Billy Posted October 11, 2004 Posted October 11, 2004 Frågan har kanske varit uppe tidigare. Men jag undrar om någon "byggt" eller har någon fakta angående Opel GSI 16v motorn och lådan från Manta GSI GTE dvs. Getrag lådan, passar dessa ihop, vilka delar, koppling svänghjul kopplings arm behövs. Quote
Gustav Sundberg Posted October 11, 2004 Posted October 11, 2004 (edited) Frågan har kanske varit uppe tidigare.Men jag undrar om någon "byggt" eller har någon fakta angående Opel GSI 16v motorn och lådan från Manta GSI GTE dvs. Getrag lådan, passar dessa ihop, vilka delar, koppling svänghjul kopplings arm behövs. Frågan har vart uppe tidigare! :) Dock har den väl aldrig blivit helt besvarad... Men iaf, om du prompt ska ha en opelväxellåda så är det från en manta 1.8 (rekord oxå kanske) Det är ohc motorer, samma fäste för växellådan som dohc:en du funderar på (c20xe heter den) Manta med 1,9 2,0 eller rekord 2,2 omega 2,4 har cih-motor, dom växellådorna passar inte. Till saken hör att Manta 1.8 aldrig såldes i sverige med däremot grannlandet norge om jag inte minns fel. Vilka delar till kopplingen du ska ha har jag ingen aning om. Men det finns ett par killar på www.opelsportclub.com som har c20xe:n i manta med 1.8-lådan, dom vet säkert. Annars finns det ett annat väldigt bra alternativ, köpa sprängkåpa från england så du kan åka med Fords typ-9 växellåda, den är hållbar och det finns gott om godis till den för rimmliga pengar. Jag och Kallerman (och säkert några fler) kör med den senare lösningen! Enklaste du gör då är att slippa rappla med kopplingsarmar och jox (dom tar ändå i torpedväggen) och köra med adapter för Saab:s slavcylinder som sitter inne i sprängkåpan. Visst kostar det en slant, men det kanske lönar sig i längden om opellådorna börjar lämna in, att dom är ovanliga och svåra att få tag på gör inte saken bättre... Annars passar växellådorna från omegan med 2.0 oxå bra, R25 heter den, dock vet jag inget om den lådan. Glömde skriva det ovanför då jag var så inne på att du skulle ha växellåda från just en manta... Edited October 11, 2004 by Gustav Sundberg Quote
DIRAVI Posted October 11, 2004 Posted October 11, 2004 Förutom omega 2.0 lådan (och mindre rakfyror i omega) så passar alla omegalådor som inte suttit ihop med en 2.4 liters fyra eller raksexa. altså dieslarna och V-sexorna passar de med. Quote
Gustav Sundberg Posted October 11, 2004 Posted October 11, 2004 Förutom omega 2.0 lådan (och mindre rakfyror i omega) så passar alla omegalådor som inte suttit ihop med en 2.4 liters fyra eller raksexa.altså dieslarna och V-sexorna passar de med. Ja så skulle man lite förenklat kunna säga :) :thumbup: Quote
Henrik Nilsson Posted October 11, 2004 Posted October 11, 2004 Förutom omega 2.0 lådan (och mindre rakfyror i omega) så passar alla omegalådor som inte suttit ihop med en 2.4 liters fyra eller raksexa.altså dieslarna och V-sexorna passar de med. Själv fick jag tag på en V6 låda till min saabmotor, jag har riktigt flyt tycker jag, 8500 för motorn (komplett) och 3000 för lådan :D Quote
Billy Posted October 12, 2004 Author Posted October 12, 2004 Frågan har kanske varit uppe tidigare.Men jag undrar om någon "byggt" eller har någon fakta angående Opel GSI 16v motorn och lådan från Manta GSI GTE dvs. Getrag lådan, passar dessa ihop, vilka delar, koppling svänghjul kopplings arm behövs. Frågan har vart uppe tidigare! :) Dock har den väl aldrig blivit helt besvarad... Men iaf, om du prompt ska ha en opelväxellåda så är det från en manta 1.8 (rekord oxå kanske) Det är ohc motorer, samma fäste för växellådan som dohc:en du funderar på (c20xe heter den) Manta med 1,9 2,0 eller rekord 2,2 omega 2,4 har cih-motor, dom växellådorna passar inte. Till saken hör att Manta 1.8 aldrig såldes i sverige med däremot grannlandet norge om jag inte minns fel. Vilka delar till kopplingen du ska ha har jag ingen aning om. Men det finns ett par killar på www.opelsportclub.com som har c20xe:n i manta med 1.8-lådan, dom vet säkert. Annars finns det ett