Jump to content

vinkel på motorn ?


Acke

Recommended Posts

Hmm.. skall förmodligen (äntligen) börja med att bygga dom nya motorfästena nu på lördag...

och då jag inte byggt bilen själv, eller har någon bok att gå efter så tänkte ja fråga er.. :)

När ja hade Pixbo på besök pratade vi lite om det hela med motorfästen och han pratade om att man inte skall sätta motorn "rak" utan att man skulle bygga så kardan var lite vinklad... ( detta för att inte slita statiskt på korsen om jag minns rätt...både horisontellt eller vertikal lutning gick bra har ja för mig… )

när jag pratade med killen som skall hjälpa mig så sa han att man skall sätta motorn spikrak eller möjligtvis med lite lutning horisontellt så att kardan blir helt rak under kraftig acceleration....

så nu undrar jag givetvis vad är det som stämmer ???

Pixbo har ju byggt själv så det borde ju vara som han säger, men killen som hjälper mig har pysslat mycket med bilar och byggt rena strippenbilar m.m.

Men å andra sidan känner jag han inte så bra så jag vet inte 100% hur duktig han är....

så va säger ni folk ??? hur skall det byggas ??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kardanknutar skall tydligen ha en viss vinkel för att fungera bäst. Vilken vinkel vet jag inte. Av en händelse så diskuterade vi just det här i går på jobbet. Och så skall man visst ha en viss pinjongvinkel åxå, för bakaxeln vrider sig lite vid acceleration och då blir riktningen mellan pinjong och kardan linjerat, samtidigt som greppet ökar i bakvagnen.... :icon_blink: Låter iofs lite som dragracingteknologi, eller hur.... :blink:

Nåja, det här hur jag har förstått det hela. Men jag kan ju ha fått det hela totalt bakom foten. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Visst,Acke,det optimala vid acc rakt fram är ju rak kardan,men om du inte vill byta knutkors varenda ledig stund(du kommer ju att ha KRAFT så det räcker),så bör du ha lite pinjong-vinkel.

Jag tror att Gustaf har koll på vilken vinkel som är bäst

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

ALLA HAR RÄTT. SEN VINKEL HAR MAN FÖR ATT NÅLARNA I KORSEN SKA ROTERA O DÅ HÅLLER KORSEN LÄNGRE ANNARS BLIR DET SJUNKNINGAR EFTER NÅLARNA . JAG HAR SVÅRT ATT RITA O FÅ ÖVER DET PÅ MEIL.MEN OM T.EX. VÄXELLÅDANS UTGÅENDE AXEL HAR EN VINKEL I LODRÄTT PÅ T.EX. 2GRADER SÅ MÅSTE BAKAXELN OCKSÅ HA 2 GRADER. OCH MYCKET VIKTIGT KORSEN MÅSTE VARA I LINJE MED VARANN TA ETT SNÖRE LÄNGS MED KARDANEN OCH OCH DEN SKA VARA LINJÄR LÄNGS HELA KARDAN MELLAN KORSEN.

ANG. LUTNINGEN SÅ TÄNK ER EN RAK STEL AXEL MELLAN MEDBRINGARNA DÅ SKA ÄNDARNA VARA LINJÄRA ELLER TÄNK ER ATT VÄXELLÅDAN O BAKAXELN SITTER IHOP SEDAN DRAR MAN ISÄR DEM RAKT I LINJE SEDAN KAN MAN FÖRSKJUTA DEM UPP O NER O I SIDLED BARA DE FORTFARANDE ÄR I LINJE MED VARANN

Link to comment
Share on other sites

ingen som har lite mer info ??

när ja kollade på bakaxeln (volvos 1031) så ser man att klumpen inte är centrerad... den är mer på höger sida än i mitten..

om ja sätter motorn (vevaxeln) mitt i bilen så borde ja få "rätt" vinkel mellan motor å kardan eller ??

Link to comment
Share on other sites

ingen som har lite mer info ??

när ja kollade på bakaxeln (volvos 1031) så ser man att klumpen inte är centrerad... den är mer på höger sida än i mitten..

om ja sätter motorn (vevaxeln) mitt i bilen så borde ja få "rätt" vinkel mellan motor å kardan eller ??

:notworthy: Där kom det...Jag har undrat hur länge det skulle ta innan någon upptäckt att bakaxeln inte centrerar med mittlinjen. :whistling: I alla fall när det gäller 1031. (det kanske inte är så med andra bakaxlar,hoppas jag inte gör bort mig nu) :icon_oops: Är då inte frågan lite akademisk, löser det inte sig självt. :icon_blink: Jag håller med Acke :thumbup:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jo jag märkte också att volvos bakaxlar inte var centrerade. Det var en av anledningarna till att jag valde att bygga med delad bakaxel. Då kan man placera diffklumpen var man vill.

Link to comment
Share on other sites

Medbringaren är inte centrerad p.g.a. att pinjongen går på siadan av kronhjulet som på de flesta utväxlingar

men det hindrar inte att få kardanen i rätt vinkel. sidled är ju inga problem om motorn är "rak" i fram o bakkant alltså lika mycket i sidled både fram o bak (nu menar jag centrum på motorn dvs centrum på vevaxeln och centrum på växellådemedbringaren såvida inte den är förskjuten??) men om man tar en rak linjal på medbringaren vågrätt så ska bägge ändar vara i 90 graders vinkel mot karossen för det har ni väl på bakaxeln eller????????????

höjdled ....mät vinkeln samma fram o bak så att knutarna jobbar likadant

Link to comment
Share on other sites

lite mer info...

det är inte knutkors i Hondakardanen utan kulledat.. ( samma som BMW M5 bland annat..)

detta skall tydligen vara snällare än vanliga kors..

men det kanske är bäst för innehållet i lådan att köra me vinkel iaf ?? :blink:

Link to comment
Share on other sites

lite mer info...

det är inte knutkors i Hondakardanen utan kulledat..  ( samma som BMW M5 bland annat..)

detta skall tydligen vara snällare än vanliga kors..

men det kanske är bäst för innehållet i lådan att köra me vinkel iaf ?? :blink:

Det där lät intressant, du har inte några bilder eller något på denna variant?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Intressant detta, undrar om "thosan" eller någon annan kan förklara _varför_ det är viktigt att motor och bakaxel sitter i "samma vinkel" ?

Alltså vad händer tex om växellådsaxeln är parallell med markplanet men pinjongaxeln i bakaxeln pekar 10-15° nedåt ? Får man obalans ? brytningar ? eller bara onormalt slitage på bakre korset ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmm..  ponera att man övertar en färdigbyggd bil som rullat ett par år "utan problem" men upptäcker att man gjort detta fel från början, hur mycket kan det avvika innan man skall ge sig in med kapen och göra om alltihopa ?

Om det inte är ett problem, på så sätt att det är ökat slitage och inga vibrationer, varför bry sig? Jag tänker så här att det kan avvika 30° men om det inte ger något problem, varför åtgärda. Oavsett graderna, om det inte ger problem behöver man inte göra något. Vissa bilar kanske är känsligare så ingen idé att generalisera.

Jag har inte mätt på min bil, bara höftat med öga och vinkeljärn med förlängare. Inga vibrationer, och vad jag vet, inget ökat slitage. Jag tror inte det är så noggrannt, men 15° är ganska mycket iofs, det syns när du tittar på det att axlarna inte är parallella.

Om det är sålt med "utan problem" men sen visar sig vara ett problem, så att det märks ökat slitage och vibrationer, måste det ju åtgärdas.

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

Alltså vad händer tex om växellådsaxeln är parallell med markplanet men pinjongaxeln i bakaxeln pekar 10-15° nedåt ?

Lite vinkel neråt inbillar jag mig kan vara bra, eftersom den kommer vridas lite uppåt när man gasar... kanske...

Edited by svinto
Link to comment
Share on other sites

Fråge

Hur mycket plats bör/skal man ha mellan kardanen och ramrören ?

Jag måste ha min motor så långt åt högar det går, men frågan är ju, räckar det med en milimeter mellan ramen och kardanen eller är det 1 cm som gäller ?

Mvh

Bo

Link to comment
Share on other sites

Om inte motorn är stumt monterad så behöver du ung. 2cm frigång för det rör på sig.

Ang. kardaner så kan man strunta i knutar o vinklar om kardanen är monterad exakt som en rak stel axel. inte annars. om den vibrerar kan den utmattas o gå av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...