Jump to content

Mätarinfo sökes...


Acke

Recommended Posts

Jaha.. då har ja funderat på å ta mig i kragen å köpa mig några mätare....

Men då dyker det givetvis upp en massa frågor.. :(

Water Temp Sender 5/8 UNF 287-23 Ohms

eller

Water Temp Sender 1/8 x 27 NPT 287-23 Ohms

Fråga: 5/8 eller 1/8x27NPT anslutnig ?? :blink: 5/8 känner jag igen så ja gissar på den men e inte 100%säker.. :icon_oops:

Oil Temp Sender 5/8 UNF 322-18 Ohms

eller

Oil Temp Sender 1/8 x 27 NPT 322-18 Ohms

samma fråga som ovan...

Oil Pressure Gauge

bar ?

psi ?

Fråga: bar eller psi ?? vad är vanligast å smidigast... ??

Oil Pressure Transducer 1/8 x 27 NPT 10-180 Ohms

Fråga: jag förmodar att det är mätenheten man stoppar i motorn, men den finns bara i denna dimentionen... hur vet jag att det passar min bil ??

Fuel Gauge Accessories

Fuel Level Sender 10-180 Ohms

Hmm.. vilken del menar dom med detta ?? det kan ju knappast vara armamaturen...

mycket tacksam för svar till en villrådig och okunnig glad Gôteborgare.. :)

Link to comment
Share on other sites

För oss inom hydraulikbranschen som ofta får besök av bilnissar så är båda lika illa.

1/8 NPT är absolut vanligare än 5/8 UNF som vi på Hydroscand inte ens har i sortimentet. Problemet dock med 1/8-gängan är att det är svårt att hitta nipplar med invändig gänga.

I detta fall ska du vända dig till nån bilfirma/tillbehörsfirma för amerikanska bilar, där borde dom ha rätt saker.

Visst går det att fixa med våra vanliga 1/8 BSP artiklar, men då ska man inte ta isär det fler gånger då gängstigningen kan ta stryk.

Bar eller PSI är egentligen att välja mellan Europeisk standard eller amerikansk. Bar är betydligt vanligare för oss europeér.

Bränslegivaren så är det motståndet som dom anger (tror jag). Då ska du ha koll på att mätaren har det mätområdet.

Vilka mätare är det?

Link to comment
Share on other sites

Men Acke - du har ju motorn i garaget! Skaffa dig en "gängtolk" och stick ut och skruva loss de befintliga givarna och mät vad du har för gängor! ;)

Oljetemp-givaren sätter man väl i sumpen på motorn och då borde du kunna välja vilken du vill!

Oljetryck skulle jag vilja ha i enheten bar, fast egentligen kanske det kvittar. Själv försöker jag hålla mig till SI-enheter så att andra svenskar förstår vad jag pratar om. Tänk bara på att givarens område skall passa det oljetryck motorn har! Som exempel ligger en Saabmotor på runt 3 bars oljetryck och då är det onödigt att ha en mätare som är skalerad upp till 10 bar...

Ang bränslenivågivaren så verkar det vara själva armaturen, men kolla att den passar i din tank (höjden alltså). Trist att ha en mätare som visar noll när det är 20 liter kvar i tanken eller som aldrig visar fullt...

Har du inte kontakter med folk "över där" som skruvar med dessa motorer? Någon där borde väl ha stött på dessa problem redan...

Link to comment
Share on other sites

börja med att ta reda på vad du har för gänga i motorblocket resp. toppen för std. anslutningarna.

till oljetryck är ju inte 1/8" ovanligt...

anslutningen för vattentempgivare kan ju vara vad som helst.

förmodligen så har du inget urval av gängor för givarna till mätarna så

förbered dej på att leta eller tillverka adaptrar/övergångar om du har lite oflyt.

vad det gäller bar eller psi skala så är väl bar given sak för de flesta av oss européer antar jag.....

"Fuel Level Sender 10-180 Ohms" är just det.... en sändare = tank amaturen.....

signalen vid amaturens ändlägen är 10 resp. 180 Ohm och det måste

naturligtvis stämma överrens med den amatur som din tankmätare är avsedd för...

annars så kan den bete sej hur som helst t.ex. gå baklänges eller rätt håll men visa totalt fel mm.

samma sak gäller för oljetrycksgivaren förövrigt....

lite dubbla svar där kanske eftersom det kommit ett inlägg medan jag skrev mitt...

