stesun Posted October 13, 2003 Share Posted October 13, 2003 Har tänkt bygga med MC-snurra men vet inte hur jag ska lösa frågan med backväxel ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 13, 2003 Share Posted October 13, 2003 Startmotorn orkar ! Fast det beror ju iofs hur fort du vill kunna backa. Det är dessutom krav på fordonet ska kunna backas :o Att sätta i en extra växellåda käns både för dyrt och för tungt för min del. Dessutom verkar nästan alla ha problem med de lådor som finns på marknaden. Jag kommer att köra med startmotor. Eventuellt mindre typ torkarmotor eller elstolsmotor. Konceptet är uttänkt i teorin men jag ber att få återkomma med en mer reell lösning framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanB Posted October 13, 2003 Share Posted October 13, 2003 Prova med en vanlig bil, lägg i 1an och vrid på nyckeln, startmotorn orkar. Den drar ju en väldans massa ström så man kanske inte vill backa mer än nödvändigt med den. Jag tycker det låter som en smart lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted October 14, 2003 Author Share Posted October 14, 2003 Om man lägger i 1:an på en vanlig bil så blir det ju en väldig nedväxling innan kraften kommer till slutväxeln. Bästa jämförelsen är väl att lägga i 4:an (utväxling 1:1) och prova dra på starten... Dessutom känns en startkrans från en vanlig bilmotor något stor, man vill ju ha delarna så lågt ner som möjligt. Därför tvivlar jag fortfarande på att startmotorn orkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 En "normal" startmotor ger väl några hästkrafter (någon som vet?). En startmotor monterad så att den driver en kuggkrans monterad någonstans på kardanaxeln (utväxling 5-10:1?) bör väl orka backa 600 kg bil några meter? Bakaxeln utväxlar ytterligare 3-4:1. Den behöver ju inte dra runt motorn samtidigt, eftersom man har kopplingen nedtryckt alt. friläge. Med motorn igång har man också bra med ström tillgängligt via generatorn. Ett enkelt och bra system, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted October 14, 2003 Author Share Posted October 14, 2003 [/Den behöver ju inte dra runt motorn samtidigt, eftersom man har kopplingen nedtryckt alt. friläge. ] Så sant, så långt tänkte förstås inte jag. Det ställer saken i en helt annan dager. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Jag har inte plats för en startkrans i mitt chassie. Dessutom tycker jag att det väger lite för mycket för min smak. Min idé går ut på att driva direkt på ett bakhjul ungefär som på gamla Vespor. Det finns enligt mig vissa fördelar med detta. Lätt att möta kravet på stor nedväxling. Dessutom lätt att ändra om man skulle vilja det. Jag får vikten lågt och långt till höger vilket jag behöver iom att min bil kommer att vara vänstertung, Få ingående komponenter vilket ger hög driftsäkerhet och låg vikt. Den kluriga delen blir mekaniken för att engagera drivningen. Jag har en tänkt lösning på detta men det återstår ju att se om den fungerar i praktiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted October 14, 2003 Author Share Posted October 14, 2003 Jag har lite dålig koll på vespor :( Menar du drivning med en rulle direkt mot bildäcket? Det är ju faktiskt ett tänkbart alternativ i så fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Jag har lite dålig koll på vespor :( Menar du drivning med en rulle direkt mot bildäcket? Det är ju faktiskt ett tänkbart alternativ i så fall. Många rolig idéer här... :) Om man ska änvända en startkrans så välj en från en bil med automatlåda mycket smäckrare. Om du inte får plats med en startkrans vid kardanen kanske den får plats på en drivaxel om du kör med delad bakaxel. Gör ju inget om det bara driver på ett hjul. Men du har väl diffbroms på din... ??? ;) Det här med att driva direkt på hjulet var ju en udda lösning.... vad man kan tänka sig är att använda samma teknik som på lastbilar, skogsmaskiner m.m. Där har man satt motorn så den verkar runt samma axel som vipparmen verkar runt på så sätt pressar motorn drivhjulet mot däcket samtidigt som det driver däcket.... ingen bra förklaring men någon kanske fattar. :( Problemet är väl at montera drivhjulet. Blir svårt att få plats med det så att det driver på slitbanan på däcket. Alternativet kan väl vara att låta det ligga an på insidan på däcket. Eller varför inte på insidan av fälgen ??? Ett gummihjul tillsammans med halktejp på insidan av fälgen...... en vild tanke !? B) En annan tanke jag fick.... vissa bromsskivor alternativt hjulnav har en kuggkrans för att ABS-sensorn ska ha något att läsa mot. Kanske går att använda den ??? Är kanske för klen... ??? Problemet med att driva direkt på hjulet är väl att all vikt för installationen blir ofjädrad. Har inte westfield ett färdigt system med kuggkrans till bakdiffen plus motor ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Hejsan, MK Engineering har en "elbackväxel" i sitt sortiment! Titta på den, det kanske ger någon idé. m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Ops :rolleyes: Det verkar som om MK har tagit bort "Elbackväxeln" ur sitt sortiment. Jag hittade den inte nu! m :) h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Problemet är väl at montera drivhjulet. Blir svårt att få plats med det så att det driver på slitbanan på däcket. Alternativet kan väl vara att låta det ligga an på insidan på däcket. Eller varför inte på insidan av fälgen ??? Ett gummihjul tillsammans med halktejp på insidan av fälgen...... en vild tanke !? B) Problemet med att driva direkt på hjulet är väl att all vikt för installationen blir ofjädrad. Per, jag tror att vi tänker lite i samma banor ;) Tanken var att driva mot insidan av däcket. Elmotorn är fäst i ramen och blir således inte ofjädrad :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Per, jag tror att vi tänker lite i samma banor ;) Tanken var att driva mot insidan av däcket. Elmotorn är fäst i ramen och blir således inte ofjädrad :D Hur klarar du fjädringrörelsen om du monterar den i ramen ? En bred drivrulle kanske ?? :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Per, jag tror att vi tänker lite i samma banor ;) Tanken var att driva mot insidan av däcket. Elmotorn är fäst i ramen och blir således inte ofjädrad :D Hur klarar du fjädringrörelsen om du monterar den i ramen ? En bred drivrulle kanske ?? :rolleyes: Det borde väl gå att bygga nåt som pressar ut rullen emot hjulet med en fjäder eller nåt. Mellan hjulet och ramen finns ingen fjädringsrörelse i sidled och hur mycket behöver det fjädra när man backar? Går det inte att montera en backväxel ifrån en båt/snöskoter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Det borde väl gå att bygga nåt som pressar ut rullen emot hjulet med en fjäder eller nåt. Mellan hjulet och ramen finns ingen fjädringsrörelse i sidled och hur mycket behöver det fjädra när man backar? AMEN! :D Det går säkert att använd en backväxel från båt eller snöskoter men då är vi tillbaka vid de nackdelar jag vill ifrån: Kostnad, vikt och effektförlust. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Såg någon som hade tagit upp hack i bromsskivan och drev den via elmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Han som säljer MK i Norge backar sin bil med hjälp av en torkarmotor. jag kollade ej upp detta så noga då jag ej funderar på mc motor men kolla med honom. Michael W SJÖVIK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bölse Posted October 18, 2003 Share Posted October 18, 2003 Är det inte någon som har funderat på att använda en vanlig låda :huh: ploka ur drev som ej används bara använda 4 och back ;) m40 lådan till volvo är inte så stor med hälften borta ok vikt också trorjag :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bölse Posted October 26, 2003 Share Posted October 26, 2003 :D Har funderat litte til :D Ta startkransen från en liten motor. plasera på bakaxen eller på skivan bak med en lättvikts stater ;) Detta moste bli lättast! viktmäsit Men vad det kostar att värma på en startkrans på en skiva de e´en annan sak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doitright Posted October 26, 2003 Share