Starhonk Posted October 17, 2012 Posted October 17, 2012 http://shop.klracing.se/sv/artiklar/fordelningsventil.html Med vänlig hälsning, Henrik Quote
GT40 Posted October 19, 2012 Posted October 19, 2012 Tack för tipset Henrik! Nån som vet hur sfro ställer sig till en sån lösning? Är det ok att koppla in sej på bakre bromskretsen? /Markus Quote
heralue Posted October 19, 2012 Posted October 19, 2012 Kolla med aktuell bes.man. Jag har hört både och. Quote
Hansol Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Mackan wrote: Tack för tipset Henrik! Nån som vet hur sfro ställer sig till en sån lösning? Är det ok att koppla in sej på bakre bromskretsen? /Markus När det gäller hydraliska handbromsar oavsett fördelningsventil på befintligt system eller ett helt separat system så säger sfro NEJ som det ser ut idag. Quote
Starhonk Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 Onekligen intressant att de bytt fot i frågan igen. Jag frågade Gustaf Ulander tre gånger innan jag byggde. Kände mig dock inte säker förrän regbesiktningen var avklarad. Peter - vet du varför de tycker annorlunda nu? Är det en officiell linje eller en enskild besiktningsmans uttalande? Det brukar skilja ibland en del mellan dessa. Det var därför jag kollade med Gustaf som har ett större tekniskt ansvar inom SFRO. Med vänlig hälsning, Henrik Quote
Hansol Posted October 22, 2012 Posted October 22, 2012 Henrik wrote: Onekligen intressant att de bytt fot i frågan igen. Jag frågade Gustaf Ulander tre gånger innan jag byggde. Kände mig dock inte säker förrän regbesiktningen var avklarad. Peter - vet du varför de tycker annorlunda nu? Är det en officiell linje eller en enskild besiktningsmans uttalande? Det brukar skilja ibland en del mellan dessa. Det var därför jag kollade med Gustaf som har ett större tekniskt ansvar inom SFRO. Med vänlig hälsning, Henrik Nu är det ett officiellt uttalande som gäller för alla besiktningsmän. Man har provat ett antal hydralbromsar och kommit fram till att om man lägger åt handbromsen när skivor och ok är varma så kommer bromsverkan avta när allt börjar kallna, vilket jag förövrigt håller med om. Nu har jag iofs pratat med en kompetent kille gällande hydralik och har nog en lösning på en workaround på problemet . mvh Peter Quote
Starhonk Posted October 22, 2012 Author Posted October 22, 2012 OK - det är ju bra att det är officiellt så att alla vet vad man skall förhålla sig till. Det är bra! Som sagt när jag byggde min så var det lite olika bud- därav att jag frågade så många gånger. Sen hur rätt eller fel det är kanske man alltid kan diskutera. Skall man köra denna linje fullt ut så borde en rimlig konsekvens vara att man skulle behöva separat trumbroms isåfall om man inte skall klämma åt en varm skiva med ett ok som är varmt, oavsett hur det är manövereras. Vad hade din hydraulkille för spännande lösning - jag är intresserad:-) Mvh Henrik Quote
Dan Andersson Posted October 31, 2012 Posted October 31, 2012 Det borde ju räcka med en Hydraulisk Truckaccumulator som är förladdad med 70% utav systemtrycket på Kvävgassidan. Typ bälg accumulator. De finns i storlekar emelan 0,075 l upp till flera liter. Den förändring man får kräver ju inte mycket oljevolym . Man får ju koppla in den på ett sådant sätt att den inte påverkar det normala bromssystemet under körning. Kan bli lite svampiga bromsar. Används i regel då man vill bibehålla visst tryck i ett hydraulsystem utan att behöva köra pumpen hela tiden. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.