LarsA Posted October 8, 2020 Posted October 8, 2020 Hej! Finns det nÄgon hÀr som vet om ett 4-bultat baknav, (med solid skiva), frÄn en Grod-Scorpio Àr identiskt med ett nav frÄn en Sierra med skivor bak? Med "nav" menar jag drivflÀns, lager, och lagerhÄllare. Quote
therealpinto Posted October 8, 2020 Posted October 8, 2020 Det Àr utbytbart i alla fall. Minns jag rÀtt skiljer antalet tÀnder pÄ ABS-kransen sÄ har man ABS funkar det kanske inte sÄ bra att bara byta. Sedan behöver du ocksÄ se till att det Àr till rÀtt storlek pÄ drivknutar, 100 mm (M8-skruv) eller 108 mm (M10). LikasÄ mÄste du ha koll pÄ om lagerhÄllaren Àr för 253 eller 273 mm skivor. Gustaf Quote
LarsA Posted October 8, 2020 Author Posted October 8, 2020 (edited) Ok, tack! Hur Ă€r det med splines pĂ„ drivaxlarna? Kan det passa med samma drivaxel till de bĂ„da knutarna?đ Ăr Sierra-skivorna, och vissa Scorpio 253mm alltsĂ„? Edited October 8, 2020 by LarsA Quote
therealpinto Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 Det Ă€r olika splines pĂ„ sjĂ€lva axlarna sĂ„ man kan inte bara byta knutar. Det finns dock att köpa speciella knutar som konverterar mellan men de blir rĂ€tt kostsamma. Sierra utom Cosworth har 253 mm skivor bak. Scorpio med fyrcylindrig bensinmotor bör alltid ha 253 mm (och de smĂ„ drivknutarna), diesel ska ha 253 mm men kan ha stora knutarna (normalt sett nĂ€r det sitter ventilerade 253 mm skivor bak). V6 har oftast 253 mm ventilerade skivor bak men 273 mm förekommer (alltid pĂ„ 24v), oftast stora knutarna. SĂ„ kort sagt, ska du anvĂ€nda grejerna till att ersĂ€tta vanliga Sierradelar, plocka frĂ„n en Scorpio 2.0 eller 2.3 đ Gustaf Quote
LarsA Posted October 9, 2020 Author Posted October 9, 2020 Ok, tack för hjĂ€lpen Gustaf!đđ Quote
LarsA Posted October 9, 2020 Author Posted October 9, 2020 En sista koll bara... Om skivan Ă€r 253mm sĂ„ Ă€r alltsĂ„ knuten den lilla, Ă€ven om skivan Ă€r ventilerad?đ Quote
therealpinto Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 Nej, det finns bÄde stora och smÄ knutar med 253 mm skivor. Stora knutar normalt sett pÄ V6 (i alla fall kombi) och diesel kombi. Gustaf  Quote
LarsA Posted October 9, 2020 Author Posted October 9, 2020 Ok, tack igen! Du Ă€r en riktig Ford-fantast antar jag?đ Quote
postmanpat Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 TÀnk pÄ att fÄ rÀtt lÀngd pÄ drivaxlarna, det tÀnkte jag inte pÄ och fick korta dom, trÄkigt jobb. /bengt Quote
therealpinto Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 2 timmar sedan, LarsA sade: Ok, tack igen! Du Ă€r en riktig Ford-fantast antar jag?đ Ja...det kan man vĂ€l sĂ€ga đ Sedan har jag skruvat ohĂ€lsosamt mycket med just Sierra/Scorpio bakvagn eftersom jag anpassat en sĂ„n till min Capri, i lite olika utgĂ„vor. Som Bengt sĂ€ger, ska man blanda mer Ă€n bara nav sĂ„ Ă€r det bra att veta att Scorpio 1995 och nyare har lĂ€ngre drivaxlar Ă€n Sierra och de gamla Scorpio. Gustaf Quote
LarsA Posted October 9, 2020 Author Posted October 9, 2020 Tack Bengt! Jag bygger en lite mindre seven, sÄ jag mÄste ha kortare drivaxlar ÀndÄ. Hur kortade du dina? Har det funkat bra? Quote
postmanpat Posted October 10, 2020 Posted October 10, 2020 Jag fick hjÀlp att korta mina drivaxlar av en lokal mek firma, han stack av drivaxeln och sen svarvade han en dimension mindre pÄ drivaxeldelarna. Han gjorde en krymphylsa. NÀr jag sen monterade delarna lade jag drivaxlarna i frysen och vÀrmde hylsan med en induktionsvÀrmare, smack.. inget vÄld för att fÄ ihop axlarna. Innan hade jag borrat 6 hÄl i hylsan, 3 pÄ vardera sidan om skarven och pluggsvetsade rakt ner i axlarna. Inget svetsande runt om hyls-Àndarna, dÄ tror jag att hÀrdningen hade gÄtt Ät he... Skarvningen har nu hÄllit i tvÄ sÀsonger med en hel del vÀg Äka och tvÄ bantrÀffar, motorn ger 160 hk och diffen har spÀrr, 205 gummi. Att tÀnka pÄ: mÀt, mÀt, mÀt och mÀt gÀrna igen. Axlarna skall kunna ta upp fjÀdringsrörelse i sidled i knutarna.  Quote
Recommended Posts