Jump to content

Örjans GT40-bygge


Örjan Brattberg

Recommended Posts

csgt40 wrote:
Bra jobbat Örjan.
Det är nog bara att bita tag i bakre örat.
Då det är den förendringen som gör länkarmen starkare :wink:

MVH
Christer.S


Tack för din kommentar Christer.
Även om man borde vara i det närmaste konstruktör får dessa byggen så är inte jag det.
Funderade på att du säger att bakre fästet är mest belastat.
Ser 2 alternativ till varför:
1 Det bakre fästet är närmare hjulcentrum än det främre och ger därmed en kortare hävarm.
2 Det flexar mindre en bit in på ramen.
Kunde ju också vara både och.
Vore intressant att höra dig utveckla varför
mvh
Örjan
Link to comment
Share on other sites

Nu ska det grillas på grillpinne.
Tänkte göra bort svetsning på undersidan.
Grillpinnen är en 4 tum 4 som sitter i närheten av tyngdpunkten vilket gör att jag kan vrida ramen när det väl ligger på bockarna.











Gör nu om öppningen för nedre länkarmen för tredje och förhoppningsvis sista gången.
Det syns hur andra gången blev.
Tänker fälla in en 40*40 horisontellt och en stående mot den så att det blir en öppning med höjd 120 mm (från undersidan) och brëdd ca 80 mm.
Ska också komplettera främre fästet för nedre länkarmen med ytterligare alternativa hål för att kunna få länkarmarna parallella


Link to comment
Share on other sites

Hade en pipa 40*40 på 3 meter när jag började idag och var en halv meter kvar när jag var klar för dan.
Den stående 20*40 för nu ta mycket belastning så den behöver nog någon typ av förstärkning.
Kanske fylla ut "triangeln" med en plåt på 2 mm?






Link to comment
Share on other sites

Glad påsk
Framuprightsen är hos svarvaren för att ges lagerlägen.
Gör bakuprights som får samma geometri som aluminiumuprightsen.
Inneslutningen för medbringaren kommer inte att bli lika.
Verkar som lagerdimensioner och lägen är identiska med framuprightsen.
Har gjort en jigg som ska hjälpa till.
mvh
Örjan






Link to comment
Share on other sites

Ändrade främre nedre fäste för bärarmen från befintliga 40 mm långa bussningar till Volvo 850:s 45 mm enligt rekommendation från Christer.

Satte in ett nytt fäste för nedre länmkarmens främre fäste i bakvagnen.
Nu ska länkarmarna kunna bli parallella.
Tyvärr blev det lite trångt för bulten men ska kanske gå med en med insexskalle annars får det bli pinnbult.



Tog också itu med det bakre fäste för nedre bärarmen fram också efter rekommendation från Christer och Henrik.
Kapade ur ramen och ska sätta in en 40*40 med ena sidan minskad till 30 mm. Borde ge tillräcklig plats för bussningen.
Kommer att använda en 40*40 2 mm gods istället för befintlig 1,5 mm.
Borde kanske genomgående ha varit 2 mm där det sitter fästen.
Behöll ett fästöra så länge för att få bra möjlighet till uppriktning på de tillkommande fästena.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Ändrade främre nedre fäste för bärarmen från befintliga 40 mm långa bussningar till Volvo 850:s 45 mm enligt rekommendation från Christer.

Satte in ett nytt fäste för nedre länmkarmens främre fäste i bakvagnen.
Nu ska länkarmarna kunna bli parallella.
Tyvärr blev det lite trångt för bulten men ska kanske gå med en med insexskalle annars får det bli pinnbult.



Tog också itu med det bakre fäste för nedre bärarmen fram också efter rekommendation från Christer och Henrik.
Kapade ur ramen och ska sätta in en 40*40 med ena sidan minskad till 30 mm. Borde ge tillräcklig plats för bussningen.
Kommer att använda en 40*40 2 mm gods istället för befintlig 1,5 mm.
Borde kanske genomgående ha varit 2 mm där det sitter fästen.
Behöll ett fästöra så länge för att få bra möjlighet till uppriktning på de tillkommande fästena.



mvh
Örjan



Du ligger inne med ett imponerande tempo och smarta lösningar.

Trevligt att se att fler har valt bort Påskmaten mot kvalitetstid i garaget 😆
Link to comment
Share on other sites

Gjorde en 30*40 av en 40*40 och satte in den i ramen.



