Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har inhandlat dörrkistor från Volvo 850 -95 med centrallås.
Många tåtar att leka med. Närmare bestämt 12 per lås.
Som tur är funkar de utan utan el också. 😊



Förstärker dörrsidan med 2 lager väv innan det är dags att ta ur öppning för kistorna.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att utrymmet är för litet för att grejorna ska rymmas.
Måste nog bygga ut dörren i bakkant för att få lite distans mellan handtag och lås.
Alltså möjliggöra en flyttning av låskistan i sidled inåt i bilen.
Det är ju en avfasning där som kan ersättas av en vinkelrät avslutning

Noter min markering "HF" som om det var en fyrdörrars 😕


Handtagen bygger ca 50 mm inåt



Antagligen slutar hela storyn med att man blir tvungen att sprätta upp halva dörren.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tack Micke
Har dock redan kapat ut handtagslådan.
Ska plåtsko den för att undvika att tapen nöter i plasthålet.
Var fel ute igår när jag började med låskistan.
Det enda rätta var att börja med handtaget eftersom det har sin redan betämda plats.
Idag visade det sig att kistan kommer att rymmas fast lägre ner än vad jag trodde igår
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Onekligen ballt och ambitiöst att göra egna lås - hatten av!

Nu vet jag inte hur du konstruerat men vill väl att låset liksom skall gå över en "excenter" så att det inte kan hoppa upp av sig självt. Är du med på vad jag menar?

Mvh
Henrik


Ursäkta Henrik att jag missat din synpunkt och fråga. 😊
Ja, de är självlåsande genom att en de går över och förbi en maxlängd.
Inga fjädrar är inblandade utan istället ligger det gummibrickor under byglarna för att ge lite mer flex än vad huvarna ger
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Har lagt på lite plåtförstärkning kring handtagslådorna.
"Limmat" med glasfiberspackel och ska lägga ett plastlager i samband med att de sätts tillbaks.


Mallar kan man lägga tid på så spar man förhoppningsvis tid i slutändan.


Låset på plats. Skruvarna ska bytas till försänkta.




Trots allt lämpligt att ha öppningen för det blir ganska trångt och pilligt att få alla grejor på plats.
Tror att hantagets funktion kan kopplas hyffsat enkelt.
Hur man öppnar innifrån återstår att hitta en lösning till.


mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Digert arbete Örjan - det är mycke slit innan man kommer till finliret. Men det har sin tjusning också förvisso. Att hitta lösningarna är ju en ganska stor del av nöjet för oss som håller på. Skall bli spännande att följa detta med dörrlåsen. Jag är jäkligt nyfiken på vad för funktioner du kan trolla fram ur dessa då det var ganska många trådar från dem.

När är du i Sunne/ Karlstad nästa gång?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ja det är många funktioner förutom spolen som låser och låser upp.
De flesta tåtar är för minst 3 olika indikeringar av lägen.
Lägena fångas med mikrobrytare varav något har 4 tåtar in ??

När det gäller låsbygeln så tar det sin tid att passa in så det stämmer bra med låset. Sen fortsätter jag min vana trogen med bultförband istället för att helsvetsa. Det är då enklare att göra justeringar.



Henrik:
Inget Sunne besök planerat men det blir nog inom de närmaste veckorna

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej brajon.

Ang motorn så är det en besiktningsmotor som jag köpte, den har gått igenom sfro bes på en annan gt 40.

Det är en utbytesmotor som inte gått långt alls iaf enligt förre ägaren, vet inte om han hänger här dock. Jag har lite papper på mailen angående effekt och dyl på motorn i det utförande den är nu, det skulle väll egentligen följa med när jag sålde kalaset antar jag.

Men det vart glömt tillsammans med en några flamsiga alu bitar som inte passar där dom skulle.

Så om du vill ha dessa dokument så kan du väll slå en pling eller säga till här i tråden så löser jag det på något vis.

Känns som om bilen hittat till ett bra hem nu i alla fall..

Mvh T

Link to comment
Share on other sites

ofcourse kan man lösa det på det viset, ska kanske ta och samla ihop grejorna nästa gång jag är hemma, sen är det ju bara att lämna dom hos kusinen, dom har nog inget emot lite plåtar och dyl. men dokumenten har jag som sagt på mailen, ska se om jag hittar din mail ngnstans så jag kan skicka dem där.

Måste säga att ni som jobbar på med goxarna gör ett starkt jobb och besitter stor kunskap, eller iaf skaffar den under bygget. hade jag gjort om mitt äventyr med gt bygge med den kunskap jag vet nu, hade jag tveklöst köpt en tornado el dyl.


Må nog ta å bli medlem här tror jag.

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Var bökigt att få till låsen och byglarna bland annat beroende på att dörrarna är olika på höger och vänster.




Har börjat förbereda en axel för ett länkage att låsa och låsa upp.





Hallå!
Jag letade lite bland mina bilder för att hitta bild på min lösning ,den kanske kan ge någon ide och tips.
Den är inte så kompakt och smidig ,men det är svårt med handtaget så nära låset(nästan bakom låset) men mitt tänk har varit att med lite hävarmar som jag dragit ut längden på för att minimera vinkeln på stagen för att undvika brytningar på dessa.
Det blir inte snyggt men jag har gjort allt för att få en skön och gedigen känsla när man öppnar dörren.
Dessa stag sitter ändå gömda inne i dörren,och jag är nöjd med känslan,och risken för att dom ska hänga sig/kärva är liten.

Mvh Peter H

mvh
Örjan


Link to comment
Share on other sites

Nu går det att öppna vänster dörr innifrån och utifrån.
Är väl ingen höjdarlösning inne i dörren men får duga för nu.
Saknas vinkelleder för att göra färdigt höger dörr.
Sen ska det plastas.



