Jump to content

Ramar enl. "Boken"


Lenny

Recommended Posts

Jag hade tänkt mig att svetsa ihop ramar enligt ritnignen i "Boken" och använda mig av en jigg till hela bilen, varje lager för sig. Min fråga är nu om det är någon som skulle vara intreserad av att köpa en sådan utav mig, eftersom jag ska tillverka fler än den (1 - 2st) som jag ska ha... Detta kommer bli ett vinterprojekt så leveranstiden kan variera, men dom ska vara klara i vinter. Jag ska sedan sätta en bilmotor i den ena, och om allt går väl en 1000cc MC-motor i den andra...men det är bara vad jag tänkt mig till min/a ram/ar...

Om intresse finns så svara här eller skicka e-post: lesakroadsport@hotmail.com

Ps: priset kommer nog ligga runt 5 - 6000 kr, vet ej riktigt vad det går på.... men helst närmare 5....

Link to comment
Share on other sites

Många projekt blir det, efter att prcis fått igenom sin dala7 tänkte jag ägna den här vintern till att få lite finish på den.

Har ett avstannat projekt stående en 550 replika från roadline som skulle behöva bli klar men ......

Ett roligare alternativ att ta tag i är det du tänker göra en bil med hoj motor i, kan vara intresserad speciellt för den summan så är jag nog intresserad om man kan ha ramen levererad mot slutet av vintern.

ring eller maila mig för mer detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket kostar material nu när priserna gått upp?

När jag kollade sist tror jag man fick räkna med runt 3000 för material till ramen... hur många % har priserna gått upp?

Ströms Skrot i Stockholm tar fortfarande 10 kr/Kg för järnet, oavsett dimensioner, rör, plåtar etc. eller jo plåtarna är lite billigare. Visserligen köpte jag mina rör där för ganska precis ett år sedan för 6 kr/kg, nu har man vart där ett par gånger och kompletterat, men totalt tror jag att jag ligger på ungefär 1000:- för allt järn, då inkluderat ungefär vad det sömlösa kommer kosta till bärarmarna.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket kostar material nu när priserna gått upp?

När jag kollade sist tror jag man fick räkna med runt 3000 för material till ramen... hur många % har priserna gått upp?

Ströms Skrot i Stockholm tar fortfarande 10 kr/Kg för järnet, oavsett dimensioner, rör, plåtar etc. eller jo plåtarna är lite billigare. Visserligen köpte jag mina rör där för ganska precis ett år sedan för 6 kr/kg, nu har man vart där ett par gånger och kompletterat, men totalt tror jag att jag ligger på ungefär 1000:- för allt järn, då inkluderat ungefär vad det sömlösa kommer kosta till bärarmarna.

Om du köper matrialet på skroten vet du vad det är för matrialbeteckning på stålet då :blink: ?

Så att SFRO vet vad det är för sorts stål du byggt med menar jag ?

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket kostar material nu när priserna gått upp?

När jag kollade sist tror jag man fick räkna med runt 3000 för material till ramen... hur många % har priserna gått upp?

Ströms Skrot i Stockholm tar fortfarande 10 kr/Kg för järnet, oavsett dimensioner, rör, plåtar etc. eller jo plåtarna är lite billigare. Visserligen köpte jag mina rör där för ganska precis ett år sedan för 6 kr/kg, nu har man vart där ett par gånger och kompletterat, men totalt tror jag att jag ligger på ungefär 1000:- för allt järn, då inkluderat ungefär vad det sömlösa kommer kosta till bärarmarna.

Om du köper matrialet på skroten vet du vad det är för matrialbeteckning på stålet då :blink: ?

Så att SFRO vet vad det är för sorts stål du byggt med menar jag ?

Caper :D

:wacko: Det är väll vanligt handels järn, aka bonnjärn. Det är ju inte bara spillbitar utan de köper ju in järnspill, som de säljer vidare till smätnissarna och sedan köper de handels järn tillbaka sedan. De har ju dock inga finare ståltyper som de sömlösa precisionsrören...

Edited by Henrik Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att jag gav ca 1100:- för mina rör, och det verkar som det ska räcka med dom...

6 meters längder -

25*25*2 = 25:-/m 6st

20*20*2 = 17:-/m 2st

19*2 rör = 15:-/m 1st 1194:-

ja lite mer då :icon_oops:

detta var på ett ställe där dom bara säljer järn som heter "herbert johanssons järn" i pukavik

men jag snackade in mig hos "hjelmbergs" här hemma å sa vad jag skulle bygga så han gav mig en ruskig rabatt, när det gäller dom å då hamnade jag på ca 28:- metern på 25*25 rören, så nog går det att pruta på dom stora grabbarna oxå :whip: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tillbaks till tråden.... jag skulle alltså ta c:a 5 - 6000kr för en färdig ram... att få tag på stål kan väl i stort sett vem som helst, men att svetsa i hop den mm, är väl det som är det jobbiga??? eller :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad som sagt!! :thumbup:

tänkte att det kunde vara kul att höra vilken bil du har tänkt att använda som donator samt

vilka spindlar/bakaxel?

