Jump to content

Spårvidds ökning


John

Recommended Posts

Hej

Mja, egentligen inte. För spindlarnas skull är spårvidden ut belastningssynpynkt helt egal - det är ju bara offset på hjulen som spelar in. För 240 bakaxel kan man tillåta rejäl ökning på en Seven, den är ju dimensionerad för en 3-4 ggr så tung bil. Men är det inte enklare att använda axel från 140 som redan är bredare?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej John!

På min Dala7 har 140 spindlar fram och 740 bakaxel bak, där var problemet att jag ville minska spårvidden fram vilket gjorde att jag valde V70 fälgar som har ett negativt ET, bak ville jag öka spårvidden med 7,5cm per sida så det blev till att tillverka ett par special spacer. fick hjälp med detta av en kille i köping som verkar veta vad han håller på med.

Ett annat alternativ som jag vet en del gjort är att ta volvo s80 plåtfälgarfälgar och vända på navtallriken. det fina med s80 plåtfälg är att de påminer om formula ford fälgar ser helt ok ut.

Link to comment
Share on other sites

Hej John!

På min Dala7 har 140 spindlar fram och 740 bakaxel bak, där var problemet att jag ville minska spårvidden fram vilket gjorde att jag valde V70 fälgar som har ett negativt ET, bak ville jag öka spårvidden med 7,5cm per sida så det blev till att tillverka ett par special spacer. fick hjälp med detta av en kille i köping som verkar veta vad han håller på med.

Ett annat alternativ som jag vet en del gjort är att ta volvo s80 plåtfälgarfälgar och vända på navtallriken.  det fina med s80 plåtfälg är att de påminer om formula ford fälgar ser helt ok ut.

Jag Valde också V70 fälgar fram.... och svetsade om fälgarna bak och vände på navtallriken.... Då behövdes inga Spacers!

Link to comment
Share on other sites

Jocke valde också att vända på navtallriken bak.

Anledningen till att jag inte gjorde det är att jag skall ta den fina investeringen och kosta på mig ett par alu fälgar, utbudet ökar enormt om man har orginal ET.

Vi får se vad det blir för några fick en länk ifrån jocke där de säljer 3 delade splitfälgar till vettigt pris, då kan man kanske slippa spacerna. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jocke valde också att vända på navtallriken bak.

Anledningen till att jag inte gjorde det är att jag skall ta den fina investeringen och kosta på mig ett par alu fälgar, utbudet ökar enormt om man har orginal ET.

Vi får se vad det blir för några fick en länk ifrån jocke där de säljer 3 delade splitfälgar till vettigt pris, då kan man kanske slippa spacerna. :thumbup:

Jag kan också ev, vara intresserad!

Link to comment
Share on other sites

När ni snackar spacers så ska ni kanske höra med eran SFRO-man hur han ser på saken. Min vill inte se spacers och det vore väl snöpligt om ni inte kan besikta med spacers och ni kan inte heller ta bort spacers vid bes. för ni kanske har byggt så att då tar fälgen i kaross eller skärm...... "bara en tanke" :blink:

Conco

Link to comment
Share on other sites

När ni snackar spacers så ska ni kanske höra med eran SFRO-man hur han ser på saken. Min vill inte se spacers och det vore väl snöpligt om ni inte kan besikta med spacers och ni kan inte heller ta bort spacers vid bes. för ni kanske har byggt så att då tar fälgen i kaross eller skärm...... "bara en tanke" 

Det där verkar vara otroligt godtyckligt bland både SFRO och SBP

Edited by Zaphod
Link to comment
Share on other sites

Det är ju också så att det finns miljarder olika spacers. Beroende på utförande (med/utan navstyrning till exempel) och mått (tjocklek) och användningsområde (för att korrigera tokig ET på fälgar eller för att ändra spårvidd radikalt) så kan det ibland vara helt okej, ibland helt förkastligt.

Det är mycket svårt att utfästa några generella svar. Använd sunt förnuft...och som sagt, prata med din besiktningsman.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...