anton Posted October 9, 2004 Share Posted October 9, 2004 Hej är det någon som har nåt bra tips hur man kan få bättre tryck på fram vagnen vid högre farter,efter 200 är min bil VÄLDIGT lätt styrd,det käns bra till 180 sen börjar det bli obehagligt. Tacksam för tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 10, 2004 Share Posted October 10, 2004 tips.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 10, 2004 Share Posted October 10, 2004 Fy fan vad det såg ut... :( >>Anton Hur känns det om du plockar bort framskärmarna? Den kille som var med i Bilsport nr 19 i år hade gjort gälar i framskärmarna och jag gissar att det är för att släppa ut den luften som "hylvas" in av dem. Annars såg jag i senaste "Track and Race Car" en Westfield med en fom av splitter under noskonen för att skapa lite downforce... Det är ju ett välkänt problem med denna designen och inte helt enkelt att lösa. Ett annat tips kan vara att söka på SV-R och CSR här på forumet och läsa vad Caterham kom fram till för förbättringar när de vindtunneltestade deras nya skapelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted October 12, 2004 Author Share Posted October 12, 2004 Hej jag har hört att man kan sätta en plåt bakom kylaren och leda upp luften genom noskonen och på så sett skapa downforce. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 12, 2004 Share Posted October 12, 2004 Om jag fattat det rätt så bildar det ingen downforce utan minskar istället lyftkraften genom att minska mängden luft som går under bilen. För att kolla var du skall göra hålet i noskonen för att släppa ut luften från kylaren så kan du tejpa en massa bomullstrådar (ca 4-5 cm långa) på noskonen och och be någon fotografera nosen på bilen medan du kör. Den ytan där trådarna står upp har du ett undertryck pga luftens rörelse och där bör hålet vara för att effektivast leda luften över huven. Sågar du hålet enbart på känn eller där det är snyggast rent estetiskt riskerar du att göra hålet där du har ett övertryck och resutatet blir istället att du trycker in mer luft under huven istället... Kolla på Caterham CSR (finns en tråd under bild-avdelningen här på forumet) så ser du hur de har gjort! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 12, 2004 Share Posted October 12, 2004 smart det med trådarna men även logiskt. det är lätt att tänka "bundet" gör bara ingen flygplansvinge son t.ex. audi TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.