Jocke Posted October 24, 2003 Posted October 24, 2003 Tänkte använda Volvo 140 spindlar fram och 740 axel bak, men har börjat spekulera lite i en delad bakaxel istället.. (har en diff. klump med axlar och nav till en Sierra liggandes), men jag vill gärna ha samma bultmönster bak som fram (108*5 ?).. Finns det något lämpligt nav att kombinera med Sierra diffen?, eller är det lättaste att borra om Sierra navet till Volvons bultmönster?, har även hört mig lite för om Volvos multilink axel, men den är verkligen svindyr!!, kanske bara använda nav etc.?, någon som har en bättre detaljerad bild på upphängning etc.? /Jocke Quote
bölse Posted October 26, 2003 Posted October 26, 2003 jag kan inte vad granadan har men 5 bult är det :huh: annars kan du kolla i fälj katalåger kan hjälpa :rolleyes: Quote
Michael Posted October 26, 2003 Posted October 26, 2003 Varför tar du ej det uppenbara och använder Tanus eller Sierran. Sierran behöver dock en insats "svamp" på engelska. fördelen med detta är om man använder den svamptyp som MK tillverkar så kan man justera hjulvinkeln Caster tror jag det heter. Ha det Michael Quote
leto Posted October 27, 2003 Posted October 27, 2003 så kan man justera hjulvinkeln Caster tror jag det heter. Camber vinkel påverkas men inte Castor-vinkeln, Castor-vinkeln är lutningen genom led-punkterna och de flyttar sig inte. Däremot flyttar sig hjulcentrum i förhållande till led-punkterna. Har inte en aning om vad det kan heta. Quote
Michael Posted October 27, 2003 Posted October 27, 2003 Cambern är väl lutningen i sida. Det jag menar är att insatsen "svampen" är exsentisk och genom att vrida den så ändras hjulnavets vinkel i längsled(överdelen). Jag är ej kunnig men så har jag fått det förklarat. Rätta mig gärna om jag har fel Michael SJÖVIK Quote
therealpinto Posted October 29, 2003 Posted October 29, 2003 Hej Granada har 5x112... Det vanligaste är att man borrar om Fordnavens bultmönster, från 4x108 till 5x108 mm. Det är ju ganska smidigt eftersom ett hål redan stämmer. /Gustaf Quote
Jocke Posted October 30, 2003 Author Posted October 30, 2003 Tackar för svaren!, ser ut som det blir Sierra bakvagn med omborrade nav!, skiljer det något imellan husen på en LSD och en vanlig Sierra diff?, eller går det att skaffa en LSD i efterhand och stånka in i huset och se glad ut när man väl har fått ihop en vettig konstruktion? :) Vilka satt det LSD i förresten? Quote
therealpinto Posted October 30, 2003 Posted October 30, 2003 Hej Drivaxlarna skiljer mellan bakvagnarna med/utan skivor bak, alla med LSD har skivor bak så bygg med en "skivklump" direkt. Enda Sierrorna där LSD var standard var 4x4 och Cosworth. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.