EUSSVEN Posted April 6, 2021 Posted April 6, 2021 Skall bygga vevhusventilation. Finns det lämpliga oljeavskiljare från donatorbilar som kan passa? Bakgrunden är att det aldrig varit en sluten vevhusventilation för motorn ( SAAB B204 turbo ), utan en burk med ett filter som går ut i friskluften. Har misstänkt det varit grundorsaken till att den alltid rykt olja på vakuum vilket är mkt irriterande, dessutom fylls burken upp snabbt vid hårdare körning. Byggde ny motor förra säsongen men bekymret kvarstod... Så elementärt... Tanken är nu att använda original backventil för att dra tillbaka gaserna via plenum när det är vakuum. Vid laddtryck så går gaserna via en tjockare slang från vevhuskåpkan via oljeavskiljaren som sedan för tillbaka oljan till torrsumpen och gaserna innan turbon. Hoppas det är korrekt och kommer fungera bättre? En tanke slog mig att tomgången kanske måste justeras då det plötsligt finns en väg till för motorn att dra luft när den går på vakuum? Har idag ett volvo 850 spjäll och en MAP givare i stället, motorstyret är ett gammalt NIRA I3+, dvs ingen tomgångsmotor. Quote
LUPUS Posted April 6, 2021 Posted April 6, 2021 Jag kör helt utan ventil i grovt ”gardena” rör ner i en Loka flaska , aldrig haft mer än någon ml olja där . ( kostnad 2 kr) borrat ett gäng hål högt upp i flaska + en är en tunn slang till luftfiltret ( ofta bara kopplad på besiktning) Mitt problem var att på fult ladd fick jag lite mera luft förbi kolvarna än vad orginal rören svalde och det blev tryck ur det tunna. På gränsen till okej men bra mot knack då olja helst inte skall in då Quote
EUSSVEN Posted April 11, 2021 Author Posted April 11, 2021 Då har du i princip samma system som jag har nu, bara att min behållare fylls på i rasande takt när man kör hårt. Har nog en del "blow by" då jag klämde i smidda kolvar när jag byggde den senaste motorn? En fundering är att köpa detta kit och bara ta oljeavskiljaren https://www.l-m-r.se/p/saab-602/9-5/motordelar-7382/ovrigt-8089/uppgradering-venhusventilation-saab-9-3-t7-9-5-98-03.html Även Mann+Hummel har en bra avskiljare, men verkar svår att få tag i inom eu? https://www.darksidedevelopments.co.uk/products/mann-hummel-provent-200-oil-catch-can-breather-system.html De hittar man på en del jordbruksmaskiner, säkert bra saker, men kostar.... Quote
LUPUS Posted April 11, 2021 Posted April 11, 2021 Loka flaska grejen borde duga som avskiljare , fyller du flaska låter det som du kanske har andra problem ? Och du vill helst inte ha in oljedimma i insuget på full last —> knackar lättare . Att det sedan är ett lagkrav är en annan sak . Smidda grejer borde väl inte va sämre ? Eller är det klenare ringar . Quote
EUSSVEN Posted April 21, 2021 Author Posted April 21, 2021 Smidda kolvar har mer spel, gissar att de är mer ovala innan de blir varma än vanliga som har ämnen ingjutna för att hindra dito? Ringarna hade samma storlek. Angående oljedimma, därav en bra avskiljare för att inte sänka flampunkten. Har nu alla saker hemma så det är bara att prova :). Quote
EUSSVEN Posted June 11, 2021 Author Posted June 11, 2021 Så här blev det. Byggde först en pappmodell: Quote
EUSSVEN Posted June 11, 2021 Author Posted June 11, 2021 Byggde ett litet "scoop" för att trycka in luften i lådan genom filtret ned till insuget av turbon. På sidan hänger SAAB's original oljeavskiljare som sedan får sitt vacuum efter luftfiltret. Ett VP rör fick agera intag för vevhusvent. Annars är det en del VVS rör och så, billigt och bra. Quote
EUSSVEN Posted June 11, 2021 Author Posted June 11, 2021 Och noskonen gick på! Nytt för iår, rött! Nya stolar, bälten, topp, ventilkåpa. Med filter och så vart den riktigt tyst och upplevdes "dra" bättre vid accel. Kanske den berömda placebo effekten men att det känns bra är det som räknas! 1 Quote
vedde Posted June 11, 2021 Posted June 11, 2021 Nice, jag gillar temat svart/rött. Fin bil!Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.