Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undrar om någon vet om bakaxlarna på volvo 240 - 440 är lika/samma?

Och om hela 400 - seien var bakhjulsdriven??

Posted

Ingen av bilarna i 400-serien var bakhjulsdrivna. Faktum var att 480 var volvos allra första framhjusdrivna bil. Däremot var 300-serien bakhjulsdriven, men där satt växellådan bak så de bakaxlarna passar inget vidare i en sjua.

Posted

Om jag inte hörde fel så fanns en sjua på Tullinge som hade drivlina från 300 serien. Verkade inte fel!

Kanske nån annan här kan mer om den bilen??

Conco

Posted

en röd ?? me svart kardantunnel ??

har för mig att ja sett någon bild på den från någon annan tullingekörning....

Posted

Det var inte den med rutig front, utan en helröd.

Hade växellåda från 360 och C20XE motor (opel) samt A-armar bak, var 16 cm bredare än bokmått, och hela de 16 cmtrarna var mellan bakstolarna.

  • 1 month later...
Posted (edited)

...blev intresserad (360 rostar ju som bekant en del, vilket gör den till en tänkbar donator bara det?), och nu har jag utan framgång sökt på Internet (borde kanske ha krupit runt på någon parkering istället... :blink: ).

Info från bättre insatt om hur bakvagnen är beskaffad på 360 emmottages tacksamt (det kan väl inte vara så väl att det sitter spindlar som kan återanvändas vid bygge av A-armar? :icon_oops: ).

Edited by ART
Posted

Jag har för mig att Volvo 300- serien har de-dion axel och bladfjädrar.

(Rätta mig gärna om jag har fel :icon_oops: )

Om man bara rymmer den mellan stolarna tror jag inte att det är någon dålig lösning.

Posted

Volvo 340/360 har de dion med blad och ett momentstag på ena sidan.

Växellådan är på de femväxlade en variant på en M47 som är tippad på sidan och som sitter ihop med diffen.

Hurvida du kan skära bort axeln och montera naven som upprights är ju bara att titta efter.

Annars kanske spindlarna från 440/460/480 passar, borde ju gå att anpassa till dubbla A-armar.

Problemet med denna lösning är att växellådan är bred, så man får långt mellan stolarna.

Det kanske är bäyttre att använda en låda som sitter bakom axeln sop på Porche 924/944 som tydligen har en variant på Audi/vwpassat lådan, men med kardan mellan lådan och kopplingen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...