Jump to content

Ny medlem, nytt bygge?


Jesper Lund

Recommended Posts

Hejsan alla GT40-fantaster!

Ny medlem på forumet här och jag går lite i funderingarna att ta tag i ett bygge. Jag har surfat runt i diverse trådar och hos allehanda tillverkare av kit för att hitta något som passar mig.

Det lutar mest åt ett Tornado-bygge för tillfället, men det har ju uppstått lite frågor kring allt detta. Kanske kan få lite svar från er.

1. Är ganska lång, 188cm, och har ännu inte provat att sitta i ett bygge än. Sett att man kan beställa med sänkt golv, behövs det?

2. Eftersom jag är intresserad av ett Tornado-bygge så skulle det vara kul att kika på ett och få sig en uppfattning av kvaliten på kittet. Kan ju iofs åka över vattnet och besöka tillverkarna själv, men om det finns några byggare i närheten av Eskilstuna som har en TSC GT40 man skulle kunna kika på vore ju detta super.

3. Det brukar ju finnas nån form av donator-bil man kan ta diverse delar från istället för att behöva köpa allt från kit-tillverkaren. Finns det någon sådan för just TSC GT40, eller får man kolla runt på vad andra använt för delar och utgå från det?

Jag skulle väl vilja påstå att det är en ganska dyr hobby att bygga en bil, därför vill jag gärna kolla upp vad som kan behövas innan man lägger en beställning.


Tack på förhand, Jesper

Link to comment
Share on other sites

quip wrote:
Hejsan alla GT40-fantaster!

Ny medlem på forumet här och jag går lite i funderingarna att ta tag i ett bygge. Jag har surfat runt i diverse trådar och hos allehanda tillverkare av kit för att hitta något som passar mig.

Det lutar mest åt ett Tornado-bygge för tillfället, men det har ju uppstått lite frågor kring allt detta. Kanske kan få lite svar från er.

1. Är ganska lång, 188cm, och har ännu inte provat att sitta i ett bygge än. Sett att man kan beställa med sänkt golv, behövs det?

ja - det är att rekommendera

2. Eftersom jag är intresserad av ett Tornado-bygge så skulle det vara kul att kika på ett och få sig en uppfattning av kvaliten på kittet. Kan ju iofs åka över vattnet och besöka tillverkarna själv, men om det finns några byggare i närheten av Eskilstuna som har en TSC GT40 man skulle kunna kika på vore ju detta super.

Jag har haft koll sen 1991 på Gt40 kitten och törs säga att Tornado håller hyffsad kvaltitet. Det är inte top of the pops då kittet sett i princip likadant ut sen 1989 men det är OK för de pengar de begär. Det du kan få problem med är skrubbradien där SFRO skärpt kraven. Kolla upp det och hitta en lösning. 60mm är max.

3. Det brukar ju finnas nån form av donator-bil man kan ta diverse delar från istället för att behöva köpa allt från kit-tillverkaren. Finns det någon sådan för just TSC GT40, eller får man kolla runt på vad andra använt för delar och utgå från det?

Granada och Scorpio samt Taunus

Jag skulle väl vilja påstå att det är en ganska dyr hobby att bygga en bil, därför vill jag gärna kolla upp vad som kan behövas innan man lägger en beställning.


Tack på förhand, Jesper


Sätt en budget på min 300kkr om du väljer standardbromsar och ej centrummutter. Annars är nog 350 minimum.


Med vänlig hälsning,
Henrik
Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:
Hej Jesper och Välkommen hit !
GT40:n på denna film http://www.youtube.com/watch?v=I-VIfBHe6Nc&feature=youtube_gdata_player
är en Tornado.
Tror den numera går i Motala, du får väl prova att spåra den.

