Krille_gt40 Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Hej detta är första inlägget jag skriver jag har inte påbörjat något GT40 projekt än men det är en av mina drömmar som jag haft att bygga en gatlaglig gt40 mkII men täkte att innan jag börjar leta och samla delar så undrar jag om man kan få några tipps. så jag slipper springa in i onödigt många återvändsgränder. Det jag ser som den största och viktigaste delen att få en bra start på bygget är att chassie och kaross blir rätt från början och för att veta hur jag ska lägga upp min budget hade jag gärna fått lite info om vad ni andra har behövt lägga ut för en glasfiberkaross(med detaljer som huvlås, tanklock och ruta) och chassie funderar även på vad man får lägga ut för att få tag i en bra chassi ritning att kunna bygga ett eget chassi. en annan fråga är en bra motor/transaxel kombination? sen undrar jag om det är någon som byggt med en 427? de vanligaste verkar vara 289 och 351 är tacksam för alla svar och PM funkar bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Hej Krille! plöj igenom byggtrådarna och kontakta kit-tillverkarna, det är nog det enda sättet att skapa en hyfsad budget. Det finns ingen övre gräns för vad en GT40 kostar att bygga, men det är nog svårt om inte omöjligt att klara sig under 150-170.000 kr. Angående 427 motor i en gatbil så stupar man nog på effekten, men borde rymmas i motorrummet då det satt i en del originalbilar. Skaffa SFRO bygghandboken, där står allt om krav för att få bilen gat-registrerad. Och kolla PM. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Liten fortsättning på mackan's svar ang tillåten effekt så nämner SFRO att man tillåter 15-20 kW /100 kg, så om du inte tänker bygga din GT rejält tung så får du nog överväga ett annat alternativ //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 27, 2015 Share Posted June 27, 2015 Som Mackan säger så finns det nog ingen övre gräns. Kostnad hänger också ihop med vart du lägger ribban dvs vilka krav du har. Skall det tex vara centrummutter och racingbromsar eller duger standard? Sådana beslut påverkar kostnaderna mycket. En annan faktor är hur mycket jobb du kan göra själv - det blir väldigt dyrt så fort man skall lämna bort ngt för bearbetning och betala fullpris. Mitt råd är att du gör en detaljerad kravspec och börjar räkna om du vill få en realistisk budget. Du kan ju lägga ut den här sedan för att få feedback. Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.