Jump to content

"Motjdud/dbkiller"


Kamikaze

Recommended Posts

Funderade lite på ljud nivån.....Någon som vet om det skulle kunna vara praktiskt möjligt att skicka ut "motljud" i motor rummet för att på så sätt få ner ljudnivån?

Eller är jag bara korkad som ens tänker tanken?!? :blink: Där finns ju en hel del olika frekvenser på ljudet.....

Link to comment
Share on other sites

Det är inte omöjligt. Tekniken finns ju i bullerdämpande hörlurar, aktiva akustikförbättrare och liknande. Problemet, förutom att få till det så det funkar, är väl att få plats med nödvändig elektronik och högtalare i sjuan. Det lär ju inte gå åt så lite effekt heller, eftersom det ljud du vill släcka ut är ganska starkt.

Antagligen lär det bli ganska avancerat eftersom det inte räcker att förstärka en fasvänd signal från en mikrofon, man måste antagligen ha en signalprocessor till att kompensera för olika fasförskjutningar i olika frekvenser (eftersom varken mikrofon, förstärkare eller högtalare är perfekta). Känner du nån som är bra på digital signalbehandling och akustik? ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har en kille på vårt kontor som pysslar med just detta men på lite högre nivå.. Det går till viss del men det är inte lätt och inte billigt. Problemet är att vi inte har ett stängt utrymme som en bilkupé eller en hörselkåpa.

Jag kan se om jag kan få ett skrivet svar från honom angående ämnet, han brukar dock vara rätt fullbokad.

Link to comment
Share on other sites

En ide som man kan försöka med är att försöka skärma av bullret, dvs stoppa ljudet från att fortplanta sig bakåt.

Funkar ju på gevär och utombordare :-) Fast det kanske är svårt med fartvinden.

Borken

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått så har man nu lyckats med aktiv ljuddämpning med motpulser i ganska små begränsade utrymmen med ett ganska kontrollerat ljudklimat.

Kan ju vara ganska svårt att ligga i spetasen på ett sånt område som amatör.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske kan dra ett nytt avgasrör som blåser in i änden på det gamla och därmed dämpar ut pulserna..... Annars har jag hört att Tore Skogman är ett bra recept mot skönsång...... :thumbup: :prop:

Ärligt talat, kommer inte det mesta ljudet från avgas och insug? Och där skall det väl låta en del, annars är det ju ingen sportvagn..... Jag tror de flesta har någon form av extra dämpning vid besiktning, bara för att vara på den säkra sidan.

PS/ När jag bullerprovade min bil var där en kille som skulle bullerprova sin HD-chopper. På högersidan hade han täckt öven förgasaren med en parabolantenn fullproppad med bomull...... :lol: /DS

Link to comment
Share on other sites

Du kanske kan dra ett nytt avgasrör som blåser in i änden på det gamla och därmed dämpar ut pulserna..... Annars har jag hört att Tore Skogman är ett bra recept mot skönsång......  :thumbup:  :prop:

Ärligt talat, kommer inte det mesta ljudet från avgas och insug? Och där skall det väl låta en del, annars är det ju ingen sportvagn.....  Jag tror de flesta har någon form av extra dämpning vid besiktning, bara för att vara på den säkra sidan.

PS/ När jag bullerprovade min bil var där en kille som skulle bullerprova sin HD-chopper. På högersidan hade han täckt öven förgasaren med en parabolantenn fullproppad med bomull...... :lol:  /DS

Jo visst är det väl så!

Men lite fjönting som man är så vor det kul att kunna få det att fungera ....vilket jag nu inser att jag förmodligen inte kommer att lyckas med.

Man ska höras över nejderna som gunde sa...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...