Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tack för tipset Henrik!
Nån som vet hur sfro ställer sig till en sån lösning? Är det ok att koppla in sej på bakre bromskretsen?
/Markus

Posted
Mackan wrote:
Tack för tipset Henrik!
Nån som vet hur sfro ställer sig till en sån lösning? Är det ok att koppla in sej på bakre bromskretsen?
/Markus


När det gäller hydraliska handbromsar oavsett fördelningsventil
på befintligt system eller ett helt separat system så säger
sfro NEJ som det ser ut idag.
Posted

Onekligen intressant att de bytt fot i frågan igen. Jag frågade Gustaf Ulander tre gånger innan jag byggde. Kände mig dock inte säker förrän regbesiktningen var avklarad. Peter - vet du varför de tycker annorlunda nu? Är det en officiell linje eller en enskild besiktningsmans uttalande? Det brukar skilja ibland en del mellan dessa. Det var därför jag kollade med Gustaf som har ett större tekniskt ansvar inom SFRO.

Med vänlig hälsning,
Henrik

Posted
Henrik wrote:
Onekligen intressant att de bytt fot i frågan igen. Jag frågade Gustaf Ulander tre gånger innan jag byggde. Kände mig dock inte säker förrän regbesiktningen var avklarad. Peter - vet du varför de tycker annorlunda nu? Är det en officiell linje eller en enskild besiktningsmans uttalande? Det brukar skilja ibland en del mellan dessa. Det var därför jag kollade med Gustaf som har ett större tekniskt ansvar inom SFRO.

Med vänlig hälsning,
Henrik


Nu är det ett officiellt uttalande som gäller för alla besiktningsmän.
Man har provat ett antal hydralbromsar och kommit fram till att
om man lägger åt handbromsen när skivor och ok är varma
så kommer bromsverkan avta när allt börjar kallna, vilket jag
förövrigt håller med om.

Nu har jag iofs pratat med en kompetent kille gällande hydralik
och har nog en lösning på en workaround på problemet .

mvh Peter
Posted

OK - det är ju bra att det är officiellt så att alla vet vad man skall förhålla sig till. Det är bra! Som sagt när jag byggde min så var det lite olika bud- därav att jag frågade så många gånger.

Sen hur rätt eller fel det är kanske man alltid kan diskutera. Skall man köra denna linje fullt ut så borde en rimlig konsekvens vara att man skulle behöva separat trumbroms isåfall om man inte skall klämma åt en varm skiva med ett ok som är varmt, oavsett hur det är manövereras.

Vad hade din hydraulkille för spännande lösning - jag är intresserad:-)

Mvh
Henrik

  • 2 weeks later...
Posted

Det borde ju räcka med en Hydraulisk Truckaccumulator som är förladdad med 70% utav systemtrycket på Kvävgassidan.
Typ bälg accumulator. De finns i storlekar emelan 0,075 l upp till flera liter.
Den förändring man får kräver ju inte mycket oljevolym . Man får ju koppla in den på ett sådant sätt att den inte påverkar det normala bromssystemet under körning. Kan bli lite svampiga bromsar. Används i regel då man vill bibehålla visst tryck i ett hydraulsystem utan att behöva köra pumpen hela tiden.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...