martin_ts Posted August 6, 2019 Share Posted August 6, 2019 Körde på Mantorp i sommras och lyckades låsa ena framhjulet så jag fick en hemsk platta! Men nu i lördags efter Kinnekulle körningen börjar jag undra om något är fel. Låste upp hjulen fram flera gånger utan någon som helst input i ratten! På den tiden man körde gammla Ford sierror hårt så kände man alltid en liten vridning och ett moment på ratten när ett hjul låste sig! Nu saknar jag detta helt på min haynes roadster vilket gör det väldigt svårt att avgöra när man är nära eller låser ett hjul. Är det kanske min scrub som är felaktig? eller vad påverkar den där "känslan i ratten" när man låser ett hjul? Känner ni andra i ratten när ett framhjul låser sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 6, 2019 Share Posted August 6, 2019 Cornerweight i oordning kanske? Märkte inget innan det låste sig på min gamla 7a. Mer än att det såklart gick rakt fram.. Skillnaden i beteende kan väl bero på viktfördelningen/tyngdpunkt osv som skiljer sig väldigt mycket mot en Sierra som för övrigt har skitbromsar i förhållande till en lättare 7a. På min Sierra märktes det mest på kallsvetten när det inte funkade som tänkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Carlsson Posted August 6, 2019 Share Posted August 6, 2019 Bromsbalansen mellan fram och bakhjul kan vara ide att utvärdera. Skälvklart ska framhjulen låsa först men med för mycket broms fram blir det lätt låsta hjul. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.