Jump to content

Dd7 - Projekt Som Får Möras Något år


stigge

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tommy du skulle prova Volvo valpkuddar de är ungefär lika tjocka som dina puckar men inte fullt så hårda, köps billigt hos alla volvolastvangs handlare :515:

Link to comment
Share on other sites

Här är min version av motorfästen..

Motorkuddarna är avseddda för stationära dieselmotorer.

De är stenhårda och har genomryckningsskydd.

Behovet av vantstag i motornsöverkant finns inte alls........

Brett mellan infästningarna i chassit skonar motor kuddarna

och ser till att motorn är still...

45534.jpg

45535.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tommy du skulle prova Volvo valpkuddar de är ungefär lika tjocka som dina puckar men inte fullt så hårda, köps billigt hos alla volvolastvangs handlare :515:

Tycker du inte om "hockeypuckar" ? :blink: :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

valp kuddarna är inte alls duma faktiskt...

förhållandevis låga & små och riktigt hårda.

I en bekants garage står just nu 5 esther chassin

som är under uppbyggnad, och de ska ha valpkuddar

i allihop. tror även det var till växellådsfästet.

Vid den beställningen av valpkuddar blev det leveranstid :lol:

Det är ingen kioskvältare hos den lokala volvo firman annars...

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Volvo-original motorfästen till min B23:a med Rally-gummin som jag sprang över för 50:- st förra sommaren.

Funkar strålande. Varför uppfinna hjulet 2 ggr?

Det är originalkudden på bilden... Så nu hänger inte motorn som en påse skit i fästerna :D

post-74-1142072304.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bara för att göra allt extra krångligt har jag börjat göra nya fina motorfästen för Zetecmotorn också.

Jag lider nämligen av en besvärlig åkomma; kan aldrig bestämma mig.

Efter en helg på snöskoter (tung att bära i lössnön) påmindes jag av det fina med låg vikt. Skiljer väl dryga 50 kilo mellan Zetec och B23 har jag för mig.

Just i dag lutar det mot Zetec. I morgon är en annan dag. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag är väldigt sugen på mc-motor. mihihi.gif

Men där går min gräns. Har blivit mer sugen på att köra åbäket än att konstruera. Åldersrelaterat skulle jag tro. :(

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ja, jag vet. Det skruvas åt helvete för lite i mitt garage.

Englandsbesöket resulterade i alla fall i ett par stolar av märket Intatrim , tillverkaren hade mässpris och efter diverse provsittningar fastnade jag för (och i) dessa skapelser. Inte bästa sidostödet men de andra modellerna var smalast där jag är som bredast. :prop:

Ranger tror jag modellen heter. Hade också lite svårt att besluta mig om jag ville ha nackstöd eller inte. Tantens babblande om säkerhet fick bli tungan på vågen.

stolarna.jpg

...och ett pedalställ (stående) komplett med våg och cylindrar.

pedaler.jpg

Givetvis hade det varit billigare att vispa ihop ett ställ själv (alla delar finns på hyllan) men jag inser att det behövs lite fabriksnya saker för att jag ska få fart på hängfläsket. :P

Stolarna blev ganska billiga, cirka 3000 spänn totalt.

Pedalstället kostade 150 pund. Inte mycket att bråka om eftersom det är komplett.

Köpte en 2,4 varvs styrväxel också för 70 pund. Jag har en till liggande i ett hörn och skräpar, fast det är en högerstyrd variant som beklagligt nog felbeställdes pga kraftigt alkoholintag.

Som vanligt är det tusen tankar samtidigt. Hur hänger jag upp rattstången på bästa sätt, pedalstället, växellådsfästet och så vidare. Nu får det banne mig bli ett kraftigt arbetsryck! :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Jag flög SAS, och tjejen i disken noterade vikten på väskor och stolar. Hon konstaterade 19 kilo övervikt men jag slapp betala.

Emballeringen bestod av flyttkartonger, silvertejp och byggplast från ett varuhus typ Bauhaus. Dessutom från rea-avdelningen.

Link to comment
Share on other sites

Summering av inköpen i England (beloppen som debiterats mitt kort)

Stolar: 2992 kr (Intatrim)

Styrväxel 2.4 varv

Styrstagsförlängare

Fästen för styrväxeln (såna där spejsade i aluminium)

Växellägesförkortare till typ9-lådan

En rattaxelstump, splines i bägge ändar cirka 40 cm lång

Pedalställ med bromsvåg och tre cylindrar

Totalsumma: 3604 kr (Rallydesign)

Plus bonusen att jag slapp betala frakt för bitarna.

