Jump to content

Nu har jag börjat samla på mig delar iaf.


Jonas

Recommended Posts

Hej!

Jag har smugit här rätt länge nu, men nu har jag äntligen börjat samla på mig delar till ett bygge.

Det får bli ett långtids projekt eftersom jag håller på att renovera ett hus oxå (man skulle kanske sätta coilovers på gavlarna och störtbåge på vinden :-)

Jag har inte kommit så långt men har skaffat Taunus spindlar/bromsar och en Yamaha R1 motor.

Tänkte bygga ett chassie enl boken.

Är det någon här som bygger Vä styrt med Mc motor, är det inte bättre att bygga hö styrt pga viktfördelningen?

Vilken utväxl på bakaxel är lämplig när man bygger med MC motor?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Är det någon här som bygger Vä styrt med Mc motor, är det inte bättre att bygga hö styrt pga viktfördelningen?

Vilken utväxl på bakaxel  är lämplig när man bygger med MC motor?

                        /Jonas

Hej!

Kul att du bygger med mc-motor :thumbup:

Jag bygger vänsterstyrt men du har rätt i att det ät bättre för viktfördelningen att bygga högerstyrt. Jag ska försöka kompensera så långt det går genom att flytta så många komponenter som möjligt till höger sida.

Från Sierran är 3,14 eller 3,38 i utväxling lämpliga att använda. Det finns program som räknar ut hastigheter på varje växel mm. Jag kan mejla över det om du vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt köra med Escort axel.

Fint om du kunde maila programmet till mig!

Har du tänkt använda instrumenten från MC`n?

Jag funderar på att göra det, och eftersom hastmät kommer att visa helt fel så hittade jag en grunka för att fixa det på www.speedohealer.com

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt köra med Escort axel.

Fint om du kunde maila programmet till mig!

Har du tänkt använda instrumenten från MC`n?

Jag funderar på att göra det, och eftersom hastmät kommer att visa helt fel så hittade jag en grunka för att fixa det på www.speedohealer.com

        /Jonas

Jag behöver din adress för att kunna mejla programmet.

Jag ska använda intrumentet som hör till motorn. Det är lätt, billigt (följde med) och man kan läsa ut felkoder från motorn.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag byggar Luego Velocity med R1 motor. Jag kommar att bygga v.styrd. Och sen får vi fixa balancen med batteri och annat....... Men även om motorn hamnar lite till vänster sida så väger den ju inte mycket. det blir inte mycket viktskilnad.

Jag kommer oxå att använda original instrument, dels pga att dett är mycket lättare och dels får du et instrument för runt 1000 kr. Se till bara att du får rätt årsmodell.

R1 ger oxå felkoder via varvräknaren, och sen har den hastighets givaren i v.lådan i motsats till många andra hojar.

Vart i Sverige byggar du ?

Link to comment
Share on other sites

BoA

Jag bor strax utanför Helsingborg.

Det blir nog att jag använder MC intrument men en "speedohealer" eftersom jag fick det med motorn.

Vad använder du för bakaxel?

Har du köpt "drev till kardanadaptern" eller har du gjort den själv?

Hur hade du tänkt göra med "exup" ventilen, behålla eller skrota?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Lite OT:

Ni som bygger med mc motorer.

Hur backar ni? är det med en speciell "låda" med enbart backväxel?

Är det kardan rakt på "framdrevet" ?

Nu vet jag att det håller men har funderat på hur den "lilla"axeln till framdrevet skall klara

påfrestningar från 2 drivhjul !

Vore det inte lämpligt att bygga med en mc motor med kardandrift? ( kanske en V-motor ) ;)

Vad är drivpakets-kostnaden för en Mc driven locost vs bilmotor låda?

Bara lite små funderingar

Link to comment
Share on other sites

BoA

Jag bor strax utanför Helsingborg.

Det blir nog att jag använder MC intrument men en "speedohealer" eftersom jag fick det med motorn.

Vad använder du för bakaxel?

Har du köpt "drev till kardanadaptern" eller har du gjort den själv?

Hur hade du tänkt göra med "exup" ventilen, behålla eller skrota?

      /Jonas

Helsingborg.... Lite långt men på vägen til familien i Danmark iaf

Jag använder Sierra bakaksel (delad)

Jag kommar att köpa adaptern troligen hos MK

Exup kommar att gå bort, men du måste ah kvar motorn eller en mojäng till att lura motorstyrningen, annars kommar din varvräknare att fladdra till 7500 hela tiden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lite OT:

Ni som bygger med mc motorer.

