Jump to content

Jämförelse Bailey chassie mot Southern GT och Tornado


anders annell_gt40

Recommended Posts

Jag håller på och försöker skaffa mig en så bra bild som möjligt av de olika tillverkarna som finns och just nu är ju både dollarn och pundet mycket billigt så det är rätt att handla därifrån, sydafrika inte lika förmånligt.

Vad jag är ute efter är inte originallikt utan spaceframe för att hålla ner byggkostnad och har väl fastnat för dessa 3 som ligger på lite olika prisnivåer, fick fram att ett rullande chassie var det ett hopp på ca 50 tusen mellan varje. Är det någon som jämfört dessa mot varandra, kanske kikat på dom. Speciellt intressant är att veta mer om Bailey chassiet, lite långt att åka över, hade jag vetat om att dom fanns för 3 år sen när jag var där på semester skulle jag ha åkt förbi, känns lite surt nu men jag ska försöka komma i kontakt med Han uppe i Hofors och se om man kan få kika lite

Link to comment
Share on other sites

Hej
Jag ska kanske inte hjälpa dig med detta val med tanke på hur det gick när jag gjorde min analys på bästa GT40 kit.... Jag köpte ju Göran Olssons GOX (s)kit.
Men helt klart efter den erfarenheten så tycker jag att man kan räkna bort detta kit. Säger inget i att köpa ett begagnat men då ska man veta att det inte bara är att skruva ihop och sedan tro att det kommer fungera.
Bailey bil tror jag är bäst men har egentligen inte tittat och analyserat så mycket att det går att lita på mig.
Är det inte några andra här på forumet som har någon synpunkt på bästa kitet....Jag vet att några var på Tornado och hälsade på och ändå inte köpte därifrån så kanske det kan säga endel om det.
Om jag skulle bygga nu så skulle jag helt klart ta tillvara på mina egna ideer och andras här på forumet och bygga bilen själv från början. Det låter jobbigt men så i efterhand så får man ju en bil som man vet är riktigt bra.
Själv när jag tittar på vissa kit så tycker jag att det ser lite billigt ut och att man kan göra dessa detaljer bättre själv.

Lycka till Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej.
lite nyfiken på varför dom inte köpte från Tornado? det har ju byggts ett antal världen över. Var det dyrt, inte kompatibelt med våra regler eller bara ett sådant där (s)kit .
Finns det ngn feedback att få.

Har suttit o tittat lite snabbt på kalkyler från tornado o southern. känns inte som det är ngn större skillnad på pris i slutändan. Lite beroende på vad man vill ha så kanske det skiljer 20k (jag kan ha fel) på kiten som mest. O med tanke på vilka kostnader det blir i slutändan tycker jag att det känns bättre att det man tar det man känner sig lugnast/litar på mest.

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

Jodå vi var 3 st som var över hos Tornado.
Från allra första början ville vi bygga "allt" själva dock inte kaross.
Dock visade det sig att ingen då egentligen ville sälja enbart kaross.
Då tänkte vi Gox som vi även besökte och då liksom alla andra vart djupt impade. Som tur var upptäckte i tid att verkligen var annorlunda.
Närmast på tur var då Tornado. Under tiden som vi bestämde besök och bokade flygbiljetter (756 för 3 pers ToR) så sprang vi på gjutformar.
Ingen av oss var fena på glasfiber så vi bad säljaren gjuta 3 karosser istället.
Vi åkte i allafall och besökte Andy i Kidderminster (är ju aldrig fel att besöka England) men någon månad senare tog vi lastbilen och hämta hem 3 karosser. Andy på Tornado var ingen engagerad säljare och vi ville ju helst göra själv (Locost sedan tidigare)
Vi har dock köpt lite prylar från Andy senare ( stolarna är fina )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...