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

ok.. mätarna ja kollat på är från www.greengauges.com...

bild på den modell ja tänkt använda bifogas..

mätarna å givarna är från samma ställe så de borde inte vara några problem där..

dock undrar jag hur det lirar med tankmätaren ?? kan man sätta motstånd så det blir samma ohn på både mätare å tankamatur ??

sedan har jag kollat runt lite på olika mätare å ser då givet att de finns oliga mätområden för bränsle och oljetryck...

men hur vet man vad som passar min motor ??

mäter den 0-300 ser det lite konstigt ut om normaltryck är 50.. blir massa oanvänd mätartavla då ju.. :icon_blink:

finns sådan spec att läsa sig till om motorn eller får man testa sig fram ??

Link to comment
Share on other sites

hittade lite info och det ser ut att vara hela tankamaturen som förljer med...

http://www.greengauges.com/help/faq24.asp

bild..

tankinstallj01.gif

men vad ja undrar är ju givet om det inte vore enklare att använde den befintliga som sitter i tanken..

det är en Opeltank så mycket vet jag, men från vilken modell vete tusan... :icon_oops: ( teamX, läser du detta får du hems gärna hjälpa till om du kommer ihåg..)

de står i FAQen:

My car already has senders fitted, do I need to buy new to go with my gauges?

The answer here is “it just depends” Around the world there are 3 or 4 different electrical standards for gauges and senders. The standards are normally expressed in terms of their ohmic values at the low and high end of the scale shown on the gauge. So a typical European standard would be 180 ohms at empty and 10 ohms at full for a fuel gauge/sender combination, in North America you may find gauges that are 33 ohms at empty and 240 ohms at full.

så om opel använder sig av samma standard ( vilket man tycker att dom borde göra) så borde den amatur som sitter i idag funka... :)

frågan e hur f*n vet jag det ?? :blink: kan man mäta sig fram till det ???

Vad gäller kopplingarna så den som söker skall finna.. :)

Oil Temperature Sender Installation

The 1/8" x 27 NPT sender kit can be fitted with adapters that will allow fitment to 1/4" x 18, 3/8" x 18 and 1/2" x14 mounting holes.

Water Temperature Sender installation

The 1/8" x 27 NPT sender can be fitted with adapters that will allow fitment to a large range of engines.

Link to comment
Share on other sites

Tankarmaturem äter du med ohmmeter köp ett digitalt multiinstr. för ca 80:- till 200:- så klarar du enkla mätningar

ang. tryckgivare så sätt tryck på dem med en regulator och kompressor.

tempgivarna kan man ha i vatten o mäta vid olika temperaturer

Link to comment
Share on other sites

spja.. efter att ha provat mitt inköpta mätinstrument från biltema så har jag kommit fram till (tror jag) att tankamaturen mäter mellan ca: 40-320 ohm...

mätaren diffade lite ca: 5 ohm fram å tillbaka, men höll sig närmast dessa siffror.....

hur gör jag då ??

kan jag "strypa" signalen med motstånd så mätaren kommer visa någorlunda rätt ???

Link to comment
Share on other sites

kan jag "strypa" signalen med motstånd så mätaren kommer visa någorlunda rätt ???

Ett simpelt sätt skulle väll vara att du hänger på ett 390Ω effektmotstånd på ett par W paralellt över tankamaturens resistor så hamnar du nästan rätt.. (39Ω - 175Ω), dvs. om du nu hade 40Ω vid full tank och 320Ω vid tom.

Dessvärre så stannar antagligen nålen på ca 78% av skalan när du har full tank.. :( , men å andra sidan så visar den rätt när det är tomt! :D

(OBS!, detta är inget jag själv har testat, bara spekulationer!, men ser inga hinder i varför det inte skulle gå?, inte så snyggt iofs., men billigt..)

Link to comment
Share on other sites

vissa tankmätare visar full nivå vid ca 10ohm (de flesta europeiska)

medan det finns de som är tvärtom jag har t.ex. från dynapac vält o den är så (baklänges)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

då var det dags igen.. :) iaf för en ny fråga..

det finns både "52mm Electrical Gauges" och "52mm Mechanical Gauges".....

vilket är bäst att köra med ??

Link to comment
Share on other sites

Med mechanical måste du dras med en rätt stel wire som ska kopplas in på lämpligt ställe... men den visar rätt utan kalibrering om du har samma diff och hjuldiameter sm originalet...

Kör på en elektrisk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...