Johan Weinö Posted July 30, 2019 Posted July 30, 2019 (edited) Efter en period av letande efter en vettigt specificerad Super Seven replika så dök den här upp. Jag sökte på den och fann en massa nyttig information, så jag beslöt mig för att köpa den. Har haft kontakt med de flesta ägarna sedan den byggdes, så här kommer löpande uppdateringar. Jag är nionde ägaren, men det varit 6-7 brukare av bilen i olika omfattning. Senaste "riktiga" brukaren var Henrik i Skåne som sedan sålde bilen till Stockholmstrakten. Där bytte den snabbt ägare igen då den via en auktion såldes till Eskilstuna, där jag hämtade den. Jag har haft kontakt med Henrik som har koll på i princip allt på den här bilen, fantastiskt kul att få sån hjälp. Ram: Caterham 7 kopia Styrväxel: Austin Mini Fjädring: Öhlins, anpassade för bilen av Öhlins Motor: Suzuki Swift GTI 16V & Turbo Intercooler Oljesystem: Torrsump Autoverdi Tänd & Insprut: MBE System Växlelåda: Suzuki Samurai 5vxl Bakaxel: Ford Cortina GT & Quafiediff Bakvagn: Watt & 4-länkage Bakbromsar: Trummor Ford Cortina GT Framspindlar: Triumph Spitfire MK IV Frambromsar: Wilwood 4 kolvs ok Framvagn: Dubbla A-armar Fälgar fram: Compomotive RH500 15"x7" Däck fram: Toyo Proxes R888R 195/50 R15 Fälgar bak: Compomotive RH500 15"x8,5" Däck bak: Toyo Proxes R888R 205/50 R15 Stolar: Westfield Bälten: Sabelt 4-punkt Edited August 30, 2019 by Johan Weinö 6 Quote
Johan Weinö Posted October 29, 2019 Author Posted October 29, 2019 (edited) Summering av 2019 och planer inför 2020 Köpte bilen lite på vinst och förlust, känns som den har bra potential och får stanna kvar i garaget. Kört med er inom Locost på Kinnekulle Ring, så otroligt kul och bra arrangemang. Provade även att köra med VW Klubben på Kinnekulle Ring, men den dagen regnade bort. Sen blev det en heldag i kanonväder på Ring Knutstorp, så underbar bana för en sjua. Sportvagnsrallyt i Borås kördes ihop med frugan som kartläsare. Vi har gjort diverse utflykter och njutit av bilen. Haft några småfel som justerats hemma i garaget, inget allvarligt. Planer för vintern är att fixa till stolarna så de passar bättre i botten, se över hjulnaven, gå över kulleder, hjulinställningar. Sen kommer jag säkert pilla på lite allt möjligt, uppdaterar när vi är där... Edited March 13, 2020 by Johan Weinö 5 Quote
vedde Posted October 30, 2019 Posted October 30, 2019 Kul, grattis och välkommen i träsket!Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Quote
Johan Weinö Posted December 29, 2019 Author Posted December 29, 2019 Har nu haft förmånen att träffa Hans Enzinger som byggt "min" bil under slutet av 90-talet. Jag har varit i kontakt med alla tidigare "ägare/brukare" av bilen sedan den lämnade Göteborg och Hans garage. Det visar sig att Hans och jag har lite gemensamma vänner utan att vi från början förstod detta, så man kan säga att bilens cirkel är sluten. Hans var förbi på en garagefika för ett tag sedan och då fanns även vår gemensamma vän Hacke på plats. Som kort historia kring bilen kan nämnas att den inte är en av bilarna som byggdes av Volvofolket. Den här bilen byggde Hans då han jobbade på Alfa Rosso i Göteborg, alltså innan han började jobba på Volvo. Hans var ju Alfa-fantast och då blev namnet på bilen Clover för klöver som Alfa´s logga och 7 för Super Seven. Vi kommer att träffas igen då vi båda även håller på och bygger motorcyklar... 2 Quote