Micke


Tack för välkomnandet och infon.
Har fått kontakt med en ägare här på forumet som var vänlig och ville visa sitt bygge. Ska bli kul att åka och titta 🙂

Jeppe
Link to comment
Share on other sites

Nu har man haft sig en liten titt på ett ännu inte påbörjat bygge, men man fick en bra uppfattning av kvalitet och finish.
Man blev ju bara mer sugen av att lägga en beställning och börja...

En fråga jag fortfarande inte har riktigt koll på är huvudutrymmet.
Bygget jag var och tittade på hade inte några stolar monterade än, men vi gjorde en liten provisorisk stol av några plankor som skulle agera som höjden av själva sätet.
Det var på gränsen att jag fick plats med huvet.

Jag är 188cm och väger ca 84kg
Någon med liknande mått som har ett bygge och kan säga om man får plats?

Det bästa vore om det finns ett Tornado-bygge som är klart som man skulle kunna få provsitta. Kan ju prova andra kit också bara för att undersöka alternativen.

Ett annat problem verkar ju vara instrumentpanelen då man ska koppla utan att slå i med knäna.

Link to comment
Share on other sites

Tror att stoppningen ska minimeras vilket innebär att du i stort sett sitter strax ovan golvet.
Låren behöver ett stöd i framkant av stolen som inte ska vara så högt att du får knäna upp i instrumentpanelen. Innebär ganska raka ben.
Kanske är det bättre att göra pedalstället justerbart än att ändra golvet.
Om man mot förmodan kör över något hårt så kan det ta illa i baken med sänkt golv.
Se även Henriks dagbok där han förklarar hur han efter justeringar av stol mm "hittat" skapligt med extra utrymme.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Tror att stoppningen ska minimeras vilket innebär att du i stort sett sitter strax ovan golvet.
Låren behöver ett stöd i framkant av stolen som inte ska vara så högt att du får knäna upp i instrumentpanelen. Innebär ganska raka ben.
Kanske är det bättre att göra pedalstället justerbart än att ändra golvet.
Om man mot förmodan kör över något hårt så kan det ta illa i baken med sänkt golv.
Se även Henriks dagbok där han förklarar hur han efter justeringar av stol mm "hittat" skapligt med extra utrymme.
mvh
Örjan

Tänkte på det att strunta i skenor för justering av stolen och istället fixa justering för just ratt och pedalstället, då borde man kunna sänka stolen någon centimeter.
Som du säger så är det nog inte så skoj om man sitter på lägsta punkten i bilen och mot förmodan råkar åka på något hårt, då kan man nog komma närmare taket även om man inte vill...
Läser några dagböcker på detta forum och på den engelska motsvarigheten, men jag tackar för tipset om Henriks dagbok, ska ta och börja läsa den.
Link to comment
Share on other sites

quip wrote:
brajon wrote:
Tror att stoppningen ska minimeras vilket innebär att du i stort sett sitter strax ovan golvet.
Låren behöver ett stöd i framkant av stolen som inte ska vara så högt att du får knäna upp i instrumentpanelen. Innebär ganska raka ben.
Kanske är det bättre att göra pedalstället justerbart än att ändra golvet.
Om man mot förmodan kör över något hårt så kan det ta illa i baken med sänkt golv.
Se även Henriks dagbok där han förklarar hur han efter justeringar av stol mm "hittat" skapligt med extra utrymme.
mvh
Örjan

Tänkte på det att strunta i skenor för justering av stolen och istället fixa justering för just ratt och pedalstället, då borde man kunna sänka stolen någon centimeter.
Som du säger så är det nog inte så skoj om man sitter på lägsta punkten i bilen och mot förmodan råkar åka på något hårt, då kan man nog komma närmare taket även om man inte vill...
Läser några dagböcker på detta forum och på den engelska motsvarigheten, men jag tackar för tipset om Henriks dagbok, ska ta och börja läsa den.


Titta på Magnus byggtråd han har trollat fram ett antal extra cm
med sin ombyggnad.

Själv har jag precis färdigställt golvsänkning på 20 mm
plus att det kommer även bli justerbart pedalställ.

mvh // Peter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...