Jump to content

Noskon


Alverby

Recommended Posts

Första gången jag är inne och skriver något på detta forumet. Har läst en hel del och fått svar på många av mina frågor. Men jag hittar inget om Noskonen.

Skulle behöva en skiss eller ritning på en noskon. Skall bygga en plugg som jag skall bocka aluminium runt.

Jag jobbar som lärare på en gumnasieskola och har några elever som skall ge sig på att bygga en eller flera Seven kopior. Har lovat dom att hjälpa dom med karossen som kommer att bli i aluminium och då vill jag att även noskonen skall vara i aluminium.

Kanse man skulle bygga en själv också :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit!

Fina projekt ni drar igång ... Man blir lite avundssjuk! :blink:

En annan fick bara göra en utegrill i plåt och svetsa den med pinne... :(

Ang noskon så vet jag att jag sett en ritning på en av de Engelska sidorna.... men vilken?

Hoppas att jag eller ngn, annan här kan hitta den åt er!

Link to comment
Share on other sites

Välkommen!

Första kommentar... oj oj oj knacka noskon i aluminium är lite överkurs men originalet har det så visst går det...

Det har cirkulerat ritningar på ett par noskoner men hittar dem inte just nu..

Link to comment
Share on other sites

Först en liten nyfiken fråga - vilken gymnasieskola är det? Jag känner en kille i Tranås som går fordonsprogrammet och de skall bygga en Locost som ett projektarbete. Kanske det är samma skola? ;)

Mitt råd är att skaffa en noskon i glasfiber och sedan kopiera den så gott det går. Jag gissar att ni planerar att tillverka den av mindre delar som sedan svetsas ihop. Då skulle man väl kunna såga upp en original noskon och sedan kopiera de olika delarna i aluminium innan de svetsas samman?

Link to comment
Share on other sites

Tack Acke för att du tog bort dom dubbla trådarna. Fick felmedelande att jag inte skickat något inlägg över huvud taget.

Skolan jag jobbar på är SKF Tekniska Gymnasium i Göteborg. Eleverna kommer inte i första hand att bygga utanför sin skoltid utan på deras "hobby kvällar", tillfälle för eleverna att utnyttja skolanr resurser. Dom har haft planer på att bygga en Gokart/cross kart från scratch, vilket kommer att ta mycket tid. Till seven finns ju färdiga ritningar och mycket hjälp vilket skulle minska schansen för att dom kroknar. Så jag har försökt övertala dom/få dom på bättre tankar.

Angående att kröka till en noskon i aluminium så har jag kunskaper och utrustning för att få till det, det står ett Engelskt hjul nästan färdigt utanför min dörr på jobbet :hypocrite: . Jag är en metall mäniska, plast tycker jag inte om att jobba i ;) .

Jo vist är det Alverby från Götet som gillar VWs (kolla vad som står i Gripenlands garage). För er andra: Jag är Bubbla fantast eller snarare så tycker jag allt som är luftkylt från VW konsernen är fräckt. Men jag tycker om bilar rent allmänt (eller saker med förbrännings motor) och uppskattar alla med bilintresse oavset böjelse. Mattias växellådan jag fick av dig blev till slut en barstol, var förmycket jobb att modifiera den för att passa till en typ 4 motor.

Tack Svinto för länkarna Presis vad jag letade efter !!!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Mattias växellådan jag fick av dig blev till slut en barstol, var förmycket jobb att modifiera den för att passa till en typ 4 motor.

He he :D Bättre det än att lådan hade hamnat på soptippen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...