Jump to content

Recommended Posts

Jag funderar lite på vad som gäller vid skarvning av drivaxlar. Jag blir mer eller mindre tvungen att göra detta, då det inte verkar gå att lösa på något annat vis. För några gemensam standard på splines finns ju knappast...

Hur som hellst, materialet i drivaxlarna är ju okänt, och därmed inte godkännt att svetsa i. Därför funderar jag på om man kan fräsa av ena halvan av ändarna på axlarna. Man fräser alltså av ena halvan, så de blir som en hel axel när man lägger dem omlott. Sedan trär man ett rör över hela skarven, och svetsar röret i ändarna för att det skall sitta kvar. Naturligtvis måste röret vara exakt så stort att det inte blir något glapp.

Skulle detta kunna vara godkännt? Jag skickar med en skiss, som kanske klargör ytterligare.

post-8-1096394065.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som kan fixa med drivaxlar vid dragracing så då borde det funka även för en Locost - kolla bland annonserna i Bilsport.

Sen hade jag istället svarvat en tapp i den ena axeln som passade i ett motsvarande hål i den andra axeln - blir lite lättare att centrera då! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns de som kan fixa med drivaxlar vid dragracing så då borde det funka även för en Locost - kolla bland annonserna i Bilsport.

Sen hade jag istället svarvat en tapp i den ena axeln som passade i ett motsvarande hål i den andra axeln - blir lite lättare att centrera då! ;)

Det med tappen var smart. Visserligen måste ju svetsen klara hela kraften då, men det skall den ju göra om en riktig svetsare med ordentlig svets fixar det.

Frågan är dock fortfarande om det är godkännt?

Link to comment
Share on other sites

Hej

I Bygghandboken finns det beskrivet hur man bör skarva axlar på olika sätt. Inte så mycket om solida axlar men stödhylsor utanpå ska man undvika pga risk för spänningar. Det brukar vara bättre att stumsvetsa och röntga fogen efteråt.

Vill man ändå ha ett skarvrör så skall axelstumparna inte gå ihop inuti röret, utan det ska vara ett glapp som gör att spänningarna kan tas upp.

Kolla ändå med nån firma som bygger axlar för racing, är mitt råd.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Vart vänder man sig för att röntga svetsar? Vad brukar det kosta på ett ungefär?

Min sfro-bok är utlånad för tillfället. Märker att det börjar bli dags att åka och kräva tillbaka den...

Link to comment
Share on other sites

om jag inte minns fel så förvärmer man drivaxeln innan svets och har en mycket kraftig v formad fog som byggs upp och efter svetsning en lång avsvalningsperiod i tex sand har för mig jag har sett en artikel om det i wheels eller power när de byggde rod och använde jaguars bakvagn

hann inte kolla denna sidan men kanske finns någon matnyttig info http://www.brianesser.com/info/drive.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...