annat väldigt bra alternativ, köpa sprängkåpa från england så du kan åka med Fords typ-9 växellåda, den är hållbar och det finns gott om godis till den för rimmliga pengar. Jag och Kallerman (och säkert några fler) kör med den senare lösningen! Enklaste du gör då är att slippa rappla med kopplingsarmar och jox (dom tar ändå i torpedväggen) och köra med adapter för Saab:s slavcylinder som sitter inne i sprängkåpan. Visst kostar det en slant, men det kanske lönar sig i längden om opellådorna börjar lämna in, att dom är ovanliga och svåra att få tag på gör inte saken bättre... Annars passar växellådorna från omegan med 2.0 oxå bra, R25 heter den, dock vet jag inget om den lådan. Glömde skriva det ovanför då jag var så inne på att du skulle ha växellåda från just en manta... Tack för informationen ang. Getrag lådan. Det får bli en Type 9 låda. Kan du utveckla infon ang. Saab slavcylinder adapter ? Quote
Gustav Sundberg Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 (edited) Frågan har kanske varit uppe tidigare.Men jag undrar om någon "byggt" eller har någon fakta angående Opel GSI 16v motorn och lådan från Manta GSI GTE dvs. Getrag lådan, passar dessa ihop, vilka delar, koppling svänghjul kopplings arm behövs. Frågan har vart uppe tidigare! :) Dock har den väl aldrig blivit helt besvarad... Men iaf, om du prompt ska ha en opelväxellåda så är det från en manta 1.8 (rekord oxå kanske) Det är ohc motorer, samma fäste för växellådan som dohc:en du funderar på (c20xe heter den) Manta med 1,9 2,0 eller rekord 2,2 omega 2,4 har cih-motor, dom växellådorna passar inte. Till saken hör att Manta 1.8 aldrig såldes i sverige med däremot grannlandet norge om jag inte minns fel. Vilka delar till kopplingen du ska ha har jag ingen aning om. Men det finns ett par killar på www.opelsportclub.com som har c20xe:n i manta med 1.8-lådan, dom vet säkert. Annars finns det ett annat väldigt bra alternativ, köpa sprängkåpa från england så du kan åka med Fords typ-9 växellåda, den är hållbar och det finns gott om godis till den för rimmliga pengar. Jag och Kallerman (och säkert några fler) kör med den senare lösningen! Enklaste du gör då är att slippa rappla med kopplingsarmar och jox (dom tar ändå i torpedväggen) och köra med adapter för Saab:s slavcylinder som sitter inne i sprängkåpan. Visst kostar det en slant, men det kanske lönar sig i längden om opellådorna börjar lämna in, att dom är ovanliga och svåra att få tag på gör inte saken bättre... Annars passar växellådorna från omegan med 2.0 oxå bra, R25 heter den, dock vet jag inget om den lådan. Glömde skriva det ovanför då jag var så inne på att du skulle ha växellåda från just en manta... Tack för informationen ang. Getrag lådan. Det får bli en Type 9 låda. Kan du utveckla infon ang. Saab slavcylinder adapter ? Ska försöka... Växellådan ser ut såhär iaf, Och jag gjorde som så att jag plockade lös delen längst fram på växellådan, svarvade till den lite, monterade en alu-distans på den och skruvade slavcylindern i alu-distansen. Såg ut såhär när det var färdigt... (inte så proffsigt men, det funkar) Det finns en färdig adapter att köpa om du vill, i sverige har jag sett den hos Elwa motor, bosse på www.roadster.se har kontakter med den firman. Den färdiga adaptern ser ut såhär. Sen finns det lite olika lösningar på http://www.burtonpower.com men då är det utomlands. Finns nog även på Sbd Motorsport, http://www.sbdev.co.uk/ Verkar vara populär lösning iaf! :) Kallerman, hur var det du gjorde, fick du tag på adaptern från Elwa? Edited October 12, 2004 by Gustav Sundberg Quote
Kallerman Posted October 12, 2004 Posted October 12, 2004 Kallerman, hur var det du gjorde, fick du tag på adaptern från Elwa? Jag köpte min av Macke's Mekaniska, ett företag som ligger i Södertälje. Jag har nummer om någon behöver. Jag betalade 850kr för min (tror jag). Usch vilket slöseri med $$ men så är det ibland... :( Quote
