mickebo Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Hallå Jag har en komplett Opel 2,0 16v (150hk) bil med tätstegad låda allt funkar bra. Men nån har snott mycket plåt... SBP sa nänä! Funderar på att stoppa in den i en ram och skulle väl helst ha nån sorts kaross. Tänkte använda bromsar och allt. Visserligen ser Atom`s honda byggen fina ut utan kaross men inte kan jag böja rör så fint... Är det nån som har koll på ritningar til nåt dylikt? Eventuellt var man kan köpa karossdelar? M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Ursäkta att jag inte håller mig till ämnet men... Vad är det för tätstegad låda du har efter motorn? Bygger själv med c20xe, dock med en standard typ-9 låda än så länge.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 18, 2004 Author Share Posted September 18, 2004 Det är ett komplett drivpaket från en Kadett GSI. Alltså jag vill ha motorn på tvären bak stolarna. Och den växellådan ihop med motorn är riktigt bra. Så det jag är ute efter är ingen riktig Super7 men för att hålla kostnader nere kommer den nog att likna en sån. Opels tidigare täta lådor passar inte på de framhjulsdrivna motorerna. Då får man ha en 400 motor eller en 204hk sexa... Tunga är dom! M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Omegalådan passar den har jag själv -88 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Inte är det ritningar, men det är ändå en sevenliknande bil med motorn bak. Kanske kan den ge lite inspiration och idéer i alla fall. Sylva Mojo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted September 19, 2004 Share Posted September 19, 2004 Det är ett komplett drivpaket från en Kadett GSI. Alltså jag vill ha motorn på tvären bak stolarna. Och den växellådan ihop med motorn är riktigt bra. Så det jag är ute efter är ingen riktig Super7 men för att hålla kostnader nere kommer den nog att likna en sån. Opels tidigare täta lådor passar inte på de framhjulsdrivna motorerna. Då får man ha en 400 motor eller en 204hk sexa... Tunga är dom! M Ok, då är jag med! trodde du körde längsmonterat först =) Så det är en F16CR låda du har liggandes? Hade själv en gt/e -84 med den lådan, riktigt roligt växlad var den :) Och nån gammal cih-spis är jag inte intresserad av... Då köper jag hellre en drevsats till ford-lådan, dom är rätt billiga i England! Blir iaf mycket billigare än att få tag på en 400-motor, även om det nästan skulle va fränare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted September 19, 2004 Share Posted September 19, 2004 En Elise är nog inte helt fel att bygga! Mycket jobb med kaross och så men blir ju så snygg om den blir bra:) http://www.grabercars.com/Mambosite/index.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 En Mania Spyder med ett Opel GSI-paket där bak vore också fräckt. http://www.maniaspyder.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 20, 2004 Author Share Posted September 20, 2004 (edited) Hallå igen Jag kollade på Mojo´n men vet inte om den va så snygg.... Manian är väl ok, fanns tydligen med ram också. Den La Bala grejen finns nog inte som kit, men snygg är den. Har varit i kontakt med Killen som bygger den om att köpa ritningarna. Så här svarade han: I don't have plans available yet. I think that by spring 2005 I will have something to sell, but right now I am still building the car and testing it. Steve Graber www.grabercars.com Men min mening är att bygga ramen själv och skulle haft tag på nån sorts ritningar. Till Manta fanns det en tät Getrag låda med ettan ner till vänster, har för mig att kopplingskåpan var lös på den. I så fall kanske det finns adapterkåpor i England? Min låda är en F20CR med diff från en Astra GSI, bytte en gång när andan föll på och jag liksom ramlade över den. Edited September 20, 2004 by mickebo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Titta även på EAGLE de har olika kit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted September 20, 2004 Share Posted September 20, 2004 Till Manta fanns det en tät Getrag låda med ettan ner till vänster, har för mig att kopplingskåpan var lös på den. I så fall kanske det finns adapterkåpor i England?Min låda är en F20CR med diff från en Astra GSI, bytte en gång när andan föll på och jag liksom ramlade över den. Nja.. Nu vet jag inte exakt vad lådan heter men.. Det såldes mantor med 1.8 liters motor, den motorn är från ohc-familjen. Så växellådan och oljetråget från manta 1.8 är väldigt lämpligt att använda om man ska åka längsmonterad ohc (eller dohc)... Dock så såldes inte 1,8an i sverige vilket gör att det är lite bökigt att få tag på delarna... F20CR? har jag aldrig hört talas om men... den finns säkert :) Lådorna är ju annars trevliga, körde vectra 2000 förrut, och lådan sa aldrig ifrån, hur våldsam man än var! Att slå i växlarna på 0.1s var inga problem heller :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Hallå igenJag kollade på Mojo´n men vet inte om den va så snygg.... Manian är väl ok, fanns tydligen med ram också. Den La Bala grejen finns nog inte som kit, men snygg är den. Har varit i kontakt med Killen som bygger den om att köpa ritningarna. Så här svarade han: I don't have plans available yet. I think that by spring 2005 I will have something to sell, but right now I am still building the car and testing it. Steve Graber www.grabercars.com Men min mening är att bygga ramen själv och skulle haft tag på nån sorts ritningar. Till Manta fanns det en tät Getrag låda med ettan ner till vänster, har för mig att kopplingskåpan var lös på den. I så fall kanske det finns