Jump to content

01E växellåda


Wiberg87_gt40

Recommended Posts

Tjenare allihopa!

Tänkte höra med nån/alla om vad som är den "bästa" 01E lådan från Audi?

Har läst på det engelska GT40 forumet å länkat mig hit å dit, fram å tillbaka å fått en rätt ok bild ändå, men skulle gärna höra av nån med erfarenhet.

Har ju hittat att det finns en bred och en smal 1'a växel, flexibel och icke flexibel drivaxel, 2 olika uppsättningar med växlar, olika växellådskoder så som "DQS" "CBM" "DSY", 5 och 6 växlar och den finns bakom motorer så som Audi A4 med en 1,9l 85kW och Audi A8 med en 4,2l 265kW motor.

Så vilken låda från vilken bil skulle vara den "bästa" lådan att leta efter?

Link to comment
Share on other sites

Jo de skulle vara jättebussigt 🙂

Har glott en hel del på Bildelsbasen.se för å försöka hitta en växellåda där, men har aldrig lyckats hitta en 01E eller någon DQS låda på deras sajt, vet inte om de beror på att de skriver av nån annan beteckning eller om de helt enkelt inte har nån sån växellåda där

Link to comment
Share on other sites

Hej alla här,jag håller inte på med ett bygge själv men jag är väldigt sugen på ett BEC kit.Hur som helst så hade jag lite tid över på jobbet så jag kollade lite på DQS lådan och fick fram följande info vad den kan passa på.
Art.nr på lådan är 01E300047FX bytes del.pris 39662:-
Ej bytes del 01E300047F pris 59139:-
Passat 97-05
Audi A4 98-05
Audi A6 98-05
Skoda Superb 02-08 Fast då heter lådan FRF...Fast det är samma art.nr.

Mvh Jens Pettersson

Link to comment
Share on other sites

Anonymous wrote:
Hej,kul att kunna hjälpa till.
Jag jobbar på Möller bil i Västerås.Audi,VW,Skoda,Seat.

Mvh Jens


Jag fick för mig att du kanske kan hjälpa mig med en sak till?

Jag har ju en Audi 4.2L V8 (Motorkod AHC) som ja då tänkt att bulta en 01E låda på. men på min motor sitter det nu en automatlåda monterad.

Jag tänkte att du eventuellt kanske kan kolla i datan vad det finns för koppling, tryckplatta, urtramplager osv som skulle kunna passa för att få den manuella lådan att fungera?

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

^MeTaNoLiC^ wrote:
och när du ändå håller på kan du kolla om det finns nån automatlåda avsedd för framhjulsdrift som passar samma motor 😉
(för V8-audis fanns väl bara med quattro?)


http://www.elektro.com/~audi/01E/ind2.html

enligt den listan så finn det en framhjulsdriven låda från A8 med endat FWD, om det är manuell eller auto vet ja dock inte.

01E 300 044 L, 6 Spd, CYB - for A8 (1998), NON QUATTRO

(18'e ovanifrån i listan)
Link to comment
Share on other sites

Anonymous wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote:
och när du ändå håller på kan du kolla om det finns nån automatlåda avsedd för framhjulsdrift som passar samma motor 😉
(för V8-audis fanns väl bara med quattro?)


http://www.elektro.com/~audi/01E/ind2.html

enligt den listan så finn det en framhjulsdriven låda från A8 med endat FWD, om det är manuell eller auto vet ja dock inte.

01E 300 044 L, 6 Spd, CYB - for A8 (1998), NON QUATTRO

(18'e ovanifrån i listan)

efter lite googling verkar det vara en manuell låda :sad:
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Anonymous wrote:
Hej,kul att kunna hjälpa till.
Jag jobbar på Möller bil i Västerås.Audi,VW,Skoda,Seat.

Mvh Jens


Jag fick för mig att du kanske kan hjälpa mig med en sak till?

Jag har ju en Audi 4.2L V8 (Motorkod AHC) som ja då tänkt att bulta en 01E låda på. men på min motor sitter det nu en automatlåda monterad.

Jag tänkte att du eventuellt kanske kan kolla i datan vad det finns för koppling, tryckplatta, urtramplager osv som skulle kunna passa för att få den manuella lådan att fungera?

Mvh Timmy



Ska kolla imorgon

Mvh Jens
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
Anonymous wrote:
Hej,kul att kunna hjälpa till.
Jag jobbar på Möller bil i Västerås.Audi,VW,Skoda,Seat.

