Magnus. Viktorsson Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 Tänkte börja lägga upp lite ideer och bilder på hur jag bygger min bil.... Vägen är lång men rolig. HA det bra i garagen Magnus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted November 16, 2009 Author Share Posted November 16, 2009 JA hade man vetat innan hur karossen var så hade man valt ett annat allternativ. Brukar skoja om att skulle det varit en båt skulle den sjunkit i torrdockan. Med det är inte långt från sanningen:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted November 16, 2009 Author Share Posted November 16, 2009 Efter hur många timmar som helst så har man en kaross som är som man förväntades få den....Även om det börjar bli bra så är det många timmar kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted November 16, 2009 Share Posted November 16, 2009 Det är helt ofattbart hur man kan leverera en sådan kaross och sova gott om nätterna....jag förstår bara inte!! Jag är bara tacksam för att min såg bättre ut även om den inte är någon skönhet direkt den heller. Vilket jävla grisjobb du gjort men snyggt blev det och många timmar, Törs inte tänka på hur många jag kommer att lägga som har ytterst lite erfarenhet när det gäller plast 😕 Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted November 17, 2009 Share Posted November 17, 2009 Hej Magnus. Bra jobbat. Nu är det bara och se framåt för nu finns erfarenhet och en samling antusiaster med bred erfarenhet av bygga bil med på båten 😃 Ribban ligger högt nu och på toppen finns gött mos..... 😉 😉 Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted November 18, 2009 Share Posted November 18, 2009 Hej Magnus Vi har suttit i depån och väntat på dig. Det finns bara en väg ut på banan och det är genom detta forum.. Nu kör vi.. 😃 Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Visar lite vad jag håller på med. Då man inte var nöjd med Geometrin och hållfastigheten på de delar som man köpt behövdes det göras nya delar. Jag har ritat och åter ritat för jag kunde inte CAD innan jag började med denna uppgift. Nu efter mycket slit så har jag tagit fram nya uprights. Nu ska caster, kingpin, ackerman, camber scrubbradie, ja alla parametrar som man ska tänka på när man bygger framvagn vara så bra som möjligt. När jag gjorde hårdhets prov på mina gjutningar så var det mellan 40 och 70 HB, nu med det nya delarna så har man 180 HB. Viss skillnad. Väntar på styrarmen och bromsoks adaptern, sedan är det bara att smälla ihop och se att det lirar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted February 8, 2010 Author Share Posted February 8, 2010 Lite mer bilder när jag provmonterar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted February 9, 2010 Share Posted February 9, 2010 Beröm känns överflödigt,bilderna talar för sig själva. Det är så kul att se dessa hitech produkter på sveriges hetaste byggsida. Kämpa på Magnus Chip Foose ligger i lä. Mvh Peter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted February 12, 2010 Share Posted February 12, 2010 Strålande Magnus 😃 . Kan knappt bli bättre än så..Ser lovande ut. Jobba på. Hälsn Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Ja då börjar delarna så sakta ta plats. Fortfarande så har jag inte riktigt löst styrväxelplacering och rattstång med det är under konstruktion. Alla delar till uprighten är klara så snart kan den vara nere på hjul igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Här är det en spårvidd som man vill ha. Nu får däcket plats i hjulhuset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted March 27, 2010 Author Share Posted March 27, 2010 Fått lite delar från laser skärnings firman. Detta ska svetsas ihop och bli en 30 liters tank och en 55 liters tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Hjulen ser verkligen bra i hjulhusen. Blev lyckat. Ser ut som att jag får komma och ta mig en närmre titt. Gott mos Magnus.. Dan 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 28, 2010 Share Posted March 28, 2010 Ni får nog hitta på ett eget namn för Era byggen. Inte mycket kvar från det som ni köpte ...... Kör på Magnus !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 Nu har stolarna landat. Tror det ska passa bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted April 25, 2010 Author Share Posted April 25, 2010 Nu börjar delarna ta plats. Jag har gjort så att man kan justera övre bärarms lutning en aning. Det som är kvar och knäcka är styrväxel montering och rattstång. Har bara hängt dit den provisoriskt så länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted April 25, 2010 Author Share Posted April 25, 2010 Sådan här vinkel på bärarmen i max nedre läge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted April 25, 2010 Author Share Posted April 25, 2010 Sådan här vinkel på max övre läge. Kom gärna med kommentarer angående övre bärarms lutning, för det finns många olika teorier i ämnet och det vore värt mycket om man fick det rätt från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted April 25, 2010 Author Share Posted April 25, 2010 Så här blir det i körläge med 13 cm markfrigång och dessa ballongdäck. Lägg märke till att scrubbradien är mycket bättre nu med dessa fälgar och 10 grader kingpin lutning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Ser v'ldigt bra ut. Om jag förstod rätt över telefon så kan kan du få camberkompenseringen från ganska neutral till rätt aggressiv. Det enda jag tänker på är att man får tillräcklig kraft i kränghämmaren när man fäster den en bit in på länkarmen. Jag tycker dock att det ser helt OK ut. Stilla undran - hur många timmar är det nu lagt på att ta fram en ny framvagn och prova ut den?? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Hej Magnus. Ser riktigt bra ut, med din nya framvagn och uphrigts som är nästan 4ggr starkare än levererade. 🙄 Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Andersson Posted April 26, 2010 Share Posted April 26, 2010 Bra jobbat Magnus. Bara att njuta. 