...och nu är det dags att beställa via nätet igen. :P

Link to comment
Share on other sites

Stolarna blev ganska billiga, cirka 3000 spänn totalt.

Pedalstället kostade 150 pund. Inte mycket att bråka om eftersom det är komplett.

Köpte en 2,4 varvs styrväxel också för 70 pund. Jag har en till liggande i ett hörn och skräpar, fast det är en högerstyrd variant som beklagligt nog felbeställdes pga kraftigt alkoholintag.

Hej,

till vilken styrväxel är det du har en högerstyrd 2,4 varvare?

Har en escort MK 2 högerstyrd orginal som jag tänkt använda i en ban bil.

Hör gärna av dig om det är till en sådan.

Caper :)

Link to comment
Share on other sites

Det är superskönt att pyssla i garaget i ensamhet.

Utom då man ska försöka konstruera upphängning av rattstång och pedaler. :angry:

Stången är från en Scorpio om jag inte minns fel, med justeringsmöjligheter i höjd och längd.

Om jag ska använda den stången så kommer jag antagligen att bygga bort höjdjusteringen och behålla längdskjutet.

Pedalstället måste modifieras också. Behöver karva en del för rattstångens väg.

Så här ser skrället ut i dag:

IMG_6368.jpg

IMG_6370.jpg

För maximal inspiration skruvade jag fast spjällhusen lite löst. Ser rejsigt ut, men insuget är till en Pintomotor. :prop:

Notera de sportiga aluminiumöverfallen till styrväxeln. :racesmile:

Jag ska köra med svetsat plåtgolv - visst tusan kan jag svetsa dit hela skiten innan SFRO1? Några svetsar under ramen döljs men det borde väl inte vara något problem? Eller?

Link to comment
Share on other sites

rullarna köpte jag från Verktygsboden (har jag för mig) och priset låg på strax under 400 / paret. Suveränt hjälpmedel - särskilt om det är trångt i garaget och man vill flytta bilen en halvmeter hit eller dit beroende på vilken sida som ska ligga fri. Funkar kanon.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare.

Jag har ingen aning om höjden faktiskt. Jag böjde till den bara för att få ett hum om scuttelns kontur när jag försöker hitta en bra körställning. Eventuellt får den sitta kvar som infästning för instrumentbrädan, jag har inte bestämt mig ännu.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen har jag fått tummarna ur rumpan och grillat fast golvplåtarna. 1,25 mm som faktiskt blae oväntat stadigt. Tror att det är tillräcklig stadga för att skruva stolarna i - faast jag ska ändå göra något slags förstärkningsram / justeringsgrunka under förarstolen.

golv.jpg

Varför ska det alltid jävlas? Rattstången måste gå rätt genom pedalstället. kanske blir det modifiering å det grövsta så att det liknar Westfields lösning eller så bygger jag om till stående pedaler. Fast då försvinner ju möjligheten att vila foten.

pussel.jpg

Rattaxelhistorien verkar gå att lösa utan skarvar, jag har besökt bilskroten i dag och hämtat några delar från en Sierra.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ha så underhållsfritt som möjligt. Nitar och jävelskap är inget för mig, jag väger trots allt tresiffrigt och vill gärna undvika att hamna med arslet på vägen.

Fattas bara att besiktningsmannen vill se ramsömmarna som döljs av golvet... :biglaugh2:

Link to comment
Share on other sites

jamen allt som skall svetsas i konstruktionen skall ju vara gjort till besiktningen, så det är ju svårt utan golvet, i det fall det är svetsat.

svetsarna under golvet är ju troligen av samma kvalitet som resten.. en van besiktningsman ser ganska så lätt om kvaliten är tillräcklig.. bara kör på :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Vi har funderat på samma,karosserikitt alltså.

