Jump to content

Stel eller IRS bakvagn


Antas

Recommended Posts

Sonen och jag planerar och funderar,snart börjar vi!

Vi har några funderingar runt bakvagnsupphängning.På nätet(http://georgcushing.net)hittade vi ritningar till en bakvagn.Det intressanta var att den hade samma avstånd mellan fälgarnas anliggning mot bromsskivan som Scorpio(vår donator);53,89 inches. Chassiebredden tycks dock vara enligt Ron Champions "bokchassie".Vi tänker bygga efter McSorley 442.Någon som har erfarenheter och synpunkter på bredd och ovan nämnda ritningar? Jim Dudley har skrivit en bok om Tiger Avon(tror att den heter så eller något liknande).Han har även ritningar i boken på IRS.Lite annorlunda lösning men förefaller vara enklare.Eller ska vi satsa på stel axel?IRS förefaller vara en större utmaning och intressantare. För fan det är ju en hobby,so what!

Vi tar tacksamt emot alla goda råd,erfarenheter och tips om ritningar och lösningar.

Kör så det ryker men inte så det rycker!

Link to comment
Share on other sites

Är du intresserad av problemlösande och inte är rädd för lite utmaningar så tycker jag att du skall satsa på IRS. Vi bygger med IRS och det är faktiskt inte så svårt som man bara tänker igenom allt ordentligt och funderar igenom var man vill lägga rollcentra etc. Bygg gärna in ordentliga justermöjligheter eftersom det är svårt att svetsa med noggranhet på mer än +/- 1mm. Tiger Avon är ett bra exempel på hur jag tycker att man inte skall bygga bärarmarna bak.

Link to comment
Share on other sites

Det finns skisser på irs-bakvagnar på nätet baserat på sierrans diffklump och drivaxlar.

En fil heter New Sierra irs.dwg och finns på min "hemsida" den var lite för stor att lägga som bifogat dokument. Jag använde den som ledning när jag knåpade ihop min bakvagn.

Tänkte bifoga en bild men hittar ingen bra just nu :(

Link to comment
Share on other sites

Det finns skisser på irs-bakvagnar på nätet baserat på sierrans diffklump och drivaxlar.

En fil heter New Sierra irs.dwg och finns på min "hemsida" den var lite för stor att lägga som bifogat dokument. Jag använde den som ledning när jag knåpade ihop min bakvagn.

Tänkte bifoga en bild men hittar ingen bra just nu :(

Förlåt min bristande datorvana!

Jag försökte att hitta "New Sierra irs.dwg" men lyckades inte.

Hur ska jag göra föra att komma fram till den sidan?

Tack alla för förstklassig hjälp! Vi behöver nog mer hjälp längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...