😃 Hälsn Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Då har man lurat lite på plåten som ska hålla fast styrväxeln. Hade velat ha en rak anläggningsyta mot styrväxel för att slippa ackerman justering när man ska ändra den upp och ner. Har försökt räkna lite på hur mycket förändring i höjd det blir när man ska ändra caster. jag tror det blir 5 mm i höjd per grad i caster förändring. Så har man justerat in styrväxel för 3 graders caster och ändrar till 6 så måsta man justera upp styrväxeln 15 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Det ser strålande ut Magnus! Man kan lungt konstatera att vi alla har lärt oss en hel del av framvagnsgeometri under den här resans gång och där får vi nog tacka dig för ett ihärdigt provande och utvecklande av olika konstilationer. Jag är snart framme vid min utgångssettup som jag tror på,sen har jag ett antal ljusteringsmöjligheter för framtida provkörning/utprovning. Jag tror att Goxbilarna måste minska spårvidden 2 tum till orginal spårvidd för att överhuvud taget kunna köras utan att däcken skall ta i skärmarna,flera byggare har uppmärksammat detta problem. Jag kommer snart att lägga ut bilder på min tråd på min lösning av problemet. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Ja det råder inga som helst tvivel på att man vet mycket mer nu. Tänk om GOX hade visat upp en färdig framvagn och att man hade haft dessa kunskaper och information när man funderade på att köpa GT40 Före Efter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Ja då ska man börja få lite tätare kaross. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Har förändrat lite på uprighten och bromsoks adapterplattan. Nu vilar adapterplattan i 2 hål så att skruvarna inte ska ta hela kraften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 Ja nu är man i farten och sliter ner kapskiva efter kapskiva....Börjat med att täta karossen på andra sidan nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 Har lite funderingar hur man ska göra runt styrväxel och har lurat lite i att göra ett fäste som ser ut som min fina pappersritning. Om man sedan skruvar fast en aluplåt mellan fästerna för att dölja styrväxeln blir det ju en ganska fin installation tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Ja det finns ju många utmaningar i detta skede som du är i. Dels skall man få till något som funkar korrekt men dels måste det ju också gå att montera isär det och serva det utan att riva halva bilen. Till sist vill man ju att det ser lite prydligt ut. Detta är inte alltid helt lätta att få till. Det ser dock lovande ut. Hur kommer du att kunna komma åt huvudbromscylindrar nu? Inifrån kupen eller ovanifrån? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 2, 2010 Author Share Posted June 2, 2010 Ja då har man försökt att få lite mer plats för däcket. Då är det bara att börja skära och ändra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted June 2, 2010 Share Posted June 2, 2010 Det ser fint ut Magnus! Denna förändring ser jag som ett måste på dessa bilar om man inte vill åka med väldigt små hjul. Kul att du har ångan uppe det behövs om vi ska ha en samling fina bilar nästa sommar. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 6, 2010 Author Share Posted June 6, 2010 Inte så mycket spännande men man kan ju visa att man sågar och kapar lite trots att solen lyser... Gjort andra sidans hjulhus klart. Nu är det snart dax att våga helsvetsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Då fick man hem dom plåtarna som ska fungera som fäste för bärarmen och krängningshämmaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Nu är det dax att klura lite på kylets placering. Jag har gjort plåten runt fläktarna så snart ska det bli lite fästen i chassiet också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Så här blir det med däcket på plats. Det är i max infjädrat läge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted June 8, 2010 Share Posted June 8, 2010 Det går fritt! Grattis ,det ser ut att finnas lite marginal ochså riktigt fint. Kylet ser fint ut ,riktigt prisvärt ,passformen verkar fin ochså. Kul att du har ångan uppe nu är det bara att beta av grejorna en efter en så har vi nog en färdig bil nästa sommar. Mvh Peter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 8, 2010 Author Share Posted June 8, 2010 Vore drömmen att få bilen lite mer färdig. Snart har man den på hjul igen. Riktigt roligt att det går framåt nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 9, 2010 Share Posted June 9, 2010 Proffsigt - inte mycket GOX kvar nu... Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted June 9, 2010 Author Share Posted June 9, 2010 Ja inte trodde man att man skulle kvala in bland NON gox kit... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted July 19, 2010 Author Share Posted July 19, 2010 Ja trots värmen så har några timmar lagts ner på att sätta fast kylaren och kondensorn. Köpte gummi muttrar som blir som popnit för att skruva upp kylaren och kondensorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted July 19, 2010 Author Share Posted July 19, 2010 Funderat på hur värmekranen skulle gå att justera och hittade detta fina lilla reglage. Svarva fram en ny ratt och den är riktigt proffsig. Nu har jag fläkthastighet kyla och värmereglering. Undra just när man ska hinna svarva fram sådana detaljer.....finns ju lite tyngre delar kvar än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted July 20, 2010 Share Posted July 20, 2010 Passar ju bra med värmereglage dessa dagar Magnus !!! Kör på !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Då har man börjat styra från ratten igen. Känner att det sviktar lite i ratten när man hänger i den men hoppas att det ska var tillräckligt stabil för att slippa förstärka mer. Hur hårt ska man kunna känna att man kan ta i innan det känns som man sitter i en leksaks lådbil? Nu när jag uppgraderat framvagnen så behöver man ju lite bättre grejer än linstyrning alla lådbil:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus. Viktorsson Posted September 6, 2010 Author Share Posted September 6, 2010 Känns bra med ratt axelns knutkors denna gången, hoppas jag tycker så även när jag kör. Lite konflikt mellan pedalställ och rattstång men jag tror att det ska gå fritt när jag bestämmt mig för en sittställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 jag tog ett litet rör från ramen snett upp till den profil som ratt fästet sitter i,då sviktar det inte upp och neråt. Det plåt fästet som saab har orginal är lite klent,är nog meningen att det ska ge sig vid en krock. ska se om jag har någon bild hur jag löste det. Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 här sitter ratt stångsfästet tigth mot rattröret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted September 6, 2010 Share Posted September 6, 2010 här syn röret och det nedre fästet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.