svante Posted November 28, 2004 Share Posted November 28, 2004 Nu när bygget börjar närma sig sitt slutstadie har jag dumt nog grubblat på vad som verkligen är kvar från donatorn... - Rattstång - Kuggstång - ev växellåda - drivaxlar - vissa delar av elsystemet, men kommer nog bara att kopiera det med nya kablar.. Motorn var tänkt att använda och är nyrenoverad med nya packningar och remmar samt lite kosmetisk färg. Köpte en likadan motor för ett par veckor sen bara för att jag behövde grenröret och en ny kamaxel, men den nya motorn är rallytrimmad så den hamnar i 7-an.. Så så här i efterhand känns det som donatorbilen kunde man varit utan.. visserligen kan man ju sälja av lite delar i efterhand. :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 29, 2004 Author Share Posted November 29, 2004 Oops :icon_oops: glömde handbromsspaken.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 De flesta tar väl även bromsarna från donatorn - men annars har jag samma känsla som du! Väldigt mycket jobb för de få delarna man till slut använder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 Det där är ju så olika... Jag hade fyra donatorbilar trots att jag köpte ett kit från Westfield.. En sierra fick jag, den tog jag växellåda och handbromsspak ifrån. (fick den mot att jag drog den på skroten) En scorpio köpte jag och en kompis för 500:-, sålde sen motorn för 500:-, från den bilen tog jag diffklump, drivaxlar och bromsok bak. En taunus fick jag ta det jag ville från om jag drod den till skroten, då den fick släppa spindlar och bromsok fram. En vectra 2000 -90, den köpte jag för motorns skull, sen körde jag en likadan bil då så lite reservdelar är alltid bra att ha... Så... Det beror nog mycket på om man behöver donator eller inte. Växellådan hade jag lika gärna kunnat köpa, men nu när jag fick en bil med låda som jag dessutom hade möjlighet att provköra så var valet inte så svårt.. Sen är det ju lite kul att få fungerande bilar oxå, så man kan testa saker som man inte gärna gör med sin egen bruksbil... typ hur högt man kan hoppa med en sierra och sånt ;) :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 Kommer du ihåg hur många svänghjulsbultar det är på Vectra 2000. Jag har köpte nämligen en kadett gsi med byttt underdel o där var bara 6st orig.är 8st. på kadett gsi. jag försöker luska ut vad det är för underdel de har satt 16v toppen på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 En scorpio köpte jag och en kompis för 500:-, sålde sen motorn för 500:-, från den bilen tog jag diffklump, drivaxlar och bromsok bak. Eh? Drivaxlar? De följer ju med i "grundsatsen"?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 Sen är det ju lite kul att få fungerande bilar oxå, så man kan testa saker som man inte gärna gör med sin egen bruksbil... typ hur högt man kan hoppa med en sierra och sånt ;) :D Haha!, inte att förglömma! :wohow: , vi hade en hel drös med 240/245 donatorer som vi verkligen körde livet ur! (hade inte tagit så mycket delar, bara bromsar och annat oviktigt! :prop: ) Gick och log hela den helgen så huvudet nästan gick i två delar, något som man inte kunde säga om killen som jobbade på skroten när vi kom dit på lördagen därpå, 10 min. innan stängningsdax, med ett tvåaxlat lastbilssläp fullt med något som en gång hade varit bilar! :whistling: Ibland har det sina fördelar att bo på landsbygden! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 29, 2004 Author Share Posted November 29, 2004 De bromsar som jag fick med taunusnaven var i bättre skick än de från donatorn.. Skulle använt trummorna bak men det blev skivor istället, En renoveringssats till trummorna kostade mer än bromsoken... det är ju en locost (inte så länge till) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 (edited) Kommer du ihåg hur många svänghjulsbultar det är på Vectra 2000.Jag har köpte nämligen en kadett gsi med byttt underdel o där var bara 6st orig.