Till de som vet kommer nu en annan fråga, vilka spindlar och bakaxlar passar i bokchassit förutom den gamla escortens? :icon_blink:

Vore kul med en bil med lite fetare bromsar än escortens orginal nämligen!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Till de som vet kommer nu en annan fråga, vilka spindlar och bakaxlar passar i bokchassit förutom den gamla escortens?  :icon_blink:

Vore kul med en bil med lite fetare bromsar än escortens orginal nämligen!!! :D

Jag kör på 240 bakaxel och 140 spindlar, och det är det nog fler än jag som gör ;)

Link to comment
Share on other sites

Som jag tycker mig ha sett på bilar med 140-spindlar så blir de lite höga, vilket nog kan vara bra, men med stel bakaxel så kan man inte hissa på så mycket bak om man vill ha någon realistisk utfjädring, hur löser ni det.

Har sett ett par bilar som är högra framm än bak (s.k tattarsänkning) vilket jag inte upsakattar.

Har inte sett någon som flyttat upp bärarmsfästena på ramen för att få höjden fram att matcha den bak när de kör med 140-spindlar.

Link to comment
Share on other sites

Som jag tycker mig ha sett på bilar med 140-spindlar så blir de lite höga, vilket nog kan vara bra, men med stel bakaxel så kan man inte hissa på så mycket bak om man vill ha någon realistisk utfjädring, hur löser ni det.

Har sett ett par bilar som är högra framm än bak (s.k tattarsänkning) vilket jag inte upsakattar.

Har inte sett någon som flyttat upp bärarmsfästena på ramen för att få höjden fram att matcha den bak när de kör med 140-spindlar.

Min bil får gärna bli lite högre än andra, bor 300 meter från Kungens Kruva = fartgupp lite smådolt och så... men jag vet inte riktigt hur förhållandet mellan bak och fram blir ännu, har inte fått dit bakaxeln ännu. Dessutom blir det ju mer utrymme under för motorn så man kanske slipper kapa upp huven för SAAB motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Problemet med stel bakaxel är att det inte går att höja så mycket bak då undre ramröret blir ivägen för utfjädring.

Har man då spindlar som ger hög front blir det ju som det blir.

Det där var ju ganska generellt bedömt av dej tycker jag ...

frågan är ju då även var axeln befinner sej i sitt utgångsläge innan utfjädringen i det fallet.

Det bör ju vara en fråga om hur bilen är byggd och dämparens längd och axelns placering

i höjdled i ramen mm...

jag upplever inte att min egen bil är låg bak och ändå har jag gott om plats för

utfjädring som synes på bifogad bild.

men kanske våra bilar skiljer sej åt i någon av de avgörande punkterna för utfjädringsväg Diravi?

Hur gjorde killen som byggde bilen du köpte?

Har du en bild så man kan jämföra avstånden till röret?

post-2-1101251980.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det jag menar är att axeln *generelt sett* sitter i hjulcentrum. Vilket gör att om man höjer bilen tillräckligt mycket så tar undre ramröret i axeln.

Altså, avståndet från marken till bakaxeln är förhållandevis konstant, färutsatt att inte hjulstorlek avviker allt förmycket.

Sen så har vi ju viss skilnad på vägstandard i vårt avlånga land, så vad en upplever som högt kan för någon annan vara lågt.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Har man då spindlar som ger hög front blir det ju som det blir.

Å hur blir det då då? Okörbart eller? :blink:

Kan vi få ett expertutlåtande?

Javisst. eller åtminstånde ett förtydligande. :icon_oops:

Bygger man bilen hög fram och låg bak blir den högre fram än bak.

Jag uppskattar inte det i ett rent estetiskt hänseende, men eftersom skönhet ligger i betraktarens ögon och så vidare.

Link to comment
Share on other sites

Det röret som diskuteras är lite olika beroende på vilken ritning som använts..

Ren bokram så går det röret med lutning ända från ryggpattan medans vissa nyare ritningar, däribland min, börjar böjen en bit bakom där sneddan från stötdämparfästet ansluter..

Lite knövligt att förklara..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag förstår hur du menar, på bokramar är ramröret högre under bakaxeln än i huvudsak, och det är ju en bra lösning på problemet att dra ramröret rakt under axeln, ger ju lite mer spelrum.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Det kan nog stämma att Dala7 bilarna lutar lite bakåt, men med bredare bakdäck som ger en större diameter så ligger den rätt plant, har själv ca 11cm tillgodo med ramen från marken både bak och fram medans oljetråget har ca 7cm ner till vår moder jord funkar perfekt. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. 7cm ! Med oljesumpen som lägsta punkt 8cm över backen så har jag fått byta sump 2ggr på ett år pg av dessa s*tans vägbulor, (aka farthinder) :icon_angry: :icon_angry:

Och fler bulor gör man överallt runtomkring här,. :mad:

Antingen får vi flytta eller så får jag montera hydrauler,.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...