Hur backar ni? är det med en speciell "låda" med enbart backväxel?

Är det kardan rakt på "framdrevet" ?

Nu vet jag att det håller men har funderat på hur den "lilla"axeln till framdrevet skall klara

påfrestningar från 2 drivhjul !

Vore det inte lämpligt att bygga med en mc motor med kardandrift? ( kanske en V-motor )  ;)

Vad är drivpakets-kostnaden för en Mc driven locost  vs bilmotor låda?

Bara lite små funderingar

Backa ? behövs dett ;) Jag kommer köra med en startmotor och et drev på kardanen.

Jag funderar fortfarende på någon gummi imellan v.låda och kardan, men har dock inte kommit så långt än.

Jag vet f*n inte vart du tänkt hitta en v-motor med hög prestanda, och kardan drift. "Vanliga" är ganska lätta att hitta billigt.

Växellådan i t.ex en R1 är ganska enkel att ha med att göra.

Pris ~3.500 för en R1 motor med trasig v.låda och upp till 25.000 för en Busa/ZX10R osv. allt beroende på vad du vill ha. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Pris ~3.500 för en R1 motor med trasig v.låda och upp till 25.000 för en Busa/ZX10R osv. allt beroende på vad du vill ha. :wub:

... Jag pratade med en skrot häromdan som ville ha 35-40000kr för en Busamotor. Lycka till säger jag :mad:

Link to comment
Share on other sites

... Jag pratade med en skrot häromdan som ville ha 35-40000kr för en Busamotor. Lycka till säger jag  :mad:

Har du inte hittat motor än ?

'Busa motorne är kanske liiite "over-priced" har du kollat på evt Kawas nya ZX10R (samma effekt) annars skal jag se om jag kan hitta nån till dig :D. Det borde gå att få en hel hoj till de pengar........

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla

Här fölger en del funderingar på drivlinan.

När det gäller backväxel så kan man ju använda en sierra låda och kardan om man har deras bakaxel och sen göra en kort kardan mellan MC:ns utgående axel och lådan där man använder lamellens centrum med ryckutjämnarfjädrarna kvar för att få in kraften i sierralådan.

Om man vill kan man rensa lådan på allt utom högsta växeln och backdreven.

I stället för att göra en specialadapter kan man kanske ta 2 lika stora kedjedrev och sätta ihop dem med en duplexkedja.

Någon som har funderat på detta?

Jag köpte min Hayabusamotor för 15500:- helt lagligt med alla papper och kvitto från Ekerö MC i sthlm.

Kolla med dom de verkar ha lite mer normala priser.

MVH

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Jag glömde en sak.

Angående val av motor.

Jag har sagt det tidigare men det är inte bara max effekt ur motorn som gäller utan hur vridmomentkurvan ser ut.

En bil med Busa motor är enligt utsago mycket mer lättkörd än de andra pga mer vrid i botten och mellanregistert.

Den är dessutom den snabbaste i orginalutförande som jag sett.

Om de hade gått in i bilen hade jag haft en Ducati 996-999 motor i stället, pga helt överlägsen vridmomentkurva.

Kom gärna med komentarer på detta.

/

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att dom flesta MC med kardan snurrar på fel håll. Det går ju att sätta diffen upp och ner (om den tåler det).

Jag ska nog köra med en extra växel låda till backen. Elmotor är ju lätt och bra men det blir nog lite på/av effekt eftersom det är svårt att reglera hastigheten på motorn.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

... Jag pratade med en skrot häromdan som ville ha 35-40000kr för en Busamotor. Lycka till säger jag  :mad:

Har du inte hittat motor än ?

'Busa motorne är kanske liiite "over-priced" har du kollat på evt Kawas nya ZX10R (samma effekt) annars skal jag se om jag kan hitta nån till dig :D. Det borde gå att få en hel hoj till de pengar........

Jorå, jag har en motor till mig själv men jag har en kompis som behöver en. Min motor kostade 20000kr komplett med allt. Jag tror inte att det är så mycket dyrare än en bilmotor av samma årsmodell med låda kylare bränslepump instrument mm, mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min Hayabusamotor för 15500:- helt lagligt med alla papper och kvitto från Ekerö MC i sthlm.

Kolla med dom de verkar ha lite mer normala priser.

MVH

Fredrik

Ekerö Mc har ingen motor inne för tillfället och jag tror att de också höjt priserna något. Fast inte till några hutlösa 40000 i alla fall. Den skroten borde skämmas!