är 8st. på kadett gsi. jag försöker luska ut vad det är för underdel de har satt 16v toppen på? Jag är ganska säker på att jag har 8st... alla 16v ska nog ha det. Om du vill ha ett utförligt svar ang vilka delar som hör vart och vad som passar i vad så rekomenderar jag dig att ställa frågan i forumet på www.opelsportclub.com , det finns många kunniga där! Edited November 29, 2004 by Gustav Sundberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 29, 2004 Share Posted November 29, 2004 En scorpio köpte jag och en kompis för 500:-, sålde sen motorn för 500:-, från den bilen tog jag diffklump, drivaxlar och bromsok bak. Eh? Drivaxlar? De följer ju med i "grundsatsen"?? Ja just det.. så var det :D Men hur som helst så tog jag dom för knutarnas skull, och dom där kåporna som sammanbinder damasken med knuten. Sen visade det sig att alla fyra knutar var slut så det blev nya ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 En scorpio köpte jag och en kompis för 500:-, sålde sen motorn för 500:-, från den bilen tog jag diffklump, drivaxlar och bromsok bak. Eh? Drivaxlar? De följer ju med i "grundsatsen"?? Ja just det.. så var det :D Men hur som helst så tog jag dom för knutarnas skull, och dom där kåporna som sammanbinder damasken med knuten. Sen visade det sig att alla fyra knutar var slut så det blev nya ändå. Ok. Kan tipsa dig om att skippa metallbanden runt damaskerna, de lossnade nästan direkt med följd att fettet sprutade ut (inte roligt att rengöra). Buntband = :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Ok. Kan tipsa dig om att skippa metallbanden runt damaskerna, de lossnade nästan direkt med följd att fettet sprutade ut (inte roligt att rengöra). Buntband = :thumbup: Jasså!? Jag som har bytt massvis med drivknutar och damasker under mina år som bilmekaniker, och så vitt jag vet så har jag inte haft problem med ett enda metallband runt drivknutarna... Hur lossnade dom för dig? Gick dom rent av eller var det låsningen som släppte? Om låsningen släppte, vilken typ av låsning var det? Damaskerna som jag köpte på mekonomen hade en låsning jag inte sett så ofta, man skruvar ihop dom typ som ett slangklammer :) Strippor (buntband) brukar funka rätt ok, man bör dock ha svarta grova band. Sen bör man inte ha dom på yttre knutarna på framhjulsdrivna bilar, där släpper dom ganska lätt.. På innre knutarna som inte rör sig lika mycket brukar det gå bra, även då på samtliga knutar i bakvagnen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 (edited) Hittade en bild från din byggdagbok (vart så nyfiken) :) http://www.kallerman.com/westfield/031005/.../bild%20002.jpg Ser på bilden ut som att du har ett klammer som kallas Perma-Quick. Dessa kan va lite luriga faktiskt. Vanligtvis så krokar man i hakarna, sen klämmer man ihop bullen med en tång eller liknande, brukar funka rätt bra. Slö hovtång brukar vara väldigt bra att ha. Vill man va lite flashigare så köper man denna tång på biltema, gör sitt jobb kanonbra! http://www.biltema.se/products/product.asp...6&iItemId=21744 Måste säga att jag har nog aldrig haft problem med klammer av den modellen... Men men.. kan ju ha vart nått måndagsex. Edited November 30, 2004 by Gustav Sundberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Jag menar inte den inre, lilla, typen. Den har jag klämt med Biltemas verktyg. :) Jag menar den yttre, stora ringen. De var skitdåliga och gick aldrig liksom att dra åt på något vettigt sätt. Är säkert ett specialverktyg som krävs och jag bara kände att "jag orkar inte leta upp ytterligare ett satans specialverktyg" när de väl lossnat (tog 2h körning bara) och damasken "glidit av", så då drog jag dit buntband istället. Funkat :thumbup: sen dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Jag menar inte den inre, lilla, typen. Den har jag klämt med Biltemas verktyg. :)Jag menar den yttre, stora ringen. De var skitdåliga och gick aldrig liksom att dra åt på något vettigt sätt. Är säkert ett specialverktyg som krävs och jag bara kände att "jag orkar inte leta upp ytterligare ett satans specialverktyg" när de väl lossnat (tog 2h körning bara) och damasken "glidit av", så då drog jag dit buntband istället. Funkat :thumbup: sen dess. Ok. Men den yttre, visst är det samma princip på den som den innre? Specialverktyget är typ biltemas verktyg... Nåja, huvudsaken att det funkar bra nu iaf! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Jag menar inte den inre, lilla, typen. Den har jag klämt med Biltemas verktyg. :)Jag menar den yttre, stora ringen. De var skitdåliga och gick aldrig liksom att dra åt på något vettigt sätt. Är säkert ett specialverktyg som krävs och jag bara kände att "jag orkar inte leta upp ytterligare ett satans specialverktyg" när de väl lossnat (tog 2h körning bara) och damasken "glidit av", så då drog jag dit buntband istället. Funkat :thumbup: sen dess. Ok. Men den yttre, visst är det samma princip på den som den innre? Specialverktyget är typ biltemas verktyg... Nåja, huvudsaken att det funkar bra nu iaf! Nej, alltså, inre och yttre damask är ju identiska. När jag menar den "inre" i det här fallet, så menar jag det band som sitter innerst på damasken mot drivaxeln. "Yttre" är den med stor diameter som sitter mot det gulfärgade "locket" på knuten, oavsett om den sitter vid diffen eller ute vid hjulet. Är du med på vad jag menar? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 (edited) Jag menar inte den inre, lilla, typen. Den har jag klämt med Biltemas verktyg. :)Jag menar den yttre, stora ringen. De var skitdåliga och gick aldrig liksom att dra åt på något vettigt sätt. Är säkert ett specialverktyg som krävs och jag bara kände att "jag orkar inte leta upp ytterligare ett satans specialverktyg" när de väl lossnat (tog 2h körning bara) och damasken "glidit av", så då drog jag dit buntband istället. Funkat :thumbup: sen dess. Ok. Men den yttre, visst är det samma princip på den som den innre? Specialverktyget är typ biltemas verktyg... Nåja, huvudsaken att det funkar bra nu iaf! Nej, alltså, inre och yttre damask är ju identiska. När jag menar den "inre" i det här fallet, så menar jag det band som sitter innerst på damasken mot drivaxeln. "Yttre" är den med stor diameter som sitter mot det gulfärgade "locket" på knuten, oavsett om den sitter vid diffen eller ute vid hjulet. Är du med på vad jag menar? :) Japp, jo jag är med på det! Men det yttre (bandet med större diameter) visst har det samma typ av låsning som det mindre har? Edit: Urs vad mycket OT det blev i denna tråd som inte alls handlade om fords drivknutsdamasker... :lol: Edited November 30, 2004 by Gustav Sundberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted November 30, 2004 Author Share Posted November 30, 2004 Det är okej jag fick sagt mitt i början av tråden.... Slutsats: Vid nästa bygge skippar jag donatorn och köper delarna separat istället. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted November 30, 2004 Share Posted November 30, 2004 Men det yttre (bandet med större diameter) visst har det samma typ av låsning som det mindre har? Aha...nu är jag med dig. Nej, inte mina. De stora var släta band typ 4mm breda som man bara stack in inuti nån sorts fästanordning som troligen ska dras och klämmas med nåt specialverktyg som jag saknar. så det bidde buntband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Men det yttre (bandet med större diameter) visst har det samma typ av låsning som det mindre har? Aha...nu är jag med dig. Nej, inte mina. De stora var släta band typ 4mm breda som man bara stack in inuti nån sorts fästanordning som troligen ska dras och klämmas med nåt specialverktyg som jag saknar. så det bidde buntband. Ok. Så det var en annan låsning på dom.. Du lär väl ha kastat bort dom nu, så det blir lite svårt att se hur dom såg ut.. Finns som sagt en hel del olika varianter på sånna metallband, vissa är bra och vissa är tydligen inte alls bra :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.