maghen_gt40 Posted September 30, 2013 Posted September 30, 2013 Ford 351C 4V Cobra Jet från -72. 4-bultat block! Komplett förutom förgasare och generator. Std. borrn. Blocket behöver honas ur eller borras. Isärtagen för inspektion. Säljes med tillhörande Porsche 915 växellåda med vänt kronhjul för mittmotorbruk. (4 växlad) Inkl. svänghjul med startkrans, startmotor, ny koppling och adapterplatta. Kombinationen har suttit ihopskruvad, men är såvitt jag kan se inte ens provkörd i denna konfiguration. skicka PM för mer info! 20000:- eller bud! Quote
maghen_gt40 Posted November 16, 2013 Author Posted November 16, 2013 Motorn är såld! Växellåda med adapter, svänghjul, startmotor, nytt stödlager, nytt urtrampningslager, ny tryckplatta och ny lamell säljes för 12000:- Bör såvitt jag kan förstå förutom 351 Cleveland även passa ford windsor smallblocks (289, 302, "5,0" och 351W) (rätta mig gärna om jag har fel) Quote
Örjan Brattberg Posted November 17, 2013 Posted November 17, 2013 Cleveland har big block mönster mot växellådan. Passar FE 390 427 m.fl. Betyder att adaptern inte borde passa small block. mvh rjan Quote
maghen_gt40 Posted November 18, 2013 Author Posted November 18, 2013 Jag är visserligen ingen Ford-expert, men all information jag har lyckats hitta säger att 351C har samma mönster som W (med undantag för 289 före -64) 351M har däremot samma som bigblock 335/385 (429, 460 m.fl.) http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ford_bellhousing_patterns Quote
Dan Andersson Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Åker själv med en ZF Bellhousing från en De Tomaso GTS , 351C 4V , skillnad är dock att tidigare 289/302 har 157 kugg svänghjul emedan senare 302 och Cleveland åker med 164 kugg..Så kåpan lär passa.. Dan Quote
maghen_gt40 Posted November 20, 2013 Author Posted November 20, 2013 Jag har också noterat att det finns två olika ford sb-startkransar. I detta fall har det dock ingen betydelse eftersom startkransen är Porsches och sitter på tryckplattan. Quote
Starhonk Posted November 20, 2013 Posted November 20, 2013 Det man måste ha koll på som GT40-byggare och använda Porschelåda är om Porschens startmotor får plats. För min egen del så funkade det inte att sätta startmotorn i Porschelådan då den kom i konflikt mee bakramen. Jag var tvungen att använda mig av Fords originalplacering. Detta kan dock variera mellan olika ramkonstruktioner men är viktigt att kolla upp. Med vänlig hälsning, Henrik Quote
maghen_gt40 Posted November 28, 2013 Author Posted November 28, 2013 Även växellådan & tbh. är sålda! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.