Borken Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Japp! Ett litet patent som funkar kanon! :D Danke, ska nog testa det om volvokuddarna är för mjuka. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Tommy du skulle prova Volvo valpkuddar de är ungefär lika tjocka som dina puckar men inte fullt så hårda, köps billigt hos alla volvolastvangs handlare :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Här är min version av motorfästen.. Motorkuddarna är avseddda för stationära dieselmotorer. De är stenhårda och har genomryckningsskydd. Behovet av vantstag i motornsöverkant finns inte alls........ Brett mellan infästningarna i chassit skonar motor kuddarna och ser till att motorn är still... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 Tommy du skulle prova Volvo valpkuddar de är ungefär lika tjocka som dina puckar men inte fullt så hårda, köps billigt hos alla volvolastvangs handlare :515: Tycker du inte om "hockeypuckar" ? :blink: :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 10, 2006 Share Posted March 10, 2006 valp kuddarna är inte alls duma faktiskt... förhållandevis låga & små och riktigt hårda. I en bekants garage står just nu 5 esther chassin som är under uppbyggnad, och de ska ha valpkuddar i allihop. tror även det var till växellådsfästet. Vid den beställningen av valpkuddar blev det leveranstid :lol: Det är ingen kioskvältare hos den lokala volvo firman annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 Jag kör med Volvo-original motorfästen till min B23:a med Rally-gummin som jag sprang över för 50:- st förra sommaren. Funkar strålande. Varför uppfinna hjulet 2 ggr? Det är originalkudden på bilden... Så nu hänger inte motorn som en påse skit i fästerna :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 har samma lösning som dej Jocke! rätt vinkel å allt direkt.... rätt eller fel?.. men de funkar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 11, 2006 Share Posted March 11, 2006 rätt vinkel å allt direkt.... rätt eller fel?.. men de funkar! Funkar strålande :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 12, 2006 Share Posted March 12, 2006 Hej!Ett alternativ till valpkuddarna är 240 diesel.Också hårda.Funkar kanon i min bil. mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 22, 2006 Author Share Posted March 22, 2006 Bara för att göra allt extra krångligt har jag börjat göra nya fina motorfästen för Zetecmotorn också. Jag lider nämligen av en besvärlig åkomma; kan aldrig bestämma mig. Efter en helg på snöskoter (tung att bära i lössnön) påmindes jag av det fina med låg vikt. Skiljer väl dryga 50 kilo mellan Zetec och B23 har jag för mig. Just i dag lutar det mot Zetec. I morgon är en annan dag. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 kan aldrig bestämma mig.Skiljer väl dryga 50 kilo mellan Zetec och B23 har jag för mig. de kommer sluta me en MCmotor me andra ord.. ;) :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted March 23, 2006 Author Share Posted March 23, 2006 Jag är väldigt sugen på mc-motor. Men där går min gräns. Har blivit mer sugen på att köra åbäket än att konstruera. Åldersrelaterat skulle jag tro. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 22, 2006 Author Share Posted November 22, 2006 Ja, jag vet. Det skruvas åt helvete för lite i mitt garage. Englandsbesöket resulterade i alla fall i ett par stolar av märket Intatrim , tillverkaren hade mässpris och efter diverse provsittningar fastnade jag för (och i) dessa skapelser. Inte bästa sidostödet men de andra modellerna var smalast där jag är som bredast. :prop: Ranger tror jag modellen heter. Hade också lite svårt att besluta mig om jag ville ha nackstöd eller inte. Tantens babblande om säkerhet fick bli tungan på vågen. ...och ett pedalställ (stående) komplett med våg och cylindrar. Givetvis hade det varit billigare att vispa ihop ett ställ själv (alla delar finns på hyllan) men jag inser att det behövs lite fabriksnya saker för att jag ska få fart på hängfläsket. :P Stolarna blev ganska billiga, cirka 3000 spänn totalt. Pedalstället kostade 150 pund. Inte mycket att bråka om eftersom det är komplett. Köpte en 2,4 varvs styrväxel också för 70 pund. Jag har en till liggande i ett hörn och skräpar, fast det är en högerstyrd variant som beklagligt nog felbeställdes pga kraftigt alkoholintag. Som vanligt är det tusen tankar samtidigt. Hur hänger jag upp rattstången på bästa sätt, pedalstället, växellådsfästet och så vidare. Nu får det banne mig bli ett kraftigt arbetsryck! :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 22, 2006 Share Posted November 22, 2006 ...och ett pedalställ (stående) komplett med våg och cylindrar. Ursäkta men är inte detdär ett hängande pedalställ?? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 22, 2006 Author Share Posted November 22, 2006 Visst fan är det det. Satt och tänkte på ett tänkt stående ställ som inte blev som det var tänkt. Därför köpte jag ett färdigt paket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 23, 2006 Share Posted November 23, 2006 Grattis till godisköpet! :D Du fick bra pris på stolarna! Var det några problem att få med dem på flyget? Flög du med Ryanair? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 23, 2006 Author Share Posted November 23, 2006 Jag flög SAS, och tjejen i disken noterade vikten på väskor och stolar. Hon konstaterade 19 kilo övervikt men jag slapp betala. Emballeringen bestod av flyttkartonger, silvertejp och byggplast från ett varuhus typ Bauhaus. Dessutom från rea-avdelningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 23, 2006 Author Share Posted November 23, 2006 Summering av inköpen i England (beloppen som debiterats mitt kort) Stolar: 2992 kr (Intatrim) Styrväxel 2.4 varv Styrstagsförlängare Fästen för styrväxeln (såna där spejsade i aluminium) Växellägesförkortare till typ9-lådan En rattaxelstump, splines i bägge ändar cirka 40 cm lång Pedalställ med bromsvåg och tre cylindrar Totalsumma: 3604 kr (Rallydesign) Plus bonusen att jag slapp betala frakt för bitarna. ...och nu är det dags att beställa via nätet igen. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 24, 2006 Share Posted November 24, 2006 Stolarna blev ganska billiga, cirka 3000 spänn totalt. Pedalstället kostade 150 pund. Inte mycket att bråka om eftersom det är komplett. Köpte en 2,4 varvs styrväxel också för 70 pund. Jag har en till liggande i ett hörn och skräpar, fast det är en högerstyrd variant som beklagligt nog felbeställdes pga kraftigt alkoholintag. Hej, till vilken styrväxel är det du har en högerstyrd 2,4 varvare? Har en escort MK 2 högerstyrd orginal som jag tänkt använda i en ban bil. Hör gärna av dig om det är till en sådan. Caper :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 25, 2006 Author Share Posted November 25, 2006 Den är till Escort mkII. Ska leta fram den och skruva tillbaka ena styrarmen som jag av någon anledning demonterade. Jag återkommer i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 25, 2006 Author Share Posted November 25, 2006 Det är superskönt att pyssla i garaget i ensamhet. Utom då man ska försöka konstruera upphängning av rattstång och pedaler. :angry: Stången är från en Scorpio om jag inte minns fel, med justeringsmöjligheter i höjd och längd. Om jag ska använda den stången så kommer jag antagligen att bygga bort höjdjusteringen och behålla längdskjutet. Pedalstället måste modifieras också. Behöver karva en del för rattstångens väg. Så här ser skrället ut i dag: För maximal inspiration skruvade jag fast spjällhusen lite löst. Ser rejsigt ut, men insuget är till en Pintomotor. :prop: Notera de sportiga aluminiumöverfallen till styrväxeln. :racesmile: Jag ska köra med svetsat plåtgolv - visst tusan kan jag svetsa dit hela skiten innan SFRO1? Några svetsar under ramen döljs men det borde väl inte vara något problem? Eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Smarta rullbräden! Var har du hittat dom? Rullar dom bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 rullarna köpte jag från Verktygsboden (har jag för mig) och priset låg på strax under 400 / paret. Suveränt hjälpmedel - särskilt om det är trångt i garaget och man vill flytta bilen en halvmeter hit eller dit beroende på vilken sida som ska ligga fri. Funkar kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 26, 2006 Share Posted November 26, 2006 Hej Stigge, hälsningen kommer från Antas&Ola i Luleå. Hur hög är din båge över övre ramrören? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 26, 2006 Author Share Posted November 26, 2006 Tjenare. Jag har ingen aning om höjden faktiskt. Jag böjde till den bara för att få ett hum om scuttelns kontur när jag försöker hitta en bra körställning. Eventuellt får den sitta kvar som infästning för instrumentbrädan, jag har inte bestämt mig ännu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Äntligen har jag fått tummarna ur rumpan och grillat fast golvplåtarna. 1,25 mm som faktiskt blae oväntat stadigt. Tror att det är tillräcklig stadga för att skruva stolarna i - faast jag ska ändå göra något slags förstärkningsram / justeringsgrunka under förarstolen. Varför ska det alltid jävlas? Rattstången måste gå rätt genom pedalstället. kanske blir det modifiering å det grövsta så att det liknar Westfields lösning eller så bygger jag om till stående pedaler. Fast då försvinner ju möjligheten att vila foten. Rattaxelhistorien verkar gå att lösa utan skarvar, jag har besökt bilskroten i dag och hämtat några delar från en Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 ja får du golvplåten att lossna då är du duktig... verkar mycket välsvetsad :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 27, 2006 Author Share Posted November 27, 2006 Jag vill ha så underhållsfritt som möjligt. Nitar och jävelskap är inget för mig, jag väger trots allt tresiffrigt och vill gärna undvika att hamna med arslet på vägen. Fattas bara att besiktningsmannen vill se ramsömmarna som döljs av golvet... :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 jamen allt som skall svetsas i konstruktionen skall ju vara gjort till besiktningen, så det är ju svårt utan golvet, i det fall det är svetsat. svetsarna under golvet är ju troligen av samma kvalitet som resten.. en van besiktningsman ser ganska så lätt om kvaliten är tillräcklig.. bara kör på :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Skulle det inte kunna funka med karosserikit? www.biltema.se/Archive/Product_images/36/Large/36-4806_l.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 Vi har funderat på samma,karosserikitt alltså. Vi har tänkt måla fogarna med förtunnad färg. Kapillärkraften borde "suga in" den tunna färgen i fogen varefter vi tänkte täta med någon form av flexande kitt. Inte så vackert men å andra sidan torde de flesta fogarna döljas under aluminium. Om man synar en "vanlig" bil ser man massor av fogar som är tätade med karosserikitt så varför ska det inte fungera på en välbyggd Locost! Även om vi här uppe i norr har vintervägar ca 6 mån/år så kommer vi nog bara att njuta av Locostfärder under off-season (dvs sommaren), korrosionsrisken är såvitt vi förstår och antar tämligen låg. Troligen blir risken för korrosionen större om man garagerar ögonstenen i ett kallförråd med skiftande temperatur och luftfuktighet. Antas i Luleå (+0,2c,svettigt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 28, 2006 Author Share Posted November 28, 2006 Jag ska rostskydda med någon sorts färg som tunnas ut. Sedan är det bara att ge chassiet olika lutning beroende på vilken del som ska målas. Bara att dränka in rejält så ordnar det sig. Alternativet är att galva hela skiten men det lockar inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 det är bara att blaska på Washprimer eller utspädd Epoxigrund.. ju tidigare desto bättre.. det är ju okey med tunn grundfärg till sfro besiktningen. resten av rören kan man ju gnida av rosten från med en scotch brite slipduk. tunn washprimer är inga problem att svetsa genom.. rost bildas ju snabbt där man svetsat :mad: :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted November 28, 2006 Share Posted November 28, 2006 rullarna köpte jag från Verktygsboden (har jag för mig) och priset låg på strax under 400 / paret. Suveränt hjälpmedel - särskilt om det är trångt i garaget och man vill flytta bilen en halvmeter hit eller dit beroende på vilken sida som ska ligga fri. Funkar kanon. Nu har Jula fått dessa hjuldollys, svarta, 399 kr paret. Tyvärr hade dom bara ett par hemma, jag vill ha 2 par som du. Verkar toppen! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 30, 2006 Author Share Posted November 30, 2006 Hörni grabbar, hur ser handbromswirehistorien ut på en 740? Jag plockade en spak från en sån bil och jag undrar vilken wire som kan passa till min 240-axel. 240 har ju en wire från var sida - och 740 tycks ha en utan hölje (går den mellan hjulen?) och en med hölje. Kanske lika bra att skarva och dona med egen lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted December 2, 2006 Author Share Posted December 2, 2006 Nu har mitt fina nyinköpta pedalställ förvandlats till ett stående. Det blev för krångligt att bråka med rattstången. Fast det blev inte mindre krångligt att bygga om skiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Av vem köpte du styrväxeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted December 2, 2006 Author Share Posted December 2, 2006 Rallydesign hade mässpris på styrväxlar, 70 pund. Toppenpris! Jag skulle nog köpt två, men jag såg bara en LHD i högen på bordet - resten var rhd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 2, 2006 Share Posted December 2, 2006 Sålde man bara Escortväxlar? Jag har ju kortad, RHD Sierra. Passar Escortens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 3, 2006 Share Posted December 3, 2006 har du bild på ditt modifierade pedalställ?? :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted December 4, 2006 Author Share Posted December 4, 2006 Nu börjar det stående pedalstället vara klart. Sätter en 2 mm-plåt framför för att undvika flex. Gaspedalen hänger ytterst provisoriskt - den ska nog upp lite. Enkel och billig lagring till rattaxeln. 28 mm uppe vid kollapsdelen. 14 mm längre ner. Borde väl vara godkänt? 45 spänn för bägge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Intressant det där med styrstångslagringen. Hur sitter dom fast? Kan du zooma ut bilden lite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 man svetsar undre eller övre plattan. det är vanliga hållare för hydraulslang/rör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Det är alltså inte gjort på bilderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 det är vanliga hållare för hydraulslang/rör var hittar man dom lätt... hade iofs tänkt tillverka liknade själv..men för rätt pris handlar man istället.. :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted December 4, 2006 Author Share Posted December 4, 2006 (edited) Det är alltså inte gjort på bilderna? Nix, jag köpte grejorna i dag men tvingades bryta garageseansen pga tv-sänd hockeymatch. Malmö-Luleå. Ska svetsa lite i morgon kväll. var hittar man dom lätt... hade iofs tänkt tillverka liknade själv..men för rätt pris handlar man istället.. Finns hos alla firmor som sysslar med hydraulik. Edited January 14, 2007 by Acke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Finns hos alla firmor som sysslar med hydraulik. Hydraulik? Vi har ju en expert mitt bland oss. Var är Jonte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted January 14, 2007 Author Share Posted January 14, 2007 Kort uppdatering (det händer inte så mycket just nu): Köpte ett grenrör som egentligen ska passa Escort MKII med Zetecsnurra. Ska försöka modifiera så det passar min bil. 1600 spänn kostar det, vilket jag tycker är ett bra pris för ändamålet. Vad kostar ett färdigt rör? 4000? Det känns viktigt att göra röret färdigt innan jag drar bromsrör och sånt - så långt bort från värmen som möjligt. Så här långt kommer andningsorganen att sticka ut. Hur tas det emot av besiktningen? Borde väl inte vara några problem? I värsta fall får jag göra en rejäl bula på motorhuven. Fast det är ju mycket fränare om hela skiten syns. Jag har börjat nytt jobb som innebär uppstigning klockan fyra på morgonen och då är det inte så stor garagelust på kvällen. :( Men visst är det skönt med ett riktigt arbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 Apropå andningen, kolla luftfiltren på sidan på denna MK, snyggt, eller hur? MK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted January 14, 2007 Share Posted January 14, 2007 (edited) Tror 24-seven har sådana på sin westfiled. Pipercross finns att köpa på bla. Dalhems & KG-Trimning. Kostar 300-400:-/par Edited June 11, 2007 by Jocke E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.