Marlboro-mannen Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 (edited) ok, så kanske ska försöka göra nåt åt den sladdriga växelspaken samt placeringen av dito, den funkar ju som det är men..., det finns att köpa "extensions" som flyttar bak hela kitet med 90-150mm, det vore ju kalas med bolt-on grejer, men sällan det inträffar numera och går ju inte då bokchassit har en fyrkantprofil precis i vägen för detta, så hur göra för att få mer distinkta lägen(http://www.dvandrews.co.uk/ har lite info om att själv tillverka en quick shift, verkar inte för j-la svårt, men förbättrar det hur exakt växellägena känns, som det är nu känns det lite traktor växellåda)? sen till att få det flyttat lite bakåt, någon som gjort förlängningen uppåt ungefär som i den här tråden: http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=160676 ungefär mitt på sidan, en del extensions som köps över disk verkar ha problem med att gå sönder o trilla ned i kardan....så någon som har gjort en extension "uppåt" och har bilder på hur ni gjort, och hur blev resultatet? Mvh k. Edited December 30, 2018 by Marlboro-mannen felskrivning Quote
postmanpat Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 Jag använder denna: https://www.burtonpower.com/quaife-quickshift-gear-lever-type-9-5-speed-ford-sierra-qs04.html , flyttar inte spaken bakåt men det blir "kortare" lägen. Är nöjd så här långt. /bengt Quote
tpau Posted December 29, 2018 Posted December 29, 2018 Har du provat byta till en ny sån här del? https://www.burtonpower.com/saddle-gearlever-to-selector-shaft-type-e-9-gearboxes-gbt9540.html Om den är utsliten får du sladdrigare spak. Jag installerade även en sån här: https://www.ebay.co.uk/p/ESCORT-Mk1-Mk2-Sierra-5-Speed-Type-9-Gearbox-Motorsport-Quick-Shift-Kit/931752391 Men kvaliteten var begränsad så jag vet inte riktigt om jag kan rekommendera. Fick dock jobbet gjort... /T Quote
Marlboro-mannen Posted December 30, 2018 Author Posted December 30, 2018 tackar, har inte bytt sadeln, är väl förmodligen den som orsakar sladdret, mvh k. Quote
Jespervejby Posted December 31, 2018 Posted December 31, 2018 Hej, jag satte i denna med gott resultat, får ju tillbaka spaken lite utan för mycket meck, kanske kan funka för dig? Fin kvalitet tyckte jag iaf😎 Då jag hade original tidigare fick jag shortshift på köpet. Går inte att jämföra, vilken skillnad. Bytte även sadeln.. https://parts.westfield-sportscars.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=251 lycka till och gott nytt år Quote
Marlboro-mannen Posted January 2, 2019 Author Posted January 2, 2019 ok, ja det får nog bli en ny spak, westfielden verkar OK, kollade in den jag har, verkar som den var av av extra lång shift modell(iaf så verkade det så enl måtten jmf med UK uppgifter) 34mm upp till gummit, samt att det glappa rejält i kulleden, Quote
bemeco Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Hej Jag använder en från början lång spak, Quafe, som jag / vi böjt i S form, växlingsläget flyttades bak minst 100mm Funkar utmärkt konstigt nog Bengt Metz Quote
bemeco Posted January 27, 2019 Posted January 27, 2019 Sory Quaife, finns i deras katalog, antar att lådan är en type 9 Fård Bengt Igen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.