Mvh Jens


Jag fick för mig att du kanske kan hjälpa mig med en sak till?

Jag har ju en Audi 4.2L V8 (Motorkod AHC) som ja då tänkt att bulta en 01E låda på. men på min motor sitter det nu en automatlåda monterad.

Jag tänkte att du eventuellt kanske kan kolla i datan vad det finns för koppling, tryckplatta, urtramplager osv som skulle kunna passa för att få den manuella lådan att fungera?

Mvh Timmy


Hej
Jag ser ju inte vad som passar på vad men jag kollade på några grejer som kanske kan hjälpa.Du behöver ett svänghjul och jag hittade ett som är till en AHC motor,det heter 077105269j och kostar 4679:- och sen sitter det ett lager i det som heter 034105313a kostar 595:-,kopplingssats finns inte att köpa om du inte har en bytesdel men det kanske finns på andra ställen (mekonomen tex.)urtrampningslager heter 0B1141165 kostar 810:-. Men som jag sa så vet jag inte om det är dom grejerna du behöver när du ska para ihop motorn med nåt annat än orginal.Du kanske ska ha grejer som är till nån annan motor typ för att få det att passa...
Hoppas det löser sej.

Mvh Jens
Link to comment
Share on other sites

Quote:
Hej
Jag ser ju inte vad som passar på vad men jag kollade på några grejer som kanske kan hjälpa.Du behöver ett svänghjul och jag hittade ett som är till en AHC motor,det heter 077105269j och kostar 4679:- och sen sitter det ett lager i det som heter 034105313a kostar 595:-,kopplingssats finns inte att köpa om du inte har en bytesdel men det kanske finns på andra ställen (mekonomen tex.)urtrampningslager heter 0B1141165 kostar 810:-. Men som jag sa så vet jag inte om det är dom grejerna du behöver när du ska para ihop motorn med nåt annat än orginal.Du kanske ska ha grejer som är till nån annan motor typ för att få det att passa...
Hoppas det löser sej.

Mvh Jens


Hej Jens

Om svänghjulet är för manuellt bruk så kan ja säga att du har hjälpt mig enormt. Jättebra med alla artikelnummer. Ska nog kunna lista ut de sista grejjorna nu 🙂

Tack så mycket

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

^MeTaNoLiC^ wrote:
och när du ändå håller på kan du kolla om det finns nån automatlåda avsedd för framhjulsdrift som passar samma motor 😉
(för V8-audis fanns väl bara med quattro?)



Hittat nån låda än?

Annars är ju denna från samma motor som min 01E låda är ifrån 🙂
http://www.bildelsbasen.se/69-W384809.html

Mvh Timmy
Link to comment
Share on other sites

Wiberg87 wrote:
^MeTaNoLiC^ wrote:
och när du ändå håller på kan du kolla om det finns nån automatlåda avsedd för framhjulsdrift som passar samma motor 😉
(för V8-audis fanns väl bara med quattro?)



Hittat nån låda än?

Annars är ju denna från samma motor som min 01E låda är ifrån 🙂
http://www.bildelsbasen.se/69-W384809.html

Mvh Timmy

nepp.. funderar lite på om en VR6-motor passar rakt på en audi-låda.. hmm..
(ska inte sitta i en GT40, men likväl en mittmotorbil byggd på liknande vis)

edit: finns en adapterplatta inom vag-koncernen med art.nr. 022103551А som gör att ovanstående passar..

Link to comment
Share on other sites

Hej alla,som jag sa tidigare så ser jag inte vad som passar på vad,men en A8 finns det automat med bara framhjulsdrift,då heter lådorna
4Vxl automat CMK 01k300041ex bytes pris 35265:-
5Vxl automat CJZ 01v300041fx bytes pris 39898:-
5Vxl automat CJY 01v300041ex pris som ovan.
5vxl automat DRD 01v300042tx bytes pris 41548:-
5vxl automat CJX 01v300041dx bytes pris 39898:-

Mvh Jens

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej.
Har en GT40 replika och har nu fått
en låda med beteckning:
01E 301 211C
(tror det står 211, annars 2'1 C men det känns inte rätt)
Under står det;
100599 AEK Z

Har nån mer info på denna och dess koder.
Jag är osäker på om den har breda 1'a växel.
Det är en 6 vxl man. från en V6 diesel.
Har inte fått lådan hem så jag kan inte se på L-en på vxl huset.

På förhand tack.
Med vänlig hälsning, W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...