Gripenland Posted October 24, 2003 Posted October 24, 2003 Jag behöver hjälp med att identifiera vissa Sierramodeller. Jag är ute efter en diff som sitter på modellerna 1,8 CVH, 2,0 OHC och 2,3 Diesel. Hur kan jag identifiera dom modellerna på skroten? Dieseln kan jag nog lista ut vilken den är. Såldes det 1,8:or i Sverige? Hur ser en 2,0 OHC (over head camshaft?) ut? Står det något på bakluckan eller får man titta under huven? Lite hjälp på detta område mottages med stor tacksammhet :) Quote
Kallerman Posted October 25, 2003 Posted October 25, 2003 OHC är väl Pinto-motorn? Säkert kort är alla 2.0 Sierror fram till 89 eller nåt sånt, mellan 87 och 89 var de dock mer insprutning och katalysator tror jag. Jag har bara köpt prylar från bilar pre 87. Tror inte varken Diesel eller 1.8CVH har sålts i Sverige? Quote
therealpinto Posted October 29, 2003 Posted October 29, 2003 Hej Diesel är så ovanlig i Sverige att vi nästan kan glömma den. 1.8 har mycket riktigt inte sålts i Sverige. OHC=Pinto och det är i stort sett alla Sierror 1983-88 (utom V6 förstås). Enklaste sättet att identifiera en Sierra med Pinto är; - Motorn har avgasgrenröret på bilens högra sida (vänster för DOHC) - Ventilkåpa i plåt (plast på DOHC) - Växellåda med backen upp till vänster, sprängkåpa och hus i gjutjärn (alu på DOHC) /Gustaf Quote
Gripenland Posted October 29, 2003 Author Posted October 29, 2003 Ok, tack för hjälpen :) Frågan är då hur jag ska lösa det hela. Jag vill använda drivaxlar och knutar från 1,8 CVH för dom väger avsevärt mycket mindre än standard. Det får jag försöka fixa från UK. Diffklumpen vill jag ju hellst ha med LSD men även med rätt utväxling. Frågan är ju hur om axlarna man sticker in i diffen passar mellan bilar med skiv och trumbromsar? Någon som vet? Quote
pacman Posted October 29, 2003 Posted October 29, 2003 Trumbromsade axlar har splines som sticks in i diffen. Skivbromsade har en fläns som bultas mot fläns på diffen. I alla fall vad jag har fått veta tidigare, hoppas det stämmer. :unsure: Hur stor är viktskillnaden mellan 1,8CVH-axlarna och Scorpio /Sierra (de "Svenska"...) Är det värt fraktkostnad etc.? <_< Quote
Gripenland Posted October 29, 2003 Author Posted October 29, 2003 Trumbromsade axlar har splines som sticks in i diffen. Skivbromsade har en fläns som bultas mot fläns på diffen. I alla fall vad jag har fått veta tidigare, hoppas det stämmer. :unsure: Hur stor är viktskillnaden mellan 1,8CVH-axlarna och Scorpio /Sierra (de "Svenska"...) Är det värt fraktkostnad etc.? <_< Flänsen på diffen går väl att ta bort även på skivbromsmodeller? Se bild. Kan man då sticka in den axel som sitter på trumbromsmodellerna? Om jag får gissa så är det bara knutarna som skiljer. Skivbromsmodellen har vanliga CV knutar medan trumbromsmodellerna har någon sorts trebensvariant. Viktskillnaden är kanske ett par kg per sida. Inte så mycket med det är ju både roterande och ofjädrad massa och då blir det ju genast lite mer intressant :D Om det försvarar kostnaden är väl upp till var och en men det underlättar att jag har gratis frakt från UK genom jobbet. Quote
Gripenland Posted October 29, 2003 Author Posted October 29, 2003 Bild på nav och drivaxelknut. Några delar sakas. Quote
Kallerman Posted November 3, 2003 Posted November 3, 2003 Såna där knutar går väl att hitta i Sverige? När jag skulle hitta plåthylsan till mina knutar (den större varianten), fick jag såna där plåthylsor som du har på bilden där av Ford, dvs. de passade inte mig, men innebär att det har sålts såna bilar i Sverige antar jag. Vet inte om medbringare osv skiljer sig också, beror ju på hur dina spindlar ser ut. Quote
Gripenland Posted November 4, 2003 Author Posted November 4, 2003 Jo dom går att hitta men bara till 2,0. Axlar och knutar till 1,8 och 1,6l är dock av klenare dimension och där med lättare B) Quote
Kallerman Posted November 4, 2003 Posted November 4, 2003 Jomen vill man ha klenare? Lätt är iofs bra, men jag gillar att det är lite överdimensionerat - det innebär att man kan vara lite taskigare mot drivlinan och köra bilen så som man vill köra den, inte som en gammal fin dam. Din bil ska väl användas flitigt? :P ;) :D Quote
Gripenland Posted November 4, 2003 Author Posted November 4, 2003 Man har ju inte sådär överdrivet mycket vrid när man kör med mc snurra. Det är väldigt vanligt bland engelsmännen att köra med denna kombination och dom verkar inte ha några problem med hållbarheten. Skulle det sen gå sönder så kostar det ju en spottstyver att byta ut mot kraftigare donigar :) Jo, bilen ska användas hårt och flitigt. Inget puts och studs. Bara ren fortåkning :D :D :D Quote
Sonett7 Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Tänkte kicka liv i denna tråden med en ny fråga: Är det någon som med säkerhet vet om det finns fler modeller av Sierra förutom XR4i och Cosworth som har diffbroms? Gissar att det kommer att behövas för att få ner kraften när det svänger ordentligt ;) EDIT Nu har jag faktiskt hittat en diff med broms ;) Kostar iofs 2500 kr - är det rimligt? Quote
Gripenland Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Jag tycker det verkar lite dyrt :huh: Jag gick till skroten och fick priset 2000kr för diff, axlar, nav, spindlar, handbroms och styrkolumn. Iofs var inga av diffklumparna som fans inne med diffbroms och jag får skruva lös detaljerna själv <_< Quote
Sonett7 Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Hmm... man är väl skadad :D Till min Saab 9000 kostar en diffbroms 10kkr och då sitter den inte ens i växellådan då :blink: Den som jag hittat nu har inte gått speciellt långt (9000 mil). Hittar man en billigare så har den väl gått över 20000 mil och behöver renoveras... Borde nog sätta mig på händerna så jag inte stressar iväg och köper denna då ;) Quote
therealpinto Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Hej XR4i har *inte* diffbroms som standard, det är XR4x4 (och Cossie) som har det. XR4i är "bara" bakhjulsdriven, medan XR4x4 är fyrhjulsdriven, så det är lätt att skilja dem åt. Inga andra Sierra har diffbroms som standardutrustning. Prislägen är lite svårt men klumparna brukar man kunna få för 1000-2000:- så 2500:- borde ha lite prutmån. 7,5"-klump från Cossie (eller Scorpio) brukar vara mer värda. /Gustaf Quote
Sonett7 Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 >>Gustaf Har du uppgifter på hur många % de är bromsade och om de pallar med lite ordentlig effekt? ;) Quote
therealpinto Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Hej Det är ju viskodiffar så någon egentlig procentsats brukar man väl inte prata om. Men de är ganska "snälla", vill man ha brutalare bitar får man nog hellre köpa eftermarknadsdiff. I Sierra Cossie brukar 7,5"-diffarna hänga med över 400 hk, i 1200-1300 kg bil. Man anser att 7"-diffen är aningen klenare men jag har inga exakta siffror. /Gustaf Quote
Sonett7 Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 >>Gustaf Tack! Det låter ändå som det vettigaste alternativet att börja med - eftermarknadsdiff får i så fall komma vid behov. Några 400 hk har jag inte tänkt mig, men ungefär hälften skall jag nog testa med i alla fall ;) Quote
jizon Posted November 24, 2003 Posted November 24, 2003 Ghia-modellerna skall tydligen ha diffbromsar, för 2500:- borde du få en hel bil privat. Quote
therealpinto Posted November 24, 2003 Posted November 24, 2003 Hej Diffbroms var tillval på Ghia, inte standard... /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.