Billy Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 Frågan har kanske varit uppe tidigare.Men jag undrar om någon "byggt" eller har någon fakta angående Opel GSI 16v motorn och lådan från Manta GSI GTE dvs. Getrag lådan, passar dessa ihop, vilka delar, koppling svänghjul kopplings arm behövs. Frågan har vart uppe tidigare! :) Dock har den väl aldrig blivit helt besvarad... Men iaf, om du prompt ska ha en opelväxellåda så är det från en manta 1.8 (rekord oxå kanske) Det är ohc motorer, samma fäste för växellådan som dohc:en du funderar på (c20xe heter den) Manta med 1,9 2,0 eller rekord 2,2 omega 2,4 har cih-motor, dom växellådorna passar inte. Till saken hör att Manta 1.8 aldrig såldes i sverige med däremot grannlandet norge om jag inte minns fel. Vilka delar till kopplingen du ska ha har jag ingen aning om. Men det finns ett par killar på www.opelsportclub.com som har c20xe:n i manta med 1.8-lådan, dom vet säkert. Annars finns det ett annat väldigt bra alternativ, köpa sprängkåpa från england så du kan åka med Fords typ-9 växellåda, den är hållbar och det finns gott om godis till den för rimmliga pengar. Jag och Kallerman (och säkert några fler) kör med den senare lösningen! Enklaste du gör då är att slippa rappla med kopplingsarmar och jox (dom tar ändå i torpedväggen) och köra med adapter för Saab:s slavcylinder som sitter inne i sprängkåpan. Visst kostar det en slant, men det kanske lönar sig i längden om opellådorna börjar lämna in, att dom är ovanliga och svåra att få tag på gör inte saken bättre... Annars passar växellådorna från omegan med 2.0 oxå bra, R25 heter den, dock vet jag inget om den lådan. Glömde skriva det ovanför då jag var så inne på att du skulle ha växellåda från just en manta... Tack för informationen ang. Getrag lådan. Det får bli en Type 9 låda. Kan du utveckla infon ang. Saab slavcylinder adapter ? Ska försöka... Växellådan ser ut såhär iaf, Och jag gjorde som så att jag plockade lös delen längst fram på växellådan, svarvade till den lite, monterade en alu-distans på den och skruvade slavcylindern i alu-distansen. Såg ut såhär när det var färdigt... (inte så proffsigt men, det funkar) Det finns en färdig adapter att köpa om du vill, i sverige har jag sett den hos Elwa motor, bosse på www.roadster.se har kontakter med den firman. Den färdiga adaptern ser ut såhär. Sen finns det lite olika lösningar på http://www.burtonpower.com men då är det utomlands. Finns nog även på Sbd Motorsport, http://www.sbdev.co.uk/ Verkar vara populär lösning iaf! :) Kallerman, hur var det du gjorde, fick du tag på adaptern från Elwa? Tack för hjälpen, ser interssant ut. Quote
Bengt Norell Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Jag har också tillverkat en adapter för Saabcylindern till min Toyotalåda, men det jag undrar över är hur lång "dödgång" det skall vara innan urtrampningslagret trycker på solfjädern . Själv har jag 5 mm nu är det ok tro? Allt Gott Bengt Quote
Gustav Sundberg Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Jag har också tillverkat en adapter för Saabcylindern till min Toyotalåda, men det jag undrar över är hur lång "dödgång" det skall vara innan urtrampningslagret trycker på solfjädern . Själv har jag 5 mm nu är det ok tro?Allt Gott Bengt Jag har oxå ungefär 5mm nu, med ny lamell och ny tryckplatta. Har för mig att "kallerman" oxå har 5mm frigång på sin och det funkar bra! Quote
Bengt Norell Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Det var gott att höra. Jag såg en bild på en installation där man hade dragit ut luftningen på utsidan, har ni det? Jag har en idé att dra ut ett rör med nippel i bägge ändarna, skruva på ett skarvstycke (Biltema) och en luftnippel däri. Vad tror ni om det. Allt Gott Bengt Quote
Gustav Sundberg Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Det var gott att höra.Jag såg en bild på en installation där man hade dragit ut luftningen på utsidan, har ni det? Jag har en idé att dra ut ett rör med nippel i bägge ändarna, skruva på ett skarvstycke (Biltema) och en luftnippel däri. Vad tror ni om det. Allt Gott Bengt Jo luftnignen bör man ha på utsidan.. Blir lite jobbigt att skruva lös motorn om man vill lufta kopplingen. Jag kör med den lösningen du beskriver, en rörstump på kanske 10cm och skarvstycke som är fastskruvat i sprängkåpan på utsidan. Kan försöka ta kort på det nästa gång jag är i garaget.. Annars hörde jag rykten om att saab 9000 ska ha en snuskigt lång luftnippel... kan ju va nått? Quote
