Jump to content

GOX till Konsumentverket


Magnus. Viktorsson

Recommended Posts

Tittade lite på rättigheterna man har som konsument gentemot GOX. Som jag uppfattar det så har man allt att vinna om man går via konsumentverket.

Tagit från deras hemsida

[i]Fel på vara
Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

kräva att felet avhjälps
kräva omleverans av en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengar tillbaka
hålla inne betalning
få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig.
[/i]

När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:

den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:

säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

Jag har mycket energi och kommer hinna färdigt med mitt bygge ändå så jag kommer gå vidare med detta.
Vilka andra känner för att vara med?

Om ni inte vill säga det öppet i tråden men vill vara med skicka ett meddelande till mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag är intresserad att vara med.
Jag har väntat på att informationen från Göran skall komma ut på GOX forumet? men den har ju som all annan information han lovat, uteblivit helt.
Det har vart några som skrivit och frågat om information ang, uprights, plastrutor, grund settup, mm
Som han lovat att återkomma med men det har gått år nu utan information?
Eller så har frågorna raderats direkt?

Hoppas att det löser sig för jag vill inte betala två gånger för saker som ej går att annvända.
MVH
Christer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...