Esther7 Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Hej alla kompetenta mekar. Hur får jag ut drivaxlarna i min engelska bakaxel från en Cortina? Jag har försökt med värme, glidhammare, 5-56, WD40, ja allt man kan tänka sig. Gör jag något fel eller har jag bortsett från något väsentligt? Undrar Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 (edited) Hejsan, Du måste först lossa 4 st skruvar som håller mot ena sidan av lagret. hållaren syns i bilden nedan. sedan är det bara lagret som håller emot. man brukar annars ha problem med dessa att axlarna trillar ur lite väl lätt. Edited May 31, 2020 by Magoo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esther7 Posted May 31, 2020 Author Share Posted May 31, 2020 Magoo, Tusen tack för ditt utförliga svar med foto. Kan det vara så enkelt att det är lagret som rostat fast i banjon? Har ju använt olika verktyg, slag, kemikalier, värme och en uppsjö invektiv utan resultat. Trots att jag skruvat bort de 4 skruvarna som håller axeln så får jag inte ut den. Undrar Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Lagerna kan sitta rätt hårt. det får vara en del massa i din glidhammare. testa att snickra ihop någon lösning med ett hjul om du kan göra något bra fäste/handtag till det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 31, 2020 Share Posted May 31, 2020 Jag har i något fall satt fast en kedja i drivaxel och runt en slägga modell stor när glidhammaren inte räckt till. Inte säkraste dock..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 1, 2020 Share Posted June 1, 2020 Jag skulle fästa nån sorts ögla i en av hjulbultarna och sedan sätta spänn på axeln med ett bra spännband. Sedan applicera värme och knacka med handslägga medans det sitter i spänn. Bästa rostlösaren är 50% aceton och 50% ATF, applicera och låt dra 24 timmar innan du gör ovanstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esther7 Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 Tack Magoo, Daromer och Mats som generöst delar era erfarenheter med mig. Ponera att jag på något outgrundligt sätt får ut axeln, hur får jag lämpligast loss lagren från axeln och framför allt var får jag tag på nya, jag känner inte till vare sig fabrikat eller storlek? För att vända på kuttingen, i det fall jag går betoö, finns det någon seriös firma i Stockholm med omnejd som skulle åta sig jobbet tror ni? Jag är så tacksam för era svar, de hjälper mig att få ett grepp om det hela. Vänligen Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 Har du ingen vettig avdragare kan man ge sig på lagerna med vinkelharry (man får vara försiktig så man inte skadat något på axeln). Ett ställe i uk som kränger lager: https://www.bearingkits.co.uk/FORD-AXLE-and-DIFF-PARTS/FORD-ENGLISH-DIFF-PARTS/C2-4-1-0.htm Gå på SKF varianten. Jag köpte först Timken men de läckte igenom olja så då köpte jag SKF's variant och efter det var det inget oljeslabb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esther7 Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 Hej, Slutrapport; Jag köpte på Biltema en glidhammare i ett omfattade set för en krona under 1000-lappen. Demonterade bromstrummorna mm. Applicerade den magiska blandningen aceton och automatväxellådsolja på de fyra skruvarna som håller espektive drivaxel på plats och lät det dra en halv timme. Därefter monterade jag glidhammaren. Till min stora förvåning lossade höger drivaxel efter endast 2 slag och vänster axel efter 3 slag. Därefter passade jag på att demontera diffen som är en 3:900 så nu står jag med en banjo från en tidig Cortina till ingen nytta. Är det någon av er hjälpsamma herrar som vill ha den annars går den i skrotcontainern? Tack för alla verksamma tips. Vänligen Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Då får man fråga; varför detta slit med axeln om du inte ska ha kvar den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esther7 Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 Jag skall ersätta åtminstone en av drivaxlarna i min Seven. Medbringaren på den ena drivaxeln i bilen är nämligen skev och vad gäller diffen kan den komma till användning i ett annat sammanhang. Jag hoppas detta besvarar din fråga? Vänliga hälsningar Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 (edited) Ahaa, jag uppfattade det som om axeln var den som att i bilen. Se bara till att du sätter axlarna så att de roterar år samma håll som tidigare. Risken finns att de går av om man byter rotationsriktning. Det finns nya quaife axlar att köpa som har en bättre låsning av lagret samt att de håller bättre än grejerna från -60 talet. Edited June 7, 2020 by Magoo blev lite galet i texten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted June 7, 2020 Share Posted June 7, 2020 Kul att det funkade 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.