Vi har tänkt måla fogarna med förtunnad färg. Kapillärkraften borde "suga in" den tunna färgen i fogen varefter vi tänkte täta med någon form av flexande kitt. Inte så vackert men å andra sidan torde de flesta fogarna döljas under aluminium. Om man synar en "vanlig" bil ser man massor av fogar som är tätade med karosserikitt så varför ska det inte fungera på en välbyggd Locost! Även om vi här uppe i norr har vintervägar ca 6 mån/år så kommer vi nog bara att njuta av Locostfärder under off-season (dvs sommaren), korrosionsrisken är såvitt vi förstår och antar tämligen låg. Troligen blir risken för korrosionen större om man garagerar ögonstenen i ett kallförråd med skiftande temperatur och luftfuktighet.

Antas i Luleå (+0,2c,svettigt)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska rostskydda med någon sorts färg som tunnas ut. Sedan är det bara att ge chassiet olika lutning beroende på vilken del som ska målas. Bara att dränka in rejält så ordnar det sig. Alternativet är att galva hela skiten men det lockar inte.

Link to comment
Share on other sites

det är bara att blaska på Washprimer eller utspädd Epoxigrund.. ju tidigare desto bättre.. det är ju okey med tunn grundfärg till sfro besiktningen. resten av rören kan man ju gnida av rosten från med en scotch brite slipduk. tunn washprimer är inga problem att svetsa genom..

rost bildas ju snabbt där man svetsat :mad:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

rullarna köpte jag från Verktygsboden (har jag för mig) och priset låg på strax under 400 / paret. Suveränt hjälpmedel - särskilt om det är trångt i garaget och man vill flytta bilen en halvmeter hit eller dit beroende på vilken sida som ska ligga fri. Funkar kanon.

Nu har Jula fått dessa hjuldollys, svarta, 399 kr paret. Tyvärr hade dom bara ett par hemma, jag vill ha 2 par som du. Verkar toppen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hörni grabbar, hur ser handbromswirehistorien ut på en 740? Jag plockade en spak från en sån bil och jag undrar vilken wire som kan passa till min 240-axel.

240 har ju en wire från var sida - och 740 tycks ha en utan hölje (går den mellan hjulen?) och en med hölje.

Kanske lika bra att skarva och dona med egen lösning.

Link to comment
Share on other sites

Nu har mitt fina nyinköpta pedalställ förvandlats till ett stående. Det blev för krångligt att bråka med rattstången. Fast det blev inte mindre krångligt att bygga om skiten.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det stående pedalstället vara klart.

Sätter en 2 mm-plåt framför för att undvika flex.

IMG_6389.jpg

IMG_6390.jpg

Gaspedalen hänger ytterst provisoriskt - den ska nog upp lite.

IMG_6392.jpg

Enkel och billig lagring till rattaxeln. 28 mm uppe vid kollapsdelen.

IMG_6393.jpg

14 mm längre ner.

Borde väl vara godkänt?

45 spänn för bägge.

Link to comment
Share on other sites

Det är alltså inte gjort på bilderna?

Nix, jag köpte grejorna i dag men tvingades bryta garageseansen pga tv-sänd hockeymatch. Malmö-Luleå.

Ska svetsa lite i morgon kväll.

var hittar man dom lätt... hade iofs tänkt tillverka liknade själv..men för rätt pris handlar man istället..

Finns hos alla firmor som sysslar med hydraulik.

Edited by Acke
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kort uppdatering (det händer inte så mycket just nu):

Köpte ett grenrör som egentligen ska passa Escort MKII med Zetecsnurra. Ska försöka modifiera så det passar min bil. 1600 spänn kostar det, vilket jag tycker är ett bra pris för ändamålet. Vad kostar ett färdigt rör? 4000?

Det känns viktigt att göra röret färdigt innan jag drar bromsrör och sånt - så långt bort från värmen som möjligt.

IMG_6633.jpg

Så här långt kommer andningsorganen att sticka ut. Hur tas det emot av besiktningen? Borde väl inte vara några problem? I värsta fall får jag göra en rejäl bula på motorhuven. Fast det är ju mycket fränare om hela skiten syns.

IMG_6634.jpg

Jag har börjat nytt jobb som innebär uppstigning klockan fyra på morgonen och då är det inte så stor garagelust på kvällen. :(

Men visst är det skönt med ett riktigt arbete.

Link to comment
Share on other sites

Tror 24-seven har sådana på sin westfiled.

Pipercross finns att köpa på bla. Dalhems & KG-Trimning.

Kostar 300-400:-/par

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...