När jag satte dit biten lyfte jag en aning på ramen eftersom den klämde runt bågfilbladet när jag kapade ur.
På plats med pappersmallar för blivande fästöron.



Gäller nu att få till hålet på rätt ställe och snygga till bitarna





Punkta fast dem gör jag när jag fått hem 850-bussningarna
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan.
En liten fundering på det bakre fästet varför låter du inte fäst örat följa upp en bit på det vertikala profilröret ? Det ger bättre stöd och styrka för länkarmens bakre fäste och av lastar ramens nedre del samtidigt.
För du skall väll svetsa in en plåt mellan ram balkarna i nedre partiet.

"Det är bara en fundering jag hade när jag stod med samma problem när man kliade sig i huvet"

Kannon bra tempo och lösningar du pressenterar 😃 😃 😃



MVH
Christer.S

Link to comment
Share on other sites

Åter i garaget efter besök hos barnbarn.
Funderingar kring uprightsen.
Renault med flera har kulled med låsbult motsvarande som Volvo 140 med kona. Båda ska pressas i en ring i bäramen.

1 Vilka är för- och nackdelarna med kulled med kona alternativt kulled med låsbult?

2 Lämplig dimension på ringen (i bärarmen) som kulleden ska pressas?

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Nu är det svetsning för hela slanten.
Ombyggnaden för att ge plats för nedre länkarmen bak har nog en bra struktur men det blev kopiöst med svetsning 640 mm totalt.


Fästöron för nedre länkarm fram är svetsad.
Observera det minimala utrymmet för muttern.¨
Den går dock att lirka in.




Kom lite smågodis (påskgodis) från Magnus.
För att styra in fram och bakhuv i rätt läge.
Fordrar dock en smärre nedsänkning i balken så det är långt ifrån färdigsvetsat

Link to comment
Share on other sites

Bra jobbat Örjan!

Det görs mycket fina grejor i Borås,topp of the line!
Fick själv nya gedigna lock till främre ypprigths av Magnus,med fantastisk finish.
Ett tips som inte jag gjorde men är att rekomendera,ta ta en mutter av bra kvalitet och svetsa fast i det trånga utrymmet och slip framtida pill vid monteringen.
mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset Peter.
Tror att Hnerik gjorde liknande.
Ska fundera på saken eftersom det som vanligt finns för och nackdelar.
Ännu så länge kan jag tänka mig att pilla med muttern eftersom det blir storjobb om bulten skär i muttern vilket den säkert gör bara för att djävlas
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Det va så jag tänkte och kör med lös mutter,man skulle jag göra det i dag skulle jag ta en mutter med metalisk låsning loppa den och bult med 12,9 kvalitet och smörja gängan.
Däremot rostfri mutter och bult kan bli spännande,dom kan lätt skära.
Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Fått hem främre upright med svarvade lagerlägen.
Nu blir det att bygga vidare med övre och undre fästen
Ett "gamalt" alu-upright till vänster.





Fortsätter även med de bakre.
Fixerat centrumet och rör med 16 mm invändigt.



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Idag önskade jag att jag hade en bandsåg.
Går många kapskivor, känns i armarna, tar tid och blir mycket damm.
Kommer att bli 8 bitar per upright.
På bilden syns 4 av dem.
Har utgått från en U-balk om 25*50*25 och 3 mm gods eftersom den har så runda fina kanter jämfört med ett vinkeljärn eller en svetsad motsvarande.
Nu är det slut på balk och "bara" 12 kvar att kapa till.





Undrar hur det gått för Henrik?

mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Snyggt jobbat Örjan.
Du kör verkligen hårt i garaget 😃
Själv har man kört fast lite då man måste få allt att passa in med varandra det är mycket som krockar märker jag nu i slut skedet när man vill svetsa klart alla förstärkningar och dra sissta rören till bågen mm

Men det skall gå och bli bra med 😉

MVH
Christer.S :cool:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett fäste till en 10 graders brotsch från Jula för att kunna köra den i borrmaskinen istället för att handjaga.
Ytan blir ju inte polerad precis men den hugger i alla fall fast i kulledens kona.
Skären hade gärna fått vara ca 10 mm lägre i tjockändan.
En "riktig" brotsch kostar ca 1500 mot Julas ca 70.
mvh
Örjan


Link to comment
Share on other sites

Rensade bort fästöron för övre bärarmen på vänster sida.
Nu gäller att välja rätt upplägg för att fästa nya öron.
Har tänkt använda de justerbara bärarmar som flera här på forumet använder till de frästa aluminiumuprightsen.
Christer har levererat komponenter till bärarmarna uppe och bussningar till bärarmarna nere.


Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Rensade bort fästöron för övre bärarmen på vänster sida.
Nu gäller att välja rätt upplägg för att fästa nya öron.
Har tänkt använda de justerbara bärarmar som flera här på forumet använder till de frästa aluminiumuprightsen.
Christer har levererat komponenter till bärarmarna uppe och bussningar till bärarmarna nere.



Du gör rätt val som skippar den tidigare lösningen .
Inställningsmöjligheterna blir betydligt bättre efter ditt
ingrepp.
Link to comment
Share on other sites

Höll på med annat när jag kom på hur göra med främre burrören.
Fästplattorna finns på plats men jag ser inte hur jag ska få hem en rörbockningsutrustning.
Istället så väntar jag tills jag kan köra bilen till ett ställe där jag kan bocka eller få hjälp att bocka rören.
Härligt att skjuta upp och man ska väl ha något att göra sedan bilen är mer eller mindre klar också!!
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Första bilden visar "kapskiveskurna" öron till övre främre bärarmarna och balk att fästa de främre i.


Kapade bort närmaste benet från broms- och kopplingsbryggan som istället kommer att fästas i ny balken.
På detta sätt kommer det också att bli mer plats att föra rattaxeln åt vänster så man slipper ha den vid lilltån.





Blir 50 mm mellan nedre och övre öra.
Ännu så länge sitter det med få punkter så kommentera gärna medans det är lätt ändringsbart





mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hade på känn att något var fel så jag svetsade inte fästöronen för gott.
Idag kom det fram, när jag skulle beställa kulleder att jag borde ha 14 mm bult istället för 12.
Så tog loss punkterna som fäste öronen och borrade till 14 och satte tillbaka.



Gjorde ett nytt fäste istället för det jag tog bort.



Gjort en fästplåt för anordning att fästa framhuven



Plåtat in delar av bakramen med 0,9 mm plåt.



Lite delar till bärarmar. Christer har levererat de svarvade detaljerna.
Volvo 140 nedre spindelbult och 850 bussningar från Mekonomen



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Efter samtal med Christer så blev dert 16 mm bult istället för 14 i fästöronen för övre bärarmen fram. Följden blev att öronen måste göras om eftersom kulleden annars skulle ta i balken i övre läget.
Dom är nu grovkapade och sätts på plats under helgen som kommer
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Håller på med fästena för kullederna på uprightsen.
Har inte hållit på med koniska brotschar förut men har nu börjat få en viss snits på det hela. När brotschen gnisslar som värst blir det blank och fint. Gårt man förbi det läget blir ytan grövre och den hugger lätt. Gnisslandet är så kraftigt att hörselskydd är en nödvändighet.

Har bytt leder på flera bilar men aldrig funderat på hur långt konan går in i speldelns fäste.
Någon som vet om det är lämpligt att lämna kulledskonan någon mm in som på bilden?
mvh
Örjan


Link to comment
Share on other sites

Hej Örjan,

Vinkeln på den övre bärarmen bestämmer hur mycket camberkompensering du får vid infjädring för att kompensera den roll som bilen gör.

Hur mycket kompensering du skall ha beror bl.a. på vilka fälgar/däck du skall köra på, både gällande bredd och profil. Ett 15 tums med mycket gummi kräver mer kompensering än ett modernt på t.ex 18-20 tum med extremt låg profil. Om man har mycket camberkompensering på det senare innebär ju att det kommer bara att åka på skuldran vid infjädring medans 60 tals profilen kräver mer kompensering då den har en högre sida som viker sig och därmed måste kompenseras med större lutning av hjulet inåt. En annan viktig faktor är ju som sagt hur mycket bilen rollar och vart man har rollcenter och hur detta flyttar sig i fjädringsrörelserna. En god målsättning är att ha rollcenter så stilla som möjligt genom hela fjädringsrörelsen. Detta är dock i princip omöjligt men att få det att flytta sig så lite som möjligt är önskvärt. Skälet är att om det flyttar väldigt mycket på sig så ändras förutsättningarna för bilens beteende mycket och de inställningar man gjort vid ett läge funkar inte när bilen är i ett annat läge.

