John Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 hur är det med spårvidden(man vill ju öka lite...),finns det några generella regler.pga att man sänker vikten eller så. skall köra med 140 spindlar/240 axel. John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hej Mja, egentligen inte. För spindlarnas skull är spårvidden ut belastningssynpynkt helt egal - det är ju bara offset på hjulen som spelar in. För 240 bakaxel kan man tillåta rejäl ökning på en Seven, den är ju dimensionerad för en 3-4 ggr så tung bil. Men är det inte enklare att använda axel från 140 som redan är bredare? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted September 17, 2004 Author Share Posted September 17, 2004 hur är det med spårvidden(man vill ju öka lite...),finns det några generella regler.pga att man sänker vikten eller så. skall köra med 140 spindlar/240 axel. John jag var ut efter offset fram oxå John Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hej John! På min Dala7 har 140 spindlar fram och 740 bakaxel bak, där var problemet att jag ville minska spårvidden fram vilket gjorde att jag valde V70 fälgar som har ett negativt ET, bak ville jag öka spårvidden med 7,5cm per sida så det blev till att tillverka ett par special spacer. fick hjälp med detta av en kille i köping som verkar veta vad han håller på med. Ett annat alternativ som jag vet en del gjort är att ta volvo s80 plåtfälgarfälgar och vända på navtallriken. det fina med s80 plåtfälg är att de påminer om formula ford fälgar ser helt ok ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Har du felgar som breddar utåt fram så får du större styrradie, viket ger ökade moment i ratten, viket kan vara otrevligt om det är mycket. Bygg heldre längre bärarmar om du vill öka spårvidden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hej John!På min Dala7 har 140 spindlar fram och 740 bakaxel bak, där var problemet att jag ville minska spårvidden fram vilket gjorde att jag valde V70 fälgar som har ett negativt ET, bak ville jag öka spårvidden med 7,5cm per sida så det blev till att tillverka ett par special spacer. fick hjälp med detta av en kille i köping som verkar veta vad han håller på med. Ett annat alternativ som jag vet en del gjort är att ta volvo s80 plåtfälgarfälgar och vända på navtallriken. det fina med s80 plåtfälg är att de påminer om formula ford fälgar ser helt ok ut. Jag Valde också V70 fälgar fram.... och svetsade om fälgarna bak och vände på navtallriken.... Då behövdes inga Spacers! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Jocke valde också att vända på navtallriken bak. Anledningen till att jag inte gjorde det är att jag skall ta den fina investeringen och kosta på mig ett par alu fälgar, utbudet ökar enormt om man har orginal ET. Vi får se vad det blir för några fick en länk ifrån jocke där de säljer 3 delade splitfälgar till vettigt pris, då kan man kanske slippa spacerna. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Jocke valde också att vända på navtallriken bak.Anledningen till att jag inte gjorde det är att jag skall ta den fina investeringen och kosta på mig ett par alu fälgar, utbudet ökar enormt om man har orginal ET. Vi får se vad det blir för några fick en länk ifrån jocke där de säljer 3 delade splitfälgar till vettigt pris, då kan man kanske slippa spacerna. :thumbup: Jag kan också ev, vara intresserad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hur breda bilar bygger ni egentligen, jag kör med 100+penta 240 fälgar på en 240 axel, och det tycker jag breddar lite väl mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 När ni snackar spacers så ska ni kanske höra med eran SFRO-man hur han ser på saken. Min vill inte se spacers och det vore väl snöpligt om ni inte kan besikta med spacers och ni kan inte heller ta bort spacers vid bes. för ni kanske har byggt så att då tar fälgen i kaross eller skärm...... "bara en tanke" :blink: Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Kolla in Billet Inte locost direkt, men du får vad du behöver Tack Arrowsmith för tipset ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 (edited) När ni snackar spacers så ska ni kanske höra med eran SFRO-man hur han ser på saken. Min vill inte se spacers och det vore väl snöpligt om ni inte kan besikta med spacers och ni kan inte heller ta bort spacers vid bes. för ni kanske har byggt så att då tar fälgen i kaross eller skärm...... "bara en tanke" Det där verkar vara otroligt godtyckligt bland både SFRO och SBP Edited September 17, 2004 by Zaphod Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 18, 2004 Share Posted September 18, 2004 Det är ju också så att det finns miljarder olika spacers. Beroende på utförande (med/utan navstyrning till exempel) och mått (tjocklek) och användningsområde (för att korrigera tokig ET på fälgar eller för att ändra spårvidd radikalt) så kan det ibland vara helt okej, ibland helt förkastligt. Det är mycket svårt att utfästa några generella svar. Använd sunt förnuft...och som sagt, prata med din besiktningsman. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.