adapterkåpor i England? Min låda är en F20CR med diff från en Astra GSI, bytte en gång när andan föll på och jag liksom ramlade över den. Har varit i kontakt med han också. Ställde samma fråga och fick till svar "Hi Marcus I don't have plans available yet. I think that by spring 2005 I will have something to sell, but right now I am still building the car and testing it. Steve Graber www.grabercars.com" Verkar som killen fåt lite förfrågningar:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Till Manta fanns det en tät Getrag låda med ettan ner till vänster, har för mig att kopplingskåpan var lös på den. I så fall kanske det finns adapterkåpor i England?Min låda är en F20CR med diff från en Astra GSI, bytte en gång när andan föll på och jag liksom ramlade över den. Nja.. Nu vet jag inte exakt vad lådan heter men.. Det såldes mantor med 1.8 liters motor, den motorn är från ohc-familjen. Så växellådan och oljetråget från manta 1.8 är väldigt lämpligt att använda om man ska åka längsmonterad ohc (eller dohc)... Dock så såldes inte 1,8an i sverige vilket gör att det är lite bökigt att få tag på delarna... F20CR? har jag aldrig hört talas om men... den finns säkert :) Lådorna är ju annars trevliga, körde vectra 2000 förrut, och lådan sa aldrig ifrån, hur våldsam man än var! Att slå i växlarna på 0.1s var inga problem heller :) Visst hade mantab 1.8 samma låda som sista rekorden i 1.8 utförande, och som omega A har? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted September 21, 2004 Share Posted September 21, 2004 Visst hade mantab 1.8 samma låda som sista rekorden i 1.8 utförande, och som omega A har? Har inte så stor koll.. Det kan vara samma som i rekord 1.8. Men det är inte samma som Omega a (även om den passar) Det finns lite folk på www.opelsportclub.com som har bra koll på dom där bitarna annars! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 22, 2004 Author Share Posted September 22, 2004 Blev mycket med växellådor här! Det har börjat komma in Omega A och faktiskt även Rekorder från Tyskland med 1,8 motorer! (hur man nu kan komma på idén att importera nåt dylikt). Annars Getrag lådan jag nämnde användes gärna i rally den var skottsäker och riktigt tät och fin i originalskick, fanns monterad i nån typ av sportmodell av Manta troligen bara såld i Tyskland. Annars akta er för Omega A lådor dom är inget kul. Vi hade säkert 15st vi bytt på garanti (oljud annars ok) som vi slängde härom året (jag jobbar på en Saab Opel verkstad). Och stegningen är långt ifrån sportig... Jag ska kolla verkstadshandböckerna om Manta lådan var lika stegad. Annars var det ju ritningar till en mittmotor ram jag frågade efter..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted September 22, 2004 Share Posted September 22, 2004 Blev mycket med växellådor här! Ursäkta den totala OT:en... :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 24, 2004 Share Posted September 24, 2004 Kolla på denna Lamborghini http://vortex3.rely.net/gallery/gallery2.p...oadster/Design# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 24, 2004 Author Share Posted September 24, 2004 Det där var nog väl avancerat.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted September 27, 2004 Share Posted September 27, 2004 Mittmotor är ju intressant, berätta gärna lite mer vad du tänkt använda för delar till hjulupphängning, styrning, bromsar växellänkage mm. Jag är själv inne på att dra igång ett bygge och nåt med mittmotor är ju lockande men som total novis kan det kanske vara dumt att göra någotr som inte är beprövat :whistling: , men den som lever får se... Man borde ju kunna ánvända ett ganska standard locost-chassi, bara modifera bakom sittbrunnen för att få ner en motor, men som sagt så är jag novis och det finns säkert andra som har synpunkter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted September 27, 2004 Author Share Posted September 27, 2004 Hallå Jag hade tänkt använd hela drivpaketet från kadetten med original längd på drivaxlar. Eventuellt även bärarmar och fjäderben och då montera fasta/justerbara Toe-in stag i stället för styrväxeln. På detta bromsskivor och ok från Saab 900 88- bak med handbroms i oket. Övre fjäderbensinfästningar gör jag justerbara för att kunna justera camber och caster. Givetvis kränghämmare (förhoppningsvis justerbar). Växellänkage blir en vajerlösning, om jag kan få ihop den. Fram hade jag tänkt dubbla A-armar med spindlar från samma 900 med frambromsarna intakta, man får greja till nåt med en knut för att hålla ihop hjullagret (eller kanske sätta drivaxlar och bromsarna inne i bilen....). Jag hade tänkt använda kadettens styrväxel och rattstång. Fränt hade även varit tryckstänger och leder för att få stötdämparna inne i bilen. Förmodligen använder jag befintliga A-armar från 900:an. Huvudcylindern till bromsen tar jag också från 900:an. Chassimässigt blir den nog lik en 7:a med längre bak och kortare nos. Fria hjul fram och liknande skärmar som en 7:a. Tanken kommer från en Saab V4. Och värmepaketet tar jag från kadetten, blir ju bättre med plats än på en frontmotor bil. Kylare, bränslepump och såna saker som hör till motorn tar jag också från kadetten. Undrar om man kanske behöver en extra vattenpump det blir ju långt fram till kylaren. Till dessa planer söker jag en ritning på en ram.... Men kanske man kan göra som du föreslår med ett modifierat Locostchassie. Har tittat en del på McSorley ritningarna. Hösten har kommit till Skåne, så det är dags att krypa in i verksta´n! :thumbup: M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.