Baalzamon Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Jag funderar lite på vad som gäller vid skarvning av drivaxlar. Jag blir mer eller mindre tvungen att göra detta, då det inte verkar gå att lösa på något annat vis. För några gemensam standard på splines finns ju knappast... Hur som hellst, materialet i drivaxlarna är ju okänt, och därmed inte godkännt att svetsa i. Därför funderar jag på om man kan fräsa av ena halvan av ändarna på axlarna. Man fräser alltså av ena halvan, så de blir som en hel axel när man lägger dem omlott. Sedan trär man ett rör över hela skarven, och svetsar röret i ändarna för att det skall sitta kvar. Naturligtvis måste röret vara exakt så stort att det inte blir något glapp. Skulle detta kunna vara godkännt? Jag skickar med en skiss, som kanske klargör ytterligare. Quote
Sonett7 Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Det finns de som kan fixa med drivaxlar vid dragracing så då borde det funka även för en Locost - kolla bland annonserna i Bilsport. Sen hade jag istället svarvat en tapp i den ena axeln som passade i ett motsvarande hål i den andra axeln - blir lite lättare att centrera då! ;) Quote
Baalzamon Posted September 28, 2004 Author Posted September 28, 2004 Det finns de som kan fixa med drivaxlar vid dragracing så då borde det funka även för en Locost - kolla bland annonserna i Bilsport.Sen hade jag istället svarvat en tapp i den ena axeln som passade i ett motsvarande hål i den andra axeln - blir lite lättare att centrera då! ;) Det med tappen var smart. Visserligen måste ju svetsen klara hela kraften då, men det skall den ju göra om en riktig svetsare med ordentlig svets fixar det. Frågan är dock fortfarande om det är godkännt? Quote
heralue Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Jag har för mig att det står om detta i SFRO-handboken, men som sagt man skall se till det den som håller i pinnen vet vad han gör !!! Rejäl fogberedning för god inbränning är ett måste /micke Quote
therealpinto Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Hej I Bygghandboken finns det beskrivet hur man bör skarva axlar på olika sätt. Inte så mycket om solida axlar men stödhylsor utanpå ska man undvika pga risk för spänningar. Det brukar vara bättre att stumsvetsa och röntga fogen efteråt. Vill man ändå ha ett skarvrör så skall axelstumparna inte gå ihop inuti röret, utan det ska vara ett glapp som gör att spänningarna kan tas upp. Kolla ändå med nån firma som bygger axlar för racing, är mitt råd. /Gustaf Quote
Baalzamon Posted September 28, 2004 Author Posted September 28, 2004 Vart vänder man sig för att röntga svetsar? Vad brukar det kosta på ett ungefär? Min sfro-bok är utlånad för tillfället. Märker att det börjar bli dags att åka och kräva tillbaka den... Quote
smk Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 om jag inte minns fel så förvärmer man drivaxeln innan svets och har en mycket kraftig v formad fog som byggs upp och efter svetsning en lång avsvalningsperiod i tex sand har för mig jag har sett en artikel om det i wheels eller power när de byggde rod och använde jaguars bakvagn hann inte kolla denna sidan men kanske finns någon matnyttig info http://www.brianesser.com/info/drive.html Quote
Jocke E Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Kolla in om dom här kan fixa nått åt dig som funkar direkt.... http://www.moserengineering.com/ Quote
Baalzamon Posted September 29, 2004 Author Posted September 29, 2004 Ja, det verkar ju finnas möjligheter. Får se hur jag löser det, om jag låter bygga om de axlar jag har eller fixar specialgrejer Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.