Jump to content

Väghålning


anton

Recommended Posts

Hej är det någon som har nåt bra tips hur man kan få bättre tryck på fram vagnen vid högre farter,efter 200 är min bil VÄLDIGT lätt styrd,det käns bra till 180 sen börjar det bli obehagligt.

Tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad det såg ut... :(

>>Anton

Hur känns det om du plockar bort framskärmarna? Den kille som var med i Bilsport nr 19 i år hade gjort gälar i framskärmarna och jag gissar att det är för att släppa ut den luften som "hylvas" in av dem.

Annars såg jag i senaste "Track and Race Car" en Westfield med en fom av splitter under noskonen för att skapa lite downforce...

Det är ju ett välkänt problem med denna designen och inte helt enkelt att lösa. Ett annat tips kan vara att söka på SV-R och CSR här på forumet och läsa vad Caterham kom fram till för förbättringar när de vindtunneltestade deras nya skapelse.

Link to comment
Share on other sites

Om jag fattat det rätt så bildar det ingen downforce utan minskar istället lyftkraften genom att minska mängden luft som går under bilen.

För att kolla var du skall göra hålet i noskonen för att släppa ut luften från kylaren så kan du tejpa en massa bomullstrådar (ca 4-5 cm långa) på noskonen och och be någon fotografera nosen på bilen medan du kör. Den ytan där trådarna står upp har du ett undertryck pga luftens rörelse och där bör hålet vara för att effektivast leda luften över huven. Sågar du hålet enbart på känn eller där det är snyggast rent estetiskt riskerar du att göra hålet där du har ett övertryck och resutatet blir istället att du trycker in mer luft under huven istället...

Kolla på Caterham CSR (finns en tråd under bild-avdelningen här på forumet) så ser du hur de har gjort!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...