Göran Nilsson Posted July 20, 2020 Share Posted July 20, 2020 Om man är pollenallergiker blir man negativt påverkad av ”ventilationen” i en öppen bil. Jag tänkte att man kanske kunde filtrera luften och pumpa in den i hjälmen. Så jag har skaffat mig en Sundström SR500, begagnad men som ny. Billigt pga att den saknade laddare. Den blåser halv storm så jag får fundera på hur jag skall reglera luften in i hjälmen. Apparaten har high low men det är för mycket ändå. Nu skall jag rita en slanganslutning och hållare att skruva/limma fast på hjälmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 26, 2020 Author Share Posted July 26, 2020 Jag har skissat på en slanganslutning att sätta på hjälmen, den är inte 100% klar så det finns utrymme för modifieringar. Är det någon vänlig person som har en 3D skrivare som kan tillverka en styck till mig, skicka pm i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 2, 2020 Author Share Posted August 2, 2020 En vänlig medlem printade ut detaljen och levererade på Kullen. Nu ska jag försöka hitta ett lagom luftflöde in i hjälmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinfallkvist Posted September 23, 2021 Share Posted September 23, 2021 Kabinluftsfiltret i ett fordon hjälper till att avlägsna skadliga föroreningar, inklusive pollen och damm, från luften du andas i bilen. Filtret är ofta placerat bakom handskfacket och renar luften när den rör sig genom fordonets HVAC-system. De flesta tillverkare rekommenderar att du byter ut kabinluftsfiltret var 12 000 till 30 000 mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 23, 2021 Author Share Posted September 23, 2021 Jag har inget kabinluftfilter i min bil 😂 systemet med SR500 fungerar perfekt, lagom luftflöde å inga obehag som oljud eller att man blir kall på hjässan. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts