Vidar Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Fler funderingar... behöver dra om avgasrören, de går lite för nära stötdämparna i nuläget och dessutom vill jag att de går ihop till en gemensam dämpare på passagerarsidan (utsläpp längst bak, bort från min tinnitus 🙄) Ungefär såhär tänker jag mig: Problemet är att jag inte riktigt har utrustning att böja så grova rör. Hur är det att använda flexrör? De går väl att fixera med svetspunkter och sen linda med avgaslindor så de ser anständiga ut? Duger biltemas till en otrimmad tusenkubikare? Tål de värmen direkt vid cylindern eller ska man börja med en bit vanligt rör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Det var en smart lösning med böjbar avgasrör och lindning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pierre Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 3 timmar sedan, Vidar sade: Fler funderingar... behöver dra om avgasrören, de går lite för nära stötdämparna i nuläget och dessutom vill jag att de går ihop till en gemensam dämpare på passagerarsidan (utsläpp längst bak, bort från min tinnitus 🙄) Ungefär såhär tänker jag mig: Problemet är att jag inte riktigt har utrustning att böja så grova rör. Hur är det att använda flexrör? De går väl att fixera med svetspunkter och sen linda med avgaslindor så de ser anständiga ut? Duger biltemas till en otrimmad tusenkubikare? Tål de värmen direkt vid cylindern eller ska man börja med en bit vanligt rör? Det jag märkt med flexrör är att de efter tid börjar läcka då det gäller bil samt blir sladdriga, jag hade nog försökt med rör i första hand . Antar det är denna typ du menar https://www.esska.se/shop/Avgasslang-till-600degC-rostfritt-stal-inner-O-20-300-mm-glasfiber--719270000050-9450?adsource=gs&hlid=719270252055&gclid=EAIaIQobChMIv933-Iih7gIVzEiRBR0nyA0zEAQYCiABEgJRGfD_BwE&ref=google-shopping&hc_fcv=YAMuthCHAtRgKru2~M-AihhA4AUsFME-Fzzzzzzzz~M-AihgM4AnIA_U-Zzzzzzzzz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Posted January 17, 2021 Author Share Posted January 17, 2021 11 timmar sedan, pierre sade: Det jag märkt med flexrör är att de efter tid börjar läcka då det gäller bil samt blir sladdriga, jag hade nog försökt med rör i första hand . Antar det är denna typ du menar. Kan tänka mig att de inte har samma hållbarhet som riktiga rör över längre tid. Mätte lite igår och det blir nog lagom om jag börjar med en 90 böj och tar flexröret där det krävs mer krångliga böjar för att komma förbi. Nuvarande innermått på rören är ca 35mm (det är dubbelväggiga rör så de ser grövre ut) ca en meter rör och sen knappt en meter ljuddämpare. Jag antar att det är klokt att gå upp lite i dimension när rören blir lite längre? 45 mm ser ut att passa som sen får gå ihop till 48 /50mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pierre Posted January 17, 2021 Share Posted January 17, 2021 Det är ju bara att prova , så länge man inte får läckage så är det nog helt ok PS det finns ju flata rör om det är dåligt med plats . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vidar Posted January 19, 2021 Author Share Posted January 19, 2021 Skulle bara prova hur långt jag kom med rören jag hade liggande. Inte fullt så snyggt som jag tänkt mig men fullt dugligt med tanke på bristen på rörkrök. I längden så håller det nog bättre än flexröret jag tänkte använda. Nu blir det lagom avstånd till allt som kan tänkas ogilla värme. Nu blev det ju olika längd på rören - kommer det påverka effekten mycket? Har försöka läsa på en del om det här med avgassystem men det verkar vara snudd på lika mycket hokus pokus och hittepå som ljudanläggningar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.