Jump to content

Dålig toppackning


heralue

Recommended Posts

Motorn i mitt bygge går orent, man ser att extraktorröret på cylinder 4 ej är lika mycket blånerat som 1:an till 3:an, samt liten mängd olja synes i bakkant topp vid packning (och även lite vid kamaxelkåpan), jag misstänker att toppackningen är blåst vad tror ni ??? :( :(

Skall låna en komp-provare till helgen

/micke

post-10-1098906714.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kolla kylarvattnet och oljan. Om topppackningen är paj kan man ibland kunna se att det har läckt in vatten i oljan. Likaså kan man få olja i kylarvattnet.

Men en kompprovare är nog det bästa sättet.

Tyckte mig kunna se att du har en Fiat TC, stämmer det? Om du renoverat motorn förutsätter jag att du ha planat toppen, vilket är viktigt på dessa motorer.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är en Fiat TC (från Fiat Ritmo 130 TC, importerad från Norge) och som sagt motorn har ju stått några år innan jag fick tag i den så det blir nog ett lämpligt projekt att fixa lite i vinter.

Har förstått att det är viktigt att kolla som kammar går att vrida när man spännt upp toppen innan planing.

Var har du köpt packningar till din spis, är det Guy Croft eller ???

/micke

Link to comment
Share on other sites

Vissa verkstäder har en mojäng för att mäta om det finns gaser i kylarvattnet - kan vara värt att kolla upp!

Sen ser det ut som om du använt låsmuttrar med plast för ditt extraktor-rör och tänkte bara påpeka att dessa bör du byta mot stukade muttrar istället för att det inte skall lossna när plasten bränts bort. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har förstått att det är viktigt att kolla som kammar går att vrida när man spännt upp toppen innan planing.

Var har du köpt packningar till din spis, är det Guy Croft eller ???

Ehh, visst kan du kolla att kammarna går att vrida, men om toppen spänns upp på ett riktigt sätt så skall det inte behövas. Första gången jag hör talas om detta....

Jag köpte packningssats och lager av en nisse från Kramfors. Kommer inte ihåg fabrikatet på packningarna, men det var originaldelar i alla fall. Annars tror jag inte det är några bekymmer att få tag i packningar från t ex Mekonomen eller en Fiat-verkstad. Undrar om inte alla TC över 1600cc har samma toppackning... Skall köpa ny toppackning till min i vinter.

/PS Passa dig för Kramfors-Nisse! Han blåste mig på ett motorblock (skulle vara ett 2-liters men var ett 1800), det fattades två ramlagerhalvor i kartongen samt att kamremmen var för lång. :icon_angry: :icon_angry: /DS

Link to comment
Share on other sites

Körde komp-prov idag !!, inget vidare på 3:ans cylinder :o :o

Hur eller hur jag skall riva toppen och kolla upp hur den verkar samt få den planad.

Något skall man ju ha att göra.....

Micke

(nej den är inte 5-cylindrig (körde om 3:an en gång till)

post-10-1099137977.jpg

Edited by heralue
Link to comment
Share on other sites

Bara för att det var "roligt" så mätte jag lite olika temperaturer.

När jag haft motron igång en stund och stängt av den samt väntat några minuter så mätte jag följande ca 40 mm ut på extraktorröret:

Cylinder 1 - 67 grader

Cylinder 2 - 78 grader

Cylinder 3 - 76 grader

Cylinder 4 - 55 grader

Kan detta betyda att 1:an och 4:an går fetare ??

Jag kan tänka mig att förklaringen till att 4:an är allra svalast beror på att det finnes en extra extern kylledning vid fyrans cylinder. (har hör att på äldre modeller där detta saknades så var överhettning vanligt på fyrans cylinder)

/micke

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte tro att 4an skulle bli speciellt kallare trots "extern" kylning ..

förbränningstemperaturen är där ändå däremot om den går fett.

vad har du för bränsleförsörjning? sprut/ förg.i så fall vilken förg. vilken färg på stift.

är det hydraullyftare eller mek. o i så fall kolla på ventilspelen

Annars plocka bort toppen o se på ventiler m.m. jag kan åta mig planing inslipning av ventiler täthetsprova ventilerna etc. för en billig penning. bor i karlskrona

Link to comment
Share on other sites

Det är dubbla Solex 40 ADDHE (original) se bild, den ventiler inte speciellt mycket i vevhuset, å andra sidan är det ingen ny maskin och dess historia är för mig okänd, jag kommer att lyfta toppen och kolla upp den och det är väl högst troligt att jag då hör av mig till dig !!

/micke

post-10-1099156854.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag skiftade jag förgasare, hade 2 st Dellorto 40 DHLA liggandes (köpte jag av Alverby för 3 år sedan). När dessa kom i gick maskinen rent och bra, måste ha varit någon skit i ena Solex-förgasaren (fast jag haft isär och försökt göra rent samt bytt packningar).

Ska jag satsa på att rengöra solexen en gång till (har tillgång till ultraljudstvätt på jobbet) eller ska jag satsa på Dellortorna??

Link to comment
Share on other sites

Idag skiftade jag förgasare, hade 2 st Dellorto 40 DHLA liggandes (köpte jag av Alverby för 3 år sedan). När dessa kom i gick maskinen rent och bra, måste ha varit någon skit i ena Solex-förgasaren (fast jag haft isär och försökt göra rent samt bytt packningar).

Ska jag satsa på att rengöra solexen en gång till (har tillgång till ultraljudstvätt på jobbet) eller ska jag satsa på Dellortorna??

Utan att veta något om dina solex så kan jag bara tillägga att jag själv använt Dellorto DHLA flera gånger

i olika bilar med mkt. bra resultat. Jag skulle inte vara orolig att göra det igen om jag behövde. De strular inte i onödan och har alltid funkat klockrent för mej iallafall......

var inte orolig för DHLA. är dom bara friska så hade jag inte tvekat i din situation..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...