Johan Weinö Posted February 16, 2020 Author Posted February 16, 2020 (edited) Funderingar, tar gärna emot input från er vana bilbyggare. Ska bygga en ny tank för att ersätta den ursprungliga på 16 Liter. Ni ser förra upplägget på tank, sugpump, tryckpump och filter. Ska jag fortsätta med extern tryckpump och montera den så att den är lägsta punkten? Utloppet blir de nere i swirlkoppen och förfilter innan det når pumpen. Ska jag använda t ex en Walbro GSS341 inne i tanken och montera nere i swirlkoppen? Väljer jag intern pump så tänker jag bygga en tankarmatur för pumpen att montera det med. Edited February 16, 2020 by Johan Weinö Quote
Johan Weinö Posted February 16, 2020 Author Posted February 16, 2020 (edited) En rund swirlkopp, utlopp i sidled och montera förfilter och bränslepump i linje. Banjo 90 grader med back ventil för att få bränsleslangen i rätt riktning mot kardantunneln. Så får det bli...🙂 Edited February 16, 2020 by Johan Weinö Quote
postmanpat Posted February 16, 2020 Posted February 16, 2020 Nja... jag har haft det på det sättet och det har inte funkat vid rondell körning och på bana, det behövs inte mycket lutning av bakdelen för att slang och rör skall bli tomma. Tryckande pump vill ha fullt med bränsle hela tiden. Jag byggde om med sugpump - catchtank - filter - tryckpump men det fungerade inte så bra det heller pga för lång slang mellan catchen och tryckpumpen. Sätt pumpen inne i tanken nersänkt i en sump och baffladtank med "gångjärn" /bengt 2 Quote
Johan Weinö Posted February 17, 2020 Author Posted February 17, 2020 (edited) 15 timmar sedan, postmanpat sade: Nja... jag har haft det på det sättet och det har inte funkat vid rondell körning och på bana, det behövs inte mycket lutning av bakdelen för att slang och rör skall bli tomma. Tryckande pump vill ha fullt med bränsle hela tiden. Jag byggde om med sugpump - catchtank - filter - tryckpump men det fungerade inte så bra det heller pga för lång slang mellan catchen och tryckpumpen. Sätt pumpen inne i tanken nersänkt i en sump och baffladtank med "gångjärn" /bengt Tack för input Bengt, då tolkar jag att ditt förslag är att gå på den här lösningen. Ska jag använda t ex en Walbro GSS341 inne i tanken och montera nere i swirlkoppen? Väljer jag intern pump så tänker jag bygga en tankarmatur för pumpen att montera det med. Har en bekant som kör med swirlkopp och externt filter och pump. Han har inte haft de problemen du upplevt, jag forskar glatt vidare i ämnet. Edited February 17, 2020 by Johan Weinö Quote
Rikard Larsson Posted April 30, 2020 Posted April 30, 2020 Jag har gått över till intern pump med hembyggd armatur. Har bara sett fördelar hittills. Lägre ljud, snyggare installation, mer skyddad pump, inget förfilter (har strumpa på pumpen). Sitter i en nersänkt låda på ca 1 liter. 1 Quote
Johan Weinö Posted May 1, 2020 Author Posted May 1, 2020 (edited) 22 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Jag har gått över till intern pump med hembyggd armatur. Har bara sett fördelar hittills. Lägre ljud, snyggare installation, mer skyddad pump, inget förfilter (har strumpa på pumpen). Sitter i en nersänkt låda på ca 1 liter. Jag funderade en vända till och valde en intern Walbro GSS341 med samma lösning som du Rikard. Kommer lite bilder framöver när allt är klart. Edited May 1, 2020 by Johan Weinö 1 Quote
Johan Weinö Posted May 23, 2020 Author Posted May 23, 2020 (edited) Ny bränsletank med tankarmatur färdig och monterad i bilen. Byggde med intern Walbro GSS341, volymen har ökat från 18L till 33L. Edited May 23, 2020 by Johan Weinö 1 Quote
Johan Weinö Posted August 26 Author Posted August 26 Efter 5år har nu bilen gått vidare till ny ägare i Mälardalen. Tack för min tid här på Locost Sweden. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.