Posted October 26, 2003 Ett kugghjul skulle kunna skruvas fast mellan kardanaxel och diffen, då tar man tillvara utväxlingen i dffen också. Man måste då leta upp ett kugghjul som har samma kuggmodul som starmotorns drev. Det är inte nödvändigt att använda ett svänghjul eller startkransen från svänghjulet. Bäst är att ta hjälp av en klok gubbe på en mekanisk verkstad som kan räkna ut vilken kuggmodul din startmotor har. Att fräsa ut kuggar i en bromsskiva skulle också kunna vara en möjlighet bara man kan få tag på rätt kuggmodul. Kuggmodul har med att göra om ex varje kugge tar 5 mm så måste omkretsen på kugghjulet passa för sista kuggen också alltså delbart med 5 mm. Det kallas för modul eller kuggmodul. Bara en ide jag fick efter att ha läst alla inläggen här. Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 27, 2003 Share Posted October 27, 2003 Ett kugghjul skulle kunna skruvas fast mellan kardanaxel och diffen, då tar man tillvara utväxlingen i dffen också. Det var min första tanke. Tyvärr är det extremt ont om plats vid diffen i mitt chassie :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted November 10, 2003 Share Posted November 10, 2003 Ett kugghjul skulle kunna skruvas fast mellan kardanaxel och diffen, då tar man tillvara utväxlingen i dffen också. Det var min första tanke. Tyvärr är det extremt ont om plats vid diffen i mitt chassie <_< Annars är det en superb lösning tycker jag :) Du kan kanske använda en rem eller nåt för att flytta ut motorn från själva diffen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted December 6, 2003 Share Posted December 6, 2003 Ser dere diskuterer diverse backveksel. Første sesongen kjørte jeg med en volvo m40 girkasse, en liten aksel fra Yamaha motoren til volvo kassen og så ny aksel bakover fra kassen til bakakselen. Dette fungerte veldig bra, men var en tung løsning. Jeg har den siste sesongen brukt et kit som er utviklet i Danmark, den er basert på en startmotor og en liten tannkrans som monteres på mellomakselen. Det brukes en leddet Ford aksel og støttelageret byttes ut med et lager som står i en tykk aluplate som også er feste til startmotoren. Tannkransen festes så direkte på mellomakselen. Startmotoren får sin strøm gjennom et rele som igjen får sin jording fra nøytral lampen. Den virker altså ikke uten at motoren står i fri. Enheten står plassert der girkassen blir på en bil med bilmotor. Dette kit koster ca 4000Dkr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted December 6, 2003 Share Posted December 6, 2003 MC indy backväxel. http://locostbuilders.co.uk/photos/showppi...hive=dodgyroger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted December 6, 2003 Share Posted December 6, 2003 Vi kjører med stiv bakaksel og har da reversen på mellomakselen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 Ser dere diskuterer diverse backveksel.Første sesongen kjørte jeg med en volvo m40 girkasse, en liten aksel fra Yamaha motoren til volvo kassen og så ny aksel bakover fra kassen til bakakselen. Dette fungerte veldig bra, men var en tung løsning. Jeg har den siste sesongen brukt et kit som er utviklet i Danmark, den er basert på en startmotor og en liten tannkrans som monteres på mellomakselen. Det brukes en leddet Ford aksel og støttelageret byttes ut med et lager som står i en tykk aluplate som også er feste til startmotoren. Tannkransen festes så direkte på mellomakselen. Startmotoren får sin strøm gjennom et rele som igjen får sin jording fra nøytral lampen. Den virker altså ikke uten at motoren står i fri. Enheten står plassert der girkassen blir på en bil med bilmotor. Dette kit koster ca 4000Dkr. Vart köper man detta back-kit? Och vart köper man medbringaren som kommer att sitta där mc-motorns främre drev sitter? Dvs överföringen från motorn till kardan eller Quaifelådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 Anton kör med torkarmotor på sin. Micke Fredriksson kör med torkarmotor på triken. (den driver då på kedjan mellan motor och bakhjul.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.