EUSSVEN Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 Hej Skall renovera upp ett nytt block som jag skall sätta in till vintern. Anledningen är att det finns spår i 2an och 3ans cylinder vilket gör att oljeförbrukningen är hög, speciellt vid stillsammare körning då motorn går på mycket vakuum. Efter motorbroms och väntan vid vägkorsningar kan det bli ett ganska fint stort blått moln. Har ett block i reserv med skuren vev som jag plockat isär, allt ser bra ut förutom ett ramlager som då skurit, förmodligen dålig smörjning. Skall nu lämna in detta för att få en översyn, att stakar är raka, samt polera om veven osv. Frågan är om man nu skall fräsa in kantringar runt förbränningsutrymmena? Eller är det bortkastade pengar och ger mer bekymmer än det kan lösa? Har inte haft några bekymmer sedan jag sköt topplockspackningen förra sommaren och satte vanliga bultar istället (12.9) och drog åt med större moment. Men det har kantringar... Bifogade bilder i ordning, nuvarande block med kantringar och repor i loppen. Donatorblocket. Skador på vevlager, mittersta. Lagerhalvor med skador. Kolv, de såg bra ut, inga skador i loppen, inga vändkanter. Vänliga hälsningar. Quote
LUPUS Posted April 27, 2020 Posted April 27, 2020 (edited) frågan är då hur många hästar siktar du på eller snarare ladd tryck ( du kan PM:A ) Annars är första steget på topplocks packningen normalt sett svarva ner kolvarna någon mm (vardet 1.2mm ?? ) på t5 (9000) och byt sedan till tunnare t7 (9-5) stål packning. Tror Nordic åker time attack så med massor med effekt Ringar tror jag är klar over kill under 500 ponnys Edited April 27, 2020 by LUPUS Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.