Billy Posted October 13, 2004 Author Posted October 13, 2004 Det var gott att höra.Jag såg en bild på en installation där man hade dragit ut luftningen på utsidan, har ni det? Jag har en idé att dra ut ett rör med nippel i bägge ändarna, skruva på ett skarvstycke (Biltema) och en luftnippel däri. Vad tror ni om det. Allt Gott Bengt Jo luftnignen bör man ha på utsidan.. Blir lite jobbigt att skruva lös motorn om man vill lufta kopplingen. Jag kör med den lösningen du beskriver, en rörstump på kanske 10cm och skarvstycke som är fastskruvat i sprängkåpan på utsidan. Kan försöka ta kort på det nästa gång jag är i garaget.. Annars hörde jag rykten om att saab 9000 ska ha en snuskigt lång luftnippel... kan ju va nått? Stämmer Saab 9000 luftnippeln är 95mm lång, vet ej om det är långt nog. Quote
Gustav Sundberg Posted October 13, 2004 Posted October 13, 2004 Det var gott att höra.Jag såg en bild på en installation där man hade dragit ut luftningen på utsidan, har ni det? Jag har en idé att dra ut ett rör med nippel i bägge ändarna, skruva på ett skarvstycke (Biltema) och en luftnippel däri. Vad tror ni om det. Allt Gott Bengt Jo luftnignen bör man ha på utsidan.. Blir lite jobbigt att skruva lös motorn om man vill lufta kopplingen. Jag kör med den lösningen du beskriver, en rörstump på kanske 10cm och skarvstycke som är fastskruvat i sprängkåpan på utsidan. Kan försöka ta kort på det nästa gång jag är i garaget.. Annars hörde jag rykten om att saab 9000 ska ha en snuskigt lång luftnippel... kan ju va nått? Stämmer Saab 9000 luftnippeln är 95mm lång, vet ej om det är långt nog. Med den sprängkåpa som jag har så hade 95mm räckt gott och väl! Min kåpa kommer från westfield. Quote
Kallerman Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Jag drog ut två slangar uppåt. En är ju stora påfyllningen, och en är tunnare och är bara till luftning. Den går sedan i en båge och hänger strax under chassit så att jag kan öppna den och det rinner inte över någon chassikomponent som blir anfrätt av vätskan. 5mm frigång verkar fungera. Jag vet dock att nu sisådär 100mil av användning har gjort att fjädrarna nu ligger an mot urtrampningslagret. Om det är för att lagret åker fram och tar upp spelet vet jag inte. Bänder jag lite ligger det fritt med nån millimeter och snurrar fritt. Skälet till att jag tittat är ett litet missljud som låter ungefär som en syrsa när kopplingen är "uppe". Minsta tryck på pedalen gör att det försvinner, så det är troligtvis någon sorts kontakt mellan solfjädrarna och lagret som gör det. Har inte kommit till botten med exakt vad det är. Förutom ljudet, har jag inga funktionsnedsättningar iafl. Det är svårt att se om lagret är i botten eller ej genom att titta underifrån genom hålet under. Mitt kopplingshus är samma som SBD har BELH1: Quote
DIRAVI Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 När lamellen blir tunnare åker solfjädern frammåt. Quote
Kallerman Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 När lamellen blir tunnare åker solfjädern frammåt. Ja, det är väl uppenbart, frågan är ju hur mycket tunnare den blir över sin "livstid"? Har du några erfarenheter eller insikter? Quote
DIRAVI Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Min lamell *upplöstes* nästan, så den var mycket tunnare. Quote
Kallerman Posted October 14, 2004 Posted October 14, 2004 Ok. Vi får se om det blir ett problem. Ev. får jag svarva ner adaptern så den kommer längre bak. Tiden får visa vad som egentligen händer. Jag har mått på placeringen av fjädrarna när lamellen var ny, så jag kan ganska enkelt mäta igen och se skillnad. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.