Lenny Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 Undrar om någon vet om bakaxlarna på volvo 240 - 440 är lika/samma? Och om hela 400 - seien var bakhjulsdriven?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 Ingen av bilarna i 400-serien var bakhjulsdrivna. Faktum var att 480 var volvos allra första framhjusdrivna bil. Däremot var 300-serien bakhjulsdriven, men där satt växellådan bak så de bakaxlarna passar inget vidare i en sjua. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 Om jag inte hörde fel så fanns en sjua på Tullinge som hade drivlina från 300 serien. Verkade inte fel! Kanske nån annan här kan mer om den bilen?? Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 en röd ?? me svart kardantunnel ?? har för mig att ja sett någon bild på den från någon annan tullingekörning.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted October 1, 2004 Share Posted October 1, 2004 Ja.....kan ha varit den som va röd med schack-rutig front! conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 Det var inte den med rutig front, utan en helröd. Hade växellåda från 360 och C20XE motor (opel) samt A-armar bak, var 16 cm bredare än bokmått, och hela de 16 cmtrarna var mellan bakstolarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 A-armar och stel bakaxel? Det kan inte vara någon vanlig konstruktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smk Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 3 serien har ju en klump och drivaxlar så visst kan man bygga A-armar av det hela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 4, 2004 Share Posted October 4, 2004 Precis, han hade inte kvar bakaxeln, utan bara växellåda+diff från volvo 360. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ART Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 (edited) ...blev intresserad (360 rostar ju som bekant en del, vilket gör den till en tänkbar donator bara det?), och nu har jag utan framgång sökt på Internet (borde kanske ha krupit runt på någon parkering istället... :blink: ). Info från bättre insatt om hur bakvagnen är beskaffad på 360 emmottages tacksamt (det kan väl inte vara så väl att det sitter spindlar som kan återanvändas vid bygge av A-armar? :icon_oops: ). Edited November 17, 2004 by ART Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Jag har för mig att Volvo 300- serien har de-dion axel och bladfjädrar. (Rätta mig gärna om jag har fel :icon_oops: ) Om man bara rymmer den mellan stolarna tror jag inte att det är någon dålig lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 17, 2004 Share Posted November 17, 2004 Volvo 340/360 har de dion med blad och ett momentstag på ena sidan. Växellådan är på de femväxlade en variant på en M47 som är tippad på sidan och som sitter ihop med diffen. Hurvida du kan skära bort axeln och montera naven som upprights är ju bara att titta efter. Annars kanske spindlarna från 440/460/480 passar, borde ju gå att anpassa till dubbla A-armar. Problemet med denna lösning är att växellådan är bred, så man får långt mellan stolarna. Det kanske är bäyttre att använda en låda som sitter bakom axeln sop på Porche 924/944 som tydligen har en variant på Audi/vwpassat lådan, men med kardan mellan lådan och kopplingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.