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte nyligen ett avstannat projekt med mc motor som ska färdigställas..

Fireblade motor byggs det på. håller till i Uppsala

Gripenland: om du skulle kunna maila programmet skulle jag va tacksam

jussi.rautio@acbygg.se

Link to comment
Share on other sites

Her var en tråd jeg hadde oversett.

Det med MC motor er jo mitt spesialfelt etterhvert. Vil prøve å mene noe om de tingene som er tatt opp i tråden.

Når det gjelder det å sitte på Høyre eller venstre side så må jeg så absolutt annbefale å bygge høyrestyrt og det av tre grunner. Væktfordeling, rattstamme og plasering av bremsepumper. Motoren veier 60-70kg og føreren 80-90(?), setter du disse to på samme side så skal det et riktig stort batteri til for å kompensere. Står de derimot på hver sin side og det er bare vektdiferansen du skal kompensere så går det greit. Og det å få rattstammen forbi motoren på en venstre styrt bil, blir masse arbeid og dårlige løsninger.

Med Escort bakaksel så skal du bruke 3.54 utveksling.

Hvilke årsmodell R1 har du Jonas. Jeg har brukt R1 i min banebil de siste fire årene, og har oppdatert etterhvert slik at jeg har brukt alle variantene 98/99-2000/2001 og har nå en 2002 injection motor.

Det er absolutt en fordel og bruke orginalinstrumentet. Men du må passe på to ting, det er som nevnt at du må ha exup motoren tilkoblet. Og så må du ta ledningen som går til tankmåleren, og jorde den via en motstand slik at du indikerer at det er bensin på tanken. Dette for å unngå feilkoder på turtelleren som vises med at turtelleren slår til 3500 og 7500.

Back. Jeg har nå en starter som slår inn på mellomakselen når jeg skal backe. Denne er koblet via neutrallampen slik at den kun virker når motoren står i fri. Fordelen er vekt og null effekttap. Tidligere hadde jeg en girkasse montert med en liten aksel fra motoren til kassen og så en ny aksel videre bak. Den kassen jeg fant som var best å bruke var Volvo m40. Den stod da i 4 gir til vanlig og så satt jeg den i reverse og MC motoren i 1 gir når jeg skulle backe.

Jeg har utviklet et system som gjør at vi har en gummidemper på mellomakselen som tar av støtet ved ned giring. Det ble spurt her om hvordan den lille akselen i en motorsykkel girkasse kunne tåle presset fra to store bakhjul, og det kan være et problem. Jeg har derfor denne demperen og anbefaler å bruke noe sånt.

Hayabusa lurer på dette med å bruke en kjedeovergang. Noen motorer er så stor og har utgående aksel så langt bak på motoren at dette er eneste løsning. Det er brukt på to blackbird motorer som går i racing serien, men er ingen ønskelig løsning da det blir problem med smøringen av kjeden. Og store problemer når kjede ryker. Her er derimot R1 helt suveren da den er liten og har utgående aksel midt på motoren. Du får da en helt rett drivlinje.

Dette ble mye på en gang, men jeg håper dere forstår hva jeg skriver. Jeg forstår jo hva dere skriver.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Med Escort bakaksel så skal du bruke 3.54 utveksling.

Hvilke årsmodell R1 har du Jonas. 

3.54 är det för racing? Går det bra att köra med denna utväxling på "gatan" oxå?

Det är en -01 (som gått ca 800mil).

Har du några bilder från när du hade M40 lådan till backen? Hur kopplade du axeln från motorn till ingående axel på lådan?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Til gatebruk kan du bruke 3.77 som vil gi deg litt mindre toppfart. Og det er det lettere å få tak i.

Jeg har desverre ikke noen bilder av girkassen, men jeg har kassen liggende. Fikk laget en flens som passet på akselen til girkassen og så laget jeg en lagerholder som erstattet dekselet til tetningen. I den nye holderen sitter tettningen i bunn og et støttelager ca 7-8 cm ute på akselen. Fungerte veldig bra så lenge jeg passet på å ha den i fjerde gir. Prøvde å dreve om med å ha den i tredje gir, men det tålte den ikke. En godt brukt kasse gir også veldig lite effekttap.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Väcker liv i denna tråden igen eftersom jag hittade en fin pryl för er som vill köra vä styrt m Hayabusa motor!

Med denna får man bra viktfördelning även på en vä styrd bil, synd bara att det inte finns till R1.

http://www.super7cars.com/images/drivetrai...chain_top_l.jpg

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...