Jump to content

Recommended Posts

Posted

Körde på Mantorp i sommras och lyckades låsa ena framhjulet så jag fick en hemsk platta! 

Men nu i lördags efter Kinnekulle körningen  börjar jag undra om något är fel. Låste upp hjulen fram flera gånger utan någon som helst input i ratten! 

På den tiden man körde gammla Ford sierror hårt så kände man alltid en liten vridning och ett moment på ratten när ett hjul låste sig!

Nu saknar jag detta helt på min haynes roadster vilket gör det väldigt svårt att avgöra när man är nära eller låser ett hjul. Är det kanske min scrub som är felaktig? eller vad påverkar den där "känslan i ratten" när man låser ett hjul?

Känner ni andra i ratten när ett framhjul låser sig?

Posted

Cornerweight i oordning kanske? Märkte inget innan det låste sig på min gamla 7a. Mer än att det såklart gick rakt fram..  Skillnaden i beteende kan väl bero på viktfördelningen/tyngdpunkt osv som skiljer sig väldigt mycket mot en Sierra som för övrigt har skitbromsar i förhållande till en lättare 7a. På min Sierra märktes det mest på kallsvetten när det inte funkade som tänkt. 

  • Haha 1
Posted

Bromsbalansen mellan fram och bakhjul kan vara ide att utvärdera. Skälvklart ska framhjulen låsa först men med för mycket broms fram blir det lätt låsta hjul.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...