Andreas Engström Posted March 9, 2019 Posted March 9, 2019 Hej! Jag heter Andreas och pillar alltid på något fordon, det har liksom bara blivit så! Hoppar in i detta forum då Micke Heralue tyckte det var en bra ide, och det tycker jag med! Kul att se alla olika byggen här och se vad alla duktiga och kreativa människor gör! Ibland får man helt lysande ideér, som att köpa sig ett repobjek i form av en Lotus! Hittade ett "fantastiskt" bra objekt i england med ratten där de brukar ha den(jag har ju alltid sagt att jag vägrar ha en sådan), den hade gått en hel del på bana med skador i fronten mm och allmänt rassligt skick osv... Men den var ju billig... 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Väl hemma så kollades bilen igenom och den verkade okej rent mekaniskt, så no1 på listan var att bygga om till vänsterstyrt, för jag skulle nog aldrig kunna växla med vänster hand... Så här är det mesta strippat inuti, mycket är förberett i chassiet för att kunna montera på båda sidor. Passade på att göra rent då det var bra skitigt och äckligt efter alla år i England... Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Såg ut så här. Blev att städa en del... Och möblera om! Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Var svindyrt med köpdelar för att konvertera till vänsterstyrt, så fick gjuta lite luftkanaler och spjäll-låda själv för att få till det. 2 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Det mesta där fram om möblerat och på plats... Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Instrumentpanelen var skitdyr och olika på höger resp. vänsterstyrt. Blev kap och svets... 2 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Två trasiga symaskiner med trippelmatning blev en så det gick att sy inredning själv... Har klätt i stort sett alla paneler som tidigare var i plast, trevligare med grova röda dubbelsömmar istället för sliten plast😅 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Köpte billiga halvfabrikat för Lotus i kevlar som kunde ta 6 punktsbälten i England. Passar på orginalskenorna! Kläddes upp med alcantara i mitten för stil och grepp! Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Instrumentbrädan är gjord av en typ av PU-skum, så den gick bra att kapa och möblera om lite och skumma ihop igen. Mätarhus omklätt här ochså 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Har ju alltid gillat exige modellen med tak, men priset på dem är ju ett annat så då får det bli så här, en EXLIGE! Fimpade de inre lamporna och kapade upp för lite mer kylning då planen redan då var att fylla utrymmet där med lite varmare grejjer än bagage utrymme. 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Färg på. Passade på att renovera och byta det mesta i framvagnen... Blev kortare styrväxel, som för övrigt blev den enda köpdelen för att konvertera till vänsterstyrt. Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Montering pågår för fullt. Här hade jag fortfarande inte ens provkört bilen förutom upp på biltrailer och sen ner och in i garaget! Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 (edited) Detta var en milstolpe. Urbackad för egen maskin från garaget, dags för inreggning och besiktning! (Notera i bakgrunden att mina grabbar på 2 och 6 år är bilinspirerade och gilla att mecka själva. Den där elbilen finns ej mer 😂 ) Edited March 9, 2019 by Andreas Engström Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 För att få veta att inte hastighetsmätaren funkade, köpte då denna kina digitalpanel som faktiskt funkar skitbra! Kan visa signal från bredbandslambda (via innovate med analog ut), avgastemp, oljetemp, oljetryck, vattentemp, varv med fyrstegs shiftlight, hastighet (programerbar), vägmätarställning+trip, laddtryck/vacuum, (på bilden körs den upp med pulsgenerator därav 599 km/h). Har för mig att det blev en tretusing hemma för den ungefär. Gjorde en egen panel för varningslamporna som ligger ovanför rattnavet. 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Regg och besiktning gick kanonbra, jättebra och trevlig personal på Bilprovningen i Gävle! 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Söderhamn bandag. Bilen var riktigt snabb, var näst snabbaste ekipaget efter en Porsche GT3 fabriksbyggd tävlingsbil... Gick ungefär som Porschen i böjarna och vid inbromsningarna, men jävlar ut på rakorna vad porschen stack, den gick som själva fan. Så den lilla fyrcylindriga Roversnurran på 170Hk hade inte mycket att sätta emot. Fick bli vinterprojekt av det! 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 (edited) Bilen var försedd med rovers K-serie 160Hp variant med K-maps box och så, men vill ha någonting eget. Tänkte tidigt på K-serien som finns med V6 och faktiskt med samma vxl-låds typ. Svepet skiljer men resten passar. Kollade på div. forum om detta och verkar inte som någon har gjort det då den inte ska gå att få till. Men det gör den visst det! Men kommer till det senare.. Min son Oskar hjälper ofta till! Edited August 11, 2021 by Andreas Engström Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Köpte lite strålnings skydd. Täckte den limmade och nitade aluplåten (som skapar lite utrymme) ochså! Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 En lokal bläster och lackfirma har fixat fräscha ytor på huset till växellådan. Har renoverat lådan och stoppat i lager med stålhållare istället för plast då de kan gå sönder där. Annars är de här lådorna mycket starka. En kille i England kör över 600 turbohästar på en sån här med "förstärkta" lager. Skrotade tre lådor för att få till denna. Tätstegad med långetta/kort femma och 4,20:1 i slutväxel. Diff blev det ochså. Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 "Nya" motorn anländer efter en massa strul från Spanien, då den råkade hamna i Halmstad hos någon firma där som snällt nog hittade en följesedel och rinde mig! Allt gick bra tills den kom till Sverige. Undrar varför? 😂 Rev isär den och den var i gott skick! PUH... Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Provmonterad, och allt ser ut att kunna få plats! Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Har här ritat slidspjäll med tillhörande insug och trattar. Printade i plast, bra att modella och kolla med så att allt passar. Tråkigt att komma på att det inte gör det senare...😜 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Mera CAD... Ventilkåpor En god vän är grym på CNC, gissa om jag är glad när han kommer med sånt här! 1 Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 Bröstkåpa, övre motorfäste, bakre fäste med länkarm 1 Quote
LUPUS Posted March 9, 2019 Posted March 9, 2019 Imponerande att få in en v6 där tycker det är trångt med 4 cyl . Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 5 minuter sedan, LUPUS sade: Imponerande att få in en v6 där tycker det är trångt med 4 cyl . Haha ja fast den är ju kortare! 😂 Quote
LUPUS Posted March 9, 2019 Posted March 9, 2019 Kanske skall tillägga att jag. Skruvat en del speedstern och turbofierat dem . Därav 👍 på plats utmaningen Quote
Andreas Engström Posted March 9, 2019 Author Posted March 9, 2019 16 minuter sedan, LUPUS sade: Kanske skall tillägga att jag. Skruvat en del speedstern och turbofierat dem . Därav 👍 på plats utmaningen Ah ok! Trevligt! Jo det är ju det, var mycket därför jag byggde om till exige. Gör en jäkla skillnad på utrymmet, samt att jag sågade bort allt som hade med bagage å göra. Så det är liksom helt öppet i maskinrummet. Men det blir halv trångt med grenrören, men det ska gå bra 🙂 2 Quote
heralue Posted March 10, 2019 Posted March 10, 2019 Gott @Andreas Engström ! Kanon att följa detta fina bygge och som alltid eleganta lösingar. Quote
Jari Posted March 17, 2019 Posted March 17, 2019 Häftigt bygge! Och vilka snygga tillverkade prylar! Quote
heralue Posted June 18, 2019 Posted June 18, 2019 Vi saknar lite uppdateringar @Andreas Engström !!! Quote
LUPUS Posted October 9, 2019 Posted October 9, 2019 Håller med tidigare talare ..... uppdatering ! Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Ojjoj, det var visst en stund sen jag uppdaterade lite om detta lilla projekt! Nåväl, har jobbat på lite med motorn i alla fall! Här monteras underdelen ihop. Inga konstigheter direkt, större lagerspel, samt uppborrade smörjkanaler i vevaxel och block. Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 (edited) Har ritat ett svänghjul för AP Racing 5.5" tvåskivig koppling. Hasse den grymme svarvfräsaren levererar som alltid! Blev 3.2 Kilo med koppling. Edited October 10, 2019 by Andreas Engström 3 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 (edited) Torrsump, bröstkåpa färdig, Dailey fyrstegare torrpump med deaerator mm Edited October 10, 2019 by Andreas Engström 2 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Har här bytt styrningar och satt i större ventilsäten, portat och flödat i min flödesbänk. 238 cfm blev det vi 12mm lyft. Större 33mm insugsventiler. 1 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Övergav slidspjällen, då de kommer att gå lite trögt annars, då jag har ändrat konceptet litegrann... Har gjort adeptrar så de passar direkt mot topparna, Spjällen kommer från Triumph 675 Daytona. Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Topparna fylles med egentillverkade ventilfjäderbrickor, Lesjöforsfjädrar och Piper 285H kammar, 276 grader vid 0.40 lyft (tror jag det var) och 11mm lyft. Kommer dock grada in dem annorlunda än Piper spec, då det behövs vidare lob separation. 1 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Råkade bli med rakskuren dogboxlåda ochså. Var komplett med Quaife/ATB diff ochså. Dock visade dog tänderna vara lite slitna i ingångarna, tur jag har maskin så jag kan bearbeta såna! Slitet och bearbetade doggar, dock så tar jag så lite som möjligt, kan vara bra att kunna köra dem igen! Sen går det att räserväxla! :) Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Har ritat ett plenum och fått det skuret av en riktigt grym kille! Har satt i en randig grej i det ochså, blir nog en skvätt vatten där sen... 2 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Har byggt en turbo. Mitsubishi td05 är det med twinentry 12cm2 turbinhus. Blir ruggigt snabb spool med denna, kör 9 bladig turbinaxel, mycket lägre massa samt mer area/flöde. Något större billet kompressorhjul och kompressorhus. Hoppas/tror på fullt ladd vid 2200-2300 rpm. 2 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Hemmagrejjade svänghjulet på plats med koppling 2 Quote
Andreas Engström Posted October 10, 2019 Author Posted October 10, 2019 Hasse levererar vevaxeldrev med triggerhjul, då jag kommer köra med en kamrem från audi. Anledningen är att kv6 motorn har tre kamremmar. en som vanligt och en på baksidan av vardera topplock. Jag vill kunna grada in kammarna där fram bara, plus att jag behöver plats för annat där bak. Kamdreven är ebayprylar till toyota supra. Vi gjorde adeptrar emellan dem och kammarna bara. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.