Har börjat titta på växellänkaget till 01E-lådan.
Har ett Toyota Corolla reglage.
Framdelen av A4:s reglage.
Just nu växlas det med en svetstång.





När stången från A4:an kapades visade det sig att den var fylld med små stålkulor ca 0,6 mm stora.
Kanske någon dämpningsfunktion??

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Spännande det där med kulorna. Verkar väl troligt att som du säger att de har någon form av dämpningsfunktion. Kanske resonansdämpande eller att förändra vart självsvängningen ligger??

Du har bra tryck tycker jag jag:-)

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Dags att plasta fast handtagslådorna.




Öppnare innefrån i aluminium är böjda med krymp och sträck. Alu är rena nöjet att böja.


Det blev rätt så trångt inne i dörren. Enda som återstår är en returfjäder. Tyvärr så verkar det som den vill sitta längst in så det blir att ta ut allt igen vid tillfälle.


Man kan inte skryta med att det är en limosin-tjoff när dörrarna stängs.
Det är snarare ett skrammel men blir förhoppningsvis lite bättre när gummilister kommer på plats.

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har tagit till med plast på dörrarna så de ligger mot kanterna.
Nu när dom sitter som dom ska är det dags att fräsa ur springor mot karossen.
Börjar med en smal borr och ökar tills det blir lagom. Har också använt en pinnfräs på 4 mm.


Skyddar plåtkantern från fräsen med en tunn plåt.


Så här kan det bli i bästa fall.


mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Har tagit till med plast på dörrarna så de ligger mot kanterna.
Nu när dom sitter som dom ska är det dags att fräsa ur springor mot karossen.
Börjar med en smal borr och ökar tills det blir lagom. Har också använt en pinnfräs på 4 mm.


Skyddar plåtkantern från fräsen med en tunn plåt.


Så här kan det bli i bästa fall.
[url=http://postimage.org/image/5wdx2jgwt/]
[/url]

mvh
Örjan


Bra dokumenterat och ytterligare ett trick man nu lärt sig för att få snygga spalter. Tackar!

Mvh
Henrik
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Igång efter lite problem med ögonen.
Har börjat med stommen till tunneln.
Har tänkt mig 100 mm bred men det är för mycket vid pedalstället
100 behövs för växelreglaget
Har därför minskad och sänkt den främre delen.
Det ryms fortfarande inte vinterskor men desto bättre går det i strumplästen.
Ska också rymmas 2 st 40 mm kylvätskerör liggandes på varandra.
Höjden på tunneln är i huvuddelen 230 mm och fram ca hälften.







mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Tjena Örjan,


- Det slog mig bara att det är bra att ta höjd för slangar till AC och värmepaket också. Jag tog dock värmen direkt från kylrören till kylaren så fick jag två slangar mindre ivarjefall. Det är trångt nog ändå.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min ovana trogen gör jag om det mesta ett par tre ggr.
Nu en annan lösning på växellänkage än tidigare tänkt.
Har ett provisoriskt upplägg för att hitta en lösning sominte är helt olik Mickes.
När det fungerar bra kan delarna ersättas eftersom.
Ska vara kraftigare vajrar (från 5 till 6 mm) och länkage i 3 mm plåt och stabilare länkhuvud.









Friläget ska "spegelvändas" så att 6:an hamnar nere till höger och inte som på bilden nere till vänster


Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är nu inne på andra mittkonsollen och det skulle inte förvåna om det blir en tredje innan det är klart.
Fick tag på fyrkantprofiler 10*10*1,5 vilket ger lite mer plats invändigt.







Planen är annars att göra färdigt hela konsollen innan den sätts på plats.
Med kylrör, bromsrör, rör för el. rör för AC och alu-paneler.
Glömt något? 😕
Oklart ännu så länge om den ska svetsas eller skruvas fast
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Lättare gjort än sagt.
Det brukat vara tvärt om men när det gäller att få rätt växellägen för spaken så var det inte svårare än att vrida runt växelspaksaggregatet 180 grader så blir det så här



Det var ungefär som att vända på papperet.
Ibland kan enkel logik var nog så svår.
En annan rolig sak är att när man pratar med folk så tror de flesta att växellägen finns under spaken och inte i lådan.
Kanske har man trott det själv någon gång också 🙄

mvh Örjan

Link to comment
Share on other sites

Fick hem rören idag.
Kul att prova på plats.
Oklart hur de ska fästas.



Mittkonsollen är nu påklädd men det är nog inte det slutgiltiga utseendet.
Tar emot att svetsa fast den men samtidigt är det så trångt att det kanppt ryms några bultar. Skulle de rymmas är det desto svårare att komma åt dem.







mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Förstår hur du menar när jag ser på din bild
Nu har jag låst siktet på att lägga kylrören bredvid vartandra och inte över/under. Innebär att hydralikrörshållare inte rymms
Snackade med en AC-kille i veckan. Rören behöver vara 8 mm för trycksidan och 12 för sug men med isolering så snackar vi kanske 30 till 35 mm:s diameter per rör.
Måste öka höjden på konsollen med 15 mm för att få plats i teorin.
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Har nu gjort hållare för kylrören.
Rören ska fästas med rostfria band.
Bredden på konsollen är strax under 100 mm.

Sedd framifrån


Sedd bakifrån
Det blir ett "innertak" direkt ovanför kylrören för att hålla undan värmen.
Har tänkt ha öppet neråt.
I utrymmet ovanför innertaket ska ac-rör, bromsrör, kablage få plats.







Sedd framifrån




mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...