005 by DIRAVI Quote
DIRAVI Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 (edited) Lite bilder från min senaste tur med sjuan finns på min hemsida http://seven.umea.com Det blev ca fem mil i snön den dan. Och jag kan ju tillägga att hård lamelldiff i kombination med lätt bil inte är idealt för sidostabilitet på snö. :whistling: :twisted: Edited January 26, 2005 by DIRAVI Quote
Acke Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 Och jag kan ju tillägga att hård lamelldiff i kombination med lätt bil inte är idealt för sidostabilitet på snö. :whistling: :twisted: men det lär säkert varit skitskoj ?? :D :wohow: Quote
DIRAVI Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 Japp :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: Quote
heralue Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 Du har tur som slipper salt däruppe !!!! Härlig bild !!!!!!!!!!!!! :thumbup: :thumbup: Quote
DIRAVI Posted January 26, 2005 Posted January 26, 2005 Du har tur som slipper salt däruppe !!!!Härlig bild !!!!!!!!!!!!! :thumbup: :thumbup: Jag skulle vara glad om vi verkligen slapp saltet här, men vägverket har ju ansvar även för *vägrenen* och de behöver ju tydligen salttillskott. ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.