Svingarmslängd är ett teoretiskt begrepp som man bör bekanta sig med för att kunna räkna ut rörelser och beteenden i framvagnen. Hur lång denna är bestämmer egenskaperna på framvagnens beteende. Längden bestäms av var de i teorin förlängda bärarmarnas vinklar korsar varandra. Enkelt uttryckt så om man ställer den övre i extrem vinkel nedåt så får man väldigt kort svingarmslängd och har man de helt parallella så är svingarmslängden oändlig.

En annan faktor som är med i spelet är hur pass hårt fjädrad man har bilen. Dvs hur mycket kommer hjulet i praktiken röra sig upp och ner vid körning. Detta påverkar också hur snabbt vinkeln skall ändras.

Det finns en rad massa andra faktorer också att ta hänsyn till och det beror också på vilka mål man har. En framvagn är ju väldigt komplex geometriskt sett och hela tiden är designen en kompromiss mellan de olika målen då flera av dessa ej är förenliga med varandra.


Om du behärskar CAD så rekommenderar jag att rita upp framvagnen och simulera där. Du bör ju också som sagt ha bestämt dig för vilka hjul/däckdimensioner du skall köra på.

Jag har köpt en hel del litteratur genom åren i detta ämne men en av de bättre böckerna tycker jag Allan Staniforths bok "Race and Rally car source book" ISBN 0-85429-848-7 . Den var slut på Bokus och Adlibris men det fanns ett par ex på Amazon http://www.amazon.com/Race-Rally-Car-Sourcebook-Competition/dp/1859608469/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1307168107&sr=8-1

Hittade också en bra länk http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=110795


Ja detta kanske blev lite goddag yxskaft svar är jag rädd för men detta är inget lätt område. Sen är teori en sak och praktik en annan. Visst kan man undvika många fel genom att räkna och rita ordentligt och göra de grövsta missarna på ritbordet men sen måste man ut och testa i praktiken. Jag vill vara försiktig att komma med några rekommendation gällande vinklar innan man har alla indata.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Denna bok tar även upp ämnet , tycker den förklarar
bra .

Chassis Engineering: Chassis Design, Building & Tuning for High Performance Handling

By: Herb Adams
ISBN: 1557880557 ISBN-13: 9781557880550


// Peter

Link to comment
Share on other sites

Genom att variera längden på distanserna kring uniballsen så blir roll-centrum i princip justerbart.

Gäller bara att hitta ett "mitt"-läge så man inte hamnar i något av ändlägena på en gång.


Har fått i axeltappen och på med hjulet
Mittläge vid 120 mm markfrigång.
Lagom lite negativ camber.


Övre läge med mer camber


Max utfjädring ger nu positiv camber


mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Var på Tierp Arena idag och kollade på kvalen i EM-deltävling i dragracing.
Otroligt imponerande arena med 20 000 sittplatser.
Så många team i depån att jag inte hann runt trots att jag var där ganska länge.
Slogs flera Europarekord redan nu på kvalet så banan verkar vara i toppform.
13 st i top fuler-klassen och jag kan lova att det var smärtsamt när dom tryckte på hela vägen. Hela kroppen skakade.
Kan rekommendera besök imorgon och på söndag. Lätt att komma dit från E4, bra parkering nära, gott om mat, bra toaletter. Inget annat att klaga på än att det blev skapligt varmt.
Man blir dock lite blasé när det gäller effekter.
Tycker kanske att 4-500 hp är mycket i sin egen bil men här hanterar dom 7-8000 hästar
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Varit lite stiltje när en rem i bansslipen gav upp.
Kommer en ny rem till veckan.
Visste inte hur beroende man kan bli.
Behövs till att göra runda hörn/kanter särskilt till konkava, vinkelräta avslut på profiler och rör mm.
Rev en verktygshylla på hjul som jag trodde skulle bli perfekt när jag byggde den.
Tyvärr visade den sig inte komma till särskilt mycket användning utan tog bara plats så nu blir det tippen nästa.
Börjar närma mig slutet på tyngre svetsning på ramen tror jag åtminstone.
Kommer lite bilder i helgen
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Hade tidigare satt nya fästöron för nedre länkarmarna bak nedanför de befintliga.
Kompletterade nu med bitar som förstärkning mellan de ursprungliga fästöronen och de nya nedre.
Den kompletterande biten fick hål för att ge ett ytterligare alternativ ovanför det nedersta.
Fick för mig att bilen kanske sätter sig väl mycket om länkarmen är helt horisontell som den blir i nedersta läget.



Stärkte upp motorfästena både uppe och nere med 2 mm plåtbitar



Lite grundfärg på insidan av